• stor grön drake

    Hur mycket kostar din mens varje år?

    Just nu pågår där jag bor en debatt om avgiftsfria mensskydd för livmoderinnehavare. En av debattörerna har framfört att eftersom det bara kostar 90kr per år att ha mens, tyckte han att menstruerande personer gott klarade av den kostnaden själva.

    En får tycka som en vill i sakfrågan, men jag undrar, finns det någon som klarar sig på 90kr/år? I kostnad för mens ingår (i min tankevärld) sanitetsprodukter, smärtstillande vid mensvärk, läkemedel för reglerande av menscykel/riklig blödning mm, men jag tänker att det blir svårt att få en bild eftersom det varierar så mycket, så jag tänker att i omröstningen svarar ni på hur mycket bindor, tamponger, menskopp, tygbindor, trosskydd mm kostar er på ett år.

    Sen får ni väldigt gärna berätta totalkostnaden för allt i kommentarerna. Jag har själv vänner som alltid måste ha extra trosor och leggins i väskan vid mens, vänner som har så riklig blödning att de inte kan sköta sitt arbete 1-2 dagar varje månad, men även vänner som faktiskt tror sig kunna klara 90kronors-gränsen om de skulle välja billigare produkter än de i nuläget väljer att köpa. Jag hör själv till dem som behöv reglera mensen med läkemedel och det är ju kostnader som är direkt kopplade till mens.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kostar din mens varje år?
  • Anonym (Kopp)
    Anonym (Hon) skrev 2021-02-26 02:19:58 följande:

    Har du några källor på att menskopp passar till de flesta som inte kommer från tillverkaren själv? Tror du att en tolvåring vill föra upp en kopp i underlivet? Det tror inte jag. Sen så är det många som av olika anledningar som inte kan använda menskopp. Jag tex kan inte använda detta mirakel. Koppen är också sjukt osmidig att rengöra utanför hemmet. Mensiga fingrar och att skölja av koppen utanför hemmet känns ofräscht. Men smaken är som baken. När tycker du att det är lämpligt att ge denna menskopp? 


    Misstänkte att det var för att du själv inte kunde använda det som du sa att många inte kan det, eller har du källa på att de flesta inte kan det utöver din helt egna personliga erfarenhet och att du själv då tagit till dig så fort nån annan sagt att de inte heller kan använda det?

    (Apotek samt gynekologer ger också info om att det funkar för de flesta/upplevs som positivt av de flesta.)

    Personligen tycker jag det är supersmidigt även utanför hemmet, behöver ju nästan aldrig hålla på med det utanför hemmet.

    15 år skulle ju kunna vara lämpligt, då har de flesta fått sin mens. Är ju också en ålder då många (åtminstone när jag var i den åldern började man typ då) annars använder tampong och det är ju pilligt/kladdigt, plus att det torkar ut slemhinnorna.
  • Anonvm
    Anonym (Lo) skrev 2021-02-25 21:01:54 följande:
    Nej, jag vete fan vart skattepengar rinner iväg på inte sjutton hamnar det där det behövs: sjukvård, förlossningsvård, skola, äldreomsorg och socialt skydd. Där är det ju rena rama krisläget t.o.m. innan pandemin.

    Det är ju inte så att män direkt betalar en mansskatt på sin lön som går oavkortat till kvinnojourer, familjehem, ensamstående mödrar eller instanser som tar hand om de utsatta för mäns aggressivitet och våld.

    Just saying.

    Absolut. Män bidrar. Inget att diskutera. Men män kostar också samhället skjortan.
    Lägg ner det där förlegade manshatet.

    Statistiken visar tydligt att det är en försvinnande liten del av befolkningen som utövar våld. Runt 3% totalt, talar vi grovt våld så är det 1%.

    Men du argumenterar för ansvarsutkrävande på gruppnivå.

    Låt dessa individer som verkligen gör sig skyldiga till att utöva dessa våldshandlingar stå för notan istället.

    Men du har faktiskt rätt i att män på gruppnivå bidrar mer till statskassan, samt att kvinnor som grupp tar ut betydligt mer ur socialförsäkringssystemen....
    Så ur det perspektivet finns det redan en "mans-skatt" i den svenska fördelningspolitiken om man ska bedöma det efter utfallet.
    Att enbart se till utfallet är ju något som används flitigt i en viss retorik om jämställdhet annars? Men det passar nog inte in när kvinnor inte framställs som "offret"?
  • Anonym (Henologen)
    korngryn skrev 2021-02-26 06:36:54 följande:
    Man behöver inte låta killarna vräka i sig helt okontrollerat. Det är stora problem med övervikt och fetma, särskilt hos killar eftersom de är mer stillasittande än tjejer pga dataspel. Så himla mycket behöver man inte äta när man tillbringar livet framför en skärm.

    Man skulle också kunna behandla sönerna på samma sätt som döttrarna i denna fråga, dvs säga: tänk på figuren, akta så du inte blir fet, du är inte värd att äta dig mätt, tjejer tycker inte det är snyggt med tjocka killar, dra in magen, blir du tjock så vill ingen ha dig, och liknande fräscha grejer som tjejer alltid får höra.
    Skämtar du? Svälter du dina söner? En 18-årig kille har betydligt större matbehov än en 18-årig tjej, även om det inte rör sig om frosseri.

    www.compricer.se/nyheter/artikel/sa-mycket-kostar-var-mat/

    Flicka 14-17 år
    1 910 kr/mån
    1 460 kr/mån
     
     
     
     
     
     
    Pojke 14-17 år
    2 460 kr/mån
    1 880 kr/mån
  • Anonym (Orättviiiiiist)
    Anonym (Henologen) skrev 2021-02-26 08:48:15 följande:

    Skämtar du? Svälter du dina söner? En 18-årig kille har betydligt större matbehov än en 18-årig tjej, även om det inte rör sig om frosseri.

    www.compricer.se/nyheter/artikel/sa-mycket-kostar-var-mat/

    Flicka 14-17 år

    1 910 kr/mån

    1 460 kr/mån

     

     

     

     

     

     

    Pojke 14-17 år

    2 460 kr/mån

    1 880 kr/mån


    Det är klart hon gör. För någon har ju varit dum och fått henne att känna sig osäker i sin kvinnokropp. Då är det ju rimligt att hon hämnas på alla penisbärare som finns.
  • Anonym (Kopp)
    Anonvm skrev 2021-02-26 07:57:56 följande:

    Lägg ner det där förlegade manshatet.

    Statistiken visar tydligt att det är en försvinnande liten del av befolkningen som utövar våld. Runt 3% totalt, talar vi grovt våld så är det 1%.

    Men du argumenterar för ansvarsutkrävande på gruppnivå.

    Låt dessa individer som verkligen gör sig skyldiga till att utöva dessa våldshandlingar stå för notan istället.

    Men du har faktiskt rätt i att män på gruppnivå bidrar mer till statskassan, samt att kvinnor som grupp tar ut betydligt mer ur socialförsäkringssystemen....

    Så ur det perspektivet finns det redan en "mans-skatt" i den svenska fördelningspolitiken om man ska bedöma det efter utfallet.

    Att enbart se till utfallet är ju något som används flitigt i en viss retorik om jämställdhet annars? Men det passar nog inte in när kvinnor inte framställs som "offret"?


    Nu är det ju andra typer av brott som kostar också, inte bara våldsbrott. Även skadegörelse kostar samhället pengar för att nämna ett. Och där är ju män också överrepresenterade.

    Men nu var sakfrågan mensskydd. Så kanske bättre hålla sig till det här och ta andra frågor där de hör hemma. :)
  • Anonym (M)
    Anonym (Lo) skrev 2021-02-25 18:34:49 följande:

    Jo men män tjänar ju i regel mer också så det jämnar ju ut sig


    Ja men då är det bara rätt att de fortsätter tjäna mer också.
  • Anonym (Orättviiiiiist)
    Anonym (M) skrev 2021-02-26 12:10:50 följande:

    Ja men då är det bara rätt att de fortsätter tjäna mer också.


    Lön sätts efter tillgång och efterfrågan samt prestation, så det är inte en fråga om penis eller inte penis.

    Lik förbaskat tjänar män mer.

    Jag drar mina egna slutsatser.
  • Anonvm
    Anonym (Kopp) skrev 2021-02-26 11:42:42 följande:
    Nu är det ju andra typer av brott som kostar också, inte bara våldsbrott. Även skadegörelse kostar samhället pengar för att nämna ett. Och där är ju män också överrepresenterade.

    Men nu var sakfrågan mensskydd. Så kanske bättre hålla sig till det här och ta andra frågor där de hör hemma. :)
    Nu var det ju detta mitt tidigare inlägg argumenterade emot:

    "Det är ju inte så att män direkt betalar en mansskatt på sin lön som går oavkortat till kvinnojourer, familjehem, ensamstående mödrar eller instanser som tar hand om de utsatta för mäns aggressivitet och våld."

    Om man har grundinställningen att "män är roten till allt ont" så vinklar man även sitt perspektiv för att bekräfta det man uppfattar som sanning.

    Jag skulle mycket enkelt kunna peka på mängder av beteenden som är typiska för kvinnor på gruppnivå som orsakar samhället enormt stora kostnader, samt bidrar med precis ingenting in, alltså ett enormt "nettominus".
    Men inte sitter jag och argumenterar för att det skall införas någon form av "kvinno-skatt".

    Men jag delar din åsikt att detta blev lite OT i denna tråd.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Kopp) skrev 2021-02-26 07:13:03 följande:
    Misstänkte att det var för att du själv inte kunde använda det som du sa att många inte kan det, eller har du källa på att de flesta inte kan det utöver din helt egna personliga erfarenhet och att du själv då tagit till dig så fort nån annan sagt att de inte heller kan använda det?

    (Apotek samt gynekologer ger också info om att det funkar för de flesta/upplevs som positivt av de flesta.)

    Personligen tycker jag det är supersmidigt även utanför hemmet, behöver ju nästan aldrig hålla på med det utanför hemmet.

    15 år skulle ju kunna vara lämpligt, då har de flesta fått sin mens. Är ju också en ålder då många (åtminstone när jag var i den åldern började man typ då) annars använder tampong och det är ju pilligt/kladdigt, plus att det torkar ut slemhinnorna.
    Jag grundade det på att många har sagt att just den personen kan använda menskopp. För att använda din logik så antar jag att din källa är att för att du kan använda menskopp och är bekväm med det, så kan alla andra också använda menskopp och känner sig bekväma med det. Din logik, så bli inte sur på mig. Ok. Ja...15 år är kan vara lämpligt om man vill prova. Men jag tänker att det finns en anledning till varför denna 1800-talsuppfinning inte är mer populär 
  • Anonym (Kopp)
    Anonym (Hon) skrev 2021-02-26 14:21:13 följande:

    Jag grundade det på att många har sagt att just den personen kan använda menskopp. För att använda din logik så antar jag att din källa är att för att du kan använda menskopp och är bekväm med det, så kan alla andra också använda menskopp och känner sig bekväma med det. Din logik, så bli inte sur på mig. Ok. Ja...15 år är kan vara lämpligt om man vill prova. Men jag tänker att det finns en anledning till varför denna 1800-talsuppfinning inte är mer populär [/quote

    [quote=80977175][quote-nick]Anonym (Hon) skrev 2021-02-26 14:21:13 följande:[/quote-nick]Jag grundade det på att många har sagt att just den personen kan använda menskopp. För att använda din logik så antar jag att din källa är att för att du kan använda menskopp och är bekväm med det, så kan alla andra också använda menskopp och känner sig bekväma med det. Din logik, så bli inte sur på mig. Ok. Ja...15 år är kan vara lämpligt om man vill prova. Men jag tänker att det finns en anledning till varför denna 1800-talsuppfinning inte är mer populär 


    ?jag har hört många säga det? är inte direkt en bättre källa än de jag nämnde....

    Nu utgår du återigen från dig själv och tror att jag tänker lika subjektivt som du, vilket inte stämmer, jag påpekade enbart din brist på objektivitet. Och fick ju bekräftat att det var utifrån dina egna upplevelser du skapade din bild.

    Personligen har jag inte träffat nån som inte gillat menskopp så hade jag resonerat som du hade jag väl sagt att alla kan ha och älskar dem.

    Även om en del inte vill/kan använda det så är det väl en bättre variant än att subventionera tamponger som torkar ut slemhinnor mm. Det lär ju knappast finnas ett mensskydd som passar alla kvinnor så då får en ju försöka hitta den bästa vägen. :)

    Har för mig att jag läst nånstans att kopparna var i koppar(metallen) från början, hade ju kunnat förklara varför de inte blev större då. :)
Svar på tråden Hur mycket kostar din mens varje år?