• Anonym (Dold förälskelse?)

    Har kvinnor lättare att dölja att de är förälskade än män?

    Flera gånger i mitt liv har jag noterat hur kvinnor är mer av "finlirare" när det gäller att balansera sina personligheter och känslor vid förälskelse. Kvinnor kör ofta "hit-men-inte-längre"-spelet med män de är intresserade av, ett sorts bollande fram och tillbaka som s.a.s. ska testa mannen vad han går för, om han har tendenser att vara för på eller om han klarar att hålla balansen "ända in i mål".

    Män är ofta mer direkta och klumpiga med att visa känslor vid förälskelse. De försäger sig kanske i ett tidigt stadium på ett sätt som avslöjar var han vill med henne, varpå kvinnan kan ta det som att han är för "gåpåig", även om det kanske inte var hans mening att vara det. Män är ju också ofta mer desperata då de oftare är ofrivilligt ensamma och har en starkare längtan efter någon. Kvinnor som kan ta det lugnt då de vet (för det mesta) att de kan välja och vraka och sållar därför i lugn och ro tills de hittar mr. Perfect.

    Nu svarade jag väl iofs lite själv på min frågeställning, men vill ändå veta hur ni ser på det. Är kvinnor skickligare på att dribbla än män och bättre på att dölja sina känslor i lägen då det inte riktigt passar sig att visa dem?

    Och kräver kvinnor av en man att han ska kunna visa karaktär och självdisciplin under den initiala fasen och inte vara för spontan? Eller kan det se olika ut beroende på hur stark förälskelsen är hos bägge parter?

  • Svar på tråden Har kvinnor lättare att dölja att de är förälskade än män?
  • Paganini

    Varför skulle hon dölja det? Hur ska man i så fall veta om hon är kär i en eller inte?

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Dold förälskelse?) skrev 2021-02-24 15:06:34 följande:

    Flera gånger i mitt liv har jag noterat hur kvinnor är mer av "finlirare" när det gäller att balansera sina personligheter och känslor vid förälskelse. Kvinnor kör ofta "hit-men-inte-längre"-spelet med män de är intresserade av, ett sorts bollande fram och tillbaka som s.a.s. ska testa mannen vad han går för, om han har tendenser att vara för på eller om han klarar att hålla balansen "ända in i mål".

    Män är ofta mer direkta och klumpiga med att visa känslor vid förälskelse. De försäger sig kanske i ett tidigt stadium på ett sätt som avslöjar var han vill med henne, varpå kvinnan kan ta det som att han är för "gåpåig", även om det kanske inte var hans mening att vara det. Män är ju också ofta mer desperata då de oftare är ofrivilligt ensamma och har en starkare längtan efter någon. Kvinnor som kan ta det lugnt då de vet (för det mesta) att de kan välja och vraka och sållar därför i lugn och ro tills de hittar mr. Perfect.

    Nu svarade jag väl iofs lite själv på min frågeställning, men vill ändå veta hur ni ser på det. Är kvinnor skickligare på att dribbla än män och bättre på att dölja sina känslor i lägen då det inte riktigt passar sig att visa dem?

    Och kräver kvinnor av en man att han ska kunna visa karaktär och självdisciplin under den initiala fasen och inte vara för spontan? Eller kan det se olika ut beroende på hur stark förälskelsen är hos bägge parter?


    Tror det är individuellt. Speciellt här på FL läser man om kvinnor/tjejer som inte vet var mannen står, om män som inte kan prata känslor osv. Så jag tror inte det är bundet till kön.
  • Stårschan2

    Jag tycker att det är ganska märkligt att prata om det som ett spel. Klickar man så klickar man, och då märks det nog ganska tydligt från båda parter.

    Däremot tror jag att det spelar in ganska mycket vad man har för bagage med sig. Om man har blivit bränd - aningen väldigt nyligt eller väldigt djupt - så är man nog mer försiktig med att lita på några känslor tidigt i ett förhållande, oavsett vilket kön man tillhör, och då framstår man förstås som mer reserverad.


    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Anonym (lll)
    Anonym (Dold förälskelse?) skrev 2021-02-24 15:06:34 följande:

    Flera gånger i mitt liv har jag noterat hur kvinnor är mer av "finlirare" när det gäller att balansera sina personligheter och känslor vid förälskelse. Kvinnor kör ofta "hit-men-inte-längre"-spelet med män de är intresserade av, ett sorts bollande fram och tillbaka som s.a.s. ska testa mannen vad han går för, om han har tendenser att vara för på eller om han klarar att hålla balansen "ända in i mål".

    Män är ofta mer direkta och klumpiga med att visa känslor vid förälskelse. De försäger sig kanske i ett tidigt stadium på ett sätt som avslöjar var han vill med henne, varpå kvinnan kan ta det som att han är för "gåpåig", även om det kanske inte var hans mening att vara det. Män är ju också ofta mer desperata då de oftare är ofrivilligt ensamma och har en starkare längtan efter någon. Kvinnor som kan ta det lugnt då de vet (för det mesta) att de kan välja och vraka och sållar därför i lugn och ro tills de hittar mr. Perfect.

    Nu svarade jag väl iofs lite själv på min frågeställning, men vill ändå veta hur ni ser på det. Är kvinnor skickligare på att dribbla än män och bättre på att dölja sina känslor i lägen då det inte riktigt passar sig att visa dem?

    Och kräver kvinnor av en man att han ska kunna visa karaktär och självdisciplin under den initiala fasen och inte vara för spontan? Eller kan det se olika ut beroende på hur stark förälskelsen är hos bägge parter?


    Tror du har överanalyserat en hel del. 
    Det verkar som om du egentligen är ute efter att få "bevis" för om kvinnor medvetet "spelar spel" med män, men din rubrik säger något annat. Sedan kommer du även in på andra frågor, så jag anser att din rubrik är något missvisande. 

    Jag har alltid visat hur jag känner inför män jag varit intresserad av så jag måste svara att du kan ha lite fel i din tes, men det finns säkert andra kvinnor som medvetet håller igen lite innan de är säkra på om det kan bli en relation eller inte. Samtidigt busar man så klart inte ut, kastar sig om halsen och skriker "jag älskar dig" hur som helst - det gör inte män heller. 

    Det jag däremot utläser av din text är nog snarare något om dig: du har ställt denna tes och frågeställning, inte på grund av hur kvinnor är utan på grund av hur du är - jag tror helt enkelt att du har svårigheter med att läsa av och varit osäker på vad olika kvinnor du stött på, vill. Det är du säkert inte ensam om, men det betyder snarare att du behöver arbeta mer på hur du hanterar sådana situationer där du behöver läsa av, och vara lyhörd inför andra människor signaler. 

    Din sista fråga -  Vad lägger du in i begreppen karaktär och självdisciplin
    Personligen uppskattar jag om mannen, liksom jag, är ärlig och rak med vad man känner - det motsätter inte att man har tex karaktär (som jag tänker begreppet). Vad självdisciplin anbelangar så vet jag ärligt talat inte vad du åsyftar: är det att man inte är påflugen och kysser henne mot hennes vilja, inte tjatar om en till dejt eller vad menas? 
  • Anonym (Kvinna)

    För mig stämmer det inte, har jag velat ha en man (eller pojke då jag var yngre) har jag bjudit ut honom. Så jag har nog bjudit ut ungefär lika många som bjudit ut mig.

    Däremot när jag var yngre än runt 25 gjorde jag fler rätt korkade val av pojkar/män (som jag bjöd ut...). Jag hade tre förhållanden med pojkar/män som jag ville ändra på från början. Första gången var jag så ung att jag inte tänkte så långt, men de nästa två borde jag insett att de var fel från början, att vi hade saker där vi skiljde oss åt för mycket i åsikter, prioriteringar och livsplaner.

    Då jag blev äldre lyckades jag göra den analysen innan och kolla av om det var någon att satsa på. Så då har jag stått tillbaka flera gånger där jag kan se från början att det inte är en man som är intresserad av mig eller någon för ett längre förhållande (vilket jag vill ha). 

  • Anonym (Kvinna)

    För mig stämmer det inte, har jag velat ha en man (eller pojke då jag var yngre) har jag bjudit ut honom. Så jag har nog bjudit ut ungefär lika många som bjudit ut mig.

    Däremot när jag var yngre än runt 25 gjorde jag fler rätt korkade val av pojkar/män (som jag bjöd ut...). Jag hade tre förhållanden med pojkar/män som jag ville ändra på från början. Första gången var jag så ung att jag inte tänkte så långt, men de nästa två borde jag insett att de var fel från början, att vi hade saker där vi skiljde oss åt för mycket i åsikter, prioriteringar och livsplaner.

    Då jag blev äldre lyckades jag göra den analysen innan och kolla av om det var någon att satsa på. Så då har jag stått tillbaka flera gånger där jag kan se från början att det inte är en man som är intresserad av mig eller någon för ett längre förhållande (vilket jag vill ha). 

  • Anonym (Män)

    Tycker män är bättre på att dölja det. Känns som de blir nervösa eller nått, och när de väl visar blir man allt lite förvånad. 
    Och personligen, gillar jag en man vill jag han ska vara på. Väldigt på. Han ska ta det han vill ha. 

  • Anonym (A)

    När jag blir förälskad vill jag gärna dölja det tills killen har uttryckt verbalt vad han känner för mig. Jag vill helst inte bli sårad och det är väl en försvarsmekanism.

    TS har du någon specifik situation du tänker på?

  • Anonym (sådär)
    Anonym (Män) skrev 2021-02-24 16:25:28 följande:

    Tycker män är bättre på att dölja det. Känns som de blir nervösa eller nått, och när de väl visar blir man allt lite förvånad. 
    Och personligen, gillar jag en man vill jag han ska vara på. Väldigt på. Han ska ta det han vill ha. 


    Mmm det brukar ju låta så, tjejer vill att killar ska vara på som fan och visa att det är galna i just henne, det får henne att känna sig unik, åtrådd och ger henne en egoboost och bekräftelsekick.... men bara rätt kille, alla ska kunna läsa hennes tankar och veta vem hon vill ska vara på och vem hon inte vill ska vara på eller vara lite lagom på. Givetvis vill hon gärna flirtar med flera eftersom det är kul med bekräftelsen och att ha potentiella backuper att välja på.

    Men då killar inte är tankeläsare så ser det från killens sida ut såhär...

    Ok, hon verkar intresserad, men hon verkar intresserad av flera andra oxå. Om jag är på som fan så kanske hon ber mig dra åt helvete och tar någon av de andra istället. Men om jag inte är på alls eller för lite så kanske hon tycker jag är skittråkig och tar någon av de andra istället..... hmmm.

    Så jag undrar... VARFÖR kan tjejer bara inte säga vad de vill, eller ännu bättre... själva vara på som fan på killen de vill ha? Varför alla dessa mindgames,   gissningslekar och tankeläsningsexperiment som bäddar för missförstånd?
  • Anonym (Hanna)

    Det tror jag inte. Tror det har mer med personlighet att göra än kön.

    Och ska man gå på stereotyper såffnns ju den som nämns i ts att män är mer gåpåiga, men annan steeeotyp föreställning som också finns är ju att män är sämre på att visa känslor.

Svar på tråden Har kvinnor lättare att dölja att de är förälskade än män?