• Anonym (Ts)
    Wed 24 Feb 2021 16:31
    2375 visningar
    40 svar
    40
    2375

    Radhus i Upplands Väsby eller fin hyresrätt i Täby?

    Har köpoäng så det räcker till en jättefin (men dyr) hyresrätt i Täby och jag kommer aldrig ha råd att köpa boende där. Det är bra skolor i Täby och det är en trygg kommun.

    Samtidigt har jag möjlighet att köpa radhus i Upplands Väsby. Vad jag vet så är skolorna inte särskilt bra i Väsby däremot, förutom att kommunen anses vara sämre än Täby överlag.

    Det jag funderar på är om det kan vara värt att bo i finare kommun för barnens skull och överge radhusdrömmen på bekostnad av bättre läge.

    Vad tycker ni? Var så ärliga ni vill, jag behöver ärliga åsikter.

  • Svar på tråden Radhus i Upplands Väsby eller fin hyresrätt i Täby?
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 24 Feb 2021 20:01
    #2

    Tack för ditt seriösa och utförliga svar. I hela Stockholms län är Upplands Väsby rankad som nummer 19 av 26 kommuner vad gäller skolor, så det känns lågt.. Jag vet dock inte vad det baseras på, får nog utforska det. I hela Sverige ligger det på plats 245, jämfört med Täby som ligger på plats 190.

    Så svårt att veta vad som är rätt.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 24 Feb 2021 20:19
    #5
    Anonym (Annie) skrev 2021-02-24 20:06:08 följande:

    Jag är uppvuxen på landet och gick i en skola där matteläraren egentligen var dramalärare haha! Sååå kasst. Jag är idag högt uppsatt chef på ett stort företag i Sthlm. Är 32. Jag tackar min trygga uppväxt som gav mig en stabil grund att växa på.


    Bra jobbat! :)

    Ja, trygghet är viktigast, men då tror jag att Täby är tryggare än Upplands Väsby. Men samtidigt vet jag inte om det är mer jakt på status där och jämförelse. Då kanske mina barn blir några av de få som bor i hyresrätt och det blir något negativt av det.

    Det finns mycket parametrar att ta hänsyn till och man kan vrida och vända på det.. Svårt!
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 24 Feb 2021 20:35
    #10
    Anonym (Aldrig Väsby) skrev 2021-02-24 20:24:15 följande:

    Jag har jobbat i Väsby i flera år, bland annat med polisen. Jag skulle aldrig bosätta mig där. Öppen droghandel, småglin som tagit över vissa gator, slagsmål och skjutningar och viftande med vapen. Skulle aldrig bo där.


    Det låter ju inte bra alls. Har det varit så kring centrala Väsby? Tänker om det är bättre i Fresta, Bollstanäs, Runby? Eller avråder du hela kommunen?
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 24 Feb 2021 20:39
    #11
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-02-24 20:27:07 följande:

    Om Väsby inte är en skitkommun med många problemområden eller dylikt, skulle jag inte överge radhhusdrömmen utan satsa på radhuset. Kolla upp vilket område ni i så fall ska bo i och hur det är där. Upplands Väsby är stort och det finns säkert bra och mindre bra skolor där också. Täby är säkert jättefint, men jag skulle aldrig välja lägenhet och dyr hyresrätt framför hus. Jo, om valet stod mellan det och ett hus i ett getto. Jag skulle inte utsätta mina barn för det senare i dagens samhälle. Men inte annars. Men då är jag partisk, då jag själv bor i hus. I Trosa visserligen, men även här är det varierande kvalitet på skolorna och något blandat elevunderlag. Det finns dock ingen stökig problemskola. Det är det du ska undvika, men i övrigt är höga generella studieresultat inte allt. Lycka till vad du än väljer!


    Jag kanske ska kolla på andra kommuner.. Kanske Vallentuna. Kan spara några år och köpa hus där i så fall. De har bra skolor! I Täby kommer jag aldrig ha råd med radhus/hus. Jag känner ändå att jag på sikt inte vill bo i hyresrätt, så kan nog överväga andra alternativ och inte stirra blint på Täby/Väsby.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 24 Feb 2021 20:42
    #12
    Anonym (Beror på) skrev 2021-02-24 20:14:42 följande:

    Det är jättesvårt att veta vad som är rätt. Allt hänger inte på skolan utan föräldrarnas involvering gör stor skillnad. Se iallafall till att inte barnen hamnar i en skola med dålig arbetsmiljö, kriminalitet, som är sönderslagen med utarbetade lärare som gett upp allt hopp om eleverna.

    Jag gick på vad som klassades som en dålig/normal skola på landet. Vi hade iallafall matematiklärare som var utbildad till matte- och fysiklärare. Däremot är mina kunskaper inom drama helt obefintlig tyvärr. Jag läste vidare till civilingenjör. Det var inte skolan som uppmuntrade mig till det (skolans syo-konsulent avrådde mig att söka natur på gymnasiet med motivationen att den linjen var så himla svårt (i princip helt omöjlig)).


    Yes, jag hör vad du säger. Får undersöka och kanske även öppna mig för andra alternativ. Vill ge barnen en trygg uppväxt.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 24 Feb 2021 21:35
    #21
    Anonym (Väsbybo) skrev 2021-02-24 20:44:10 följande:

    Vi valde att köpa hus i Väsby för att vi fick mycket för pengarna där. Man bör ju välja de lite bättre områdena i Väsby (Bollstanäs eller Runby främst) så trivs nog de flesta bra. 

    En nackdel med Täby är att det verkar rätt snobbigt. Känner ett antal som bor där och jag får en bild av att det för tonåringarna är ganska mycket kring att vara "rätt eller fel". Det är ju betydligt mer avslappnat i Väsby och mer blandade typer av människor. 

     


    Ja, det var de områdena jag hade i åtanke, Bollstanäs, Runby, Fresta och nya Eds Allé.

    Mm, tror inte jag själv skulle trivas på ett snobbigt ställe, jag är högutbildad men väldigt jordnära och bryr mig inte om status. Vill inte att mina barn växer upp i en sådan miljö i så fall.

    Tror det börjar klarna i mitt huvud. Skönt att ventilera sina tankar.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 24 Feb 2021 21:38
    #22
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-02-24 21:07:19 följande:

    Jag skulle hellre välja ett mer blandat område om det var tryggt. Det är lätt att tänka att det bara finns fördelar med sk finare kommuner och områden, men så är det inte. Det kan bli statusjakt och ts barn kan i värsta fall bli sämre behandlade om de bor i hyresrätt. Jag vill inte heller att mina barn ska utsättas för överdriven betygshets. Att gå i en bra skola ja, med någorlunda ordning och reda och där de lär sig saker. Men som flera redan har skrivit, man ska inte bara stirra sig blind på resultaten.


    Du har sammanfattat det bra, håller med dig!
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 24 Feb 2021 22:18
    #26
    Anonym (S) skrev 2021-02-24 21:56:14 följande:

    Om Väsby är på tapeten hade jag rekommenderat Fresta, Runby, Bollstanäs eller Eds allé. Är uppvuxen i kommunen och har aldrig uppfattat det som mer stökigt än någon annanstans. Aldrig känt mig otrygg när jag gått vid stationen eller centrum. Men absolut så har det blivit värre kring vissa områden som man helst kanske ska undvika vissa tider på dygnet tex Smedby, Dragonvägen etc.

    Jag har nyligen skaffat ett boende vid Eds allé efter att ha bott i city många år och känner mig fullkomligt trygg.

    Dock vet jag inte hur skolorna är idag då mina barn fortfarande är i förskoleålder.


    Ja, jag tror jag faktiskt skippar hyresrätt i Täby.. Magkänslan säger nej, ska sova på saken, men tror det lutar åt det.

    Det är precis de områdena du nämner som jag också kan tänka mig i Väsby. Kul att höra att du tycker det känns bra att bo där!
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 25 Feb 2021 06:48
    #28
    Anonym (Vallentuna) skrev 2021-02-25 05:23:40 följande:

    Som många skrivit så finns det ju bra områden i väsby som tex Bollstanäs, men tyvärr är det som helhet kanske inte en önskekommun.

    Om jag var du och funderade mellan väsby (med blandning av bra och sämre områden) och Täby (som egentligen inte har några direkt dåliga områden men kostar en hel del mer) så skulle jag börja se på vallentuna istället. Priser mer som väsby men utan några direkt dåliga områden.

    Har en vän som bor i ett lite billigare område och har barn i en skola som ska vara lite sämre som brukar säga att de vallentunabor som klagar inte fattar hur det är i en skola som inte fungerar för att det helt enkelt inte finns något dåligt exempel i kommunen att jämföra med och att de inte bott i någon kommun där det fått uppleva hur en stökig skola är.


    Ja, jag har i alla fall sovit på saken och bestämt att inte flytta till Täby. Både Vallentuna och Sollentuna ligger dessutom högre upp i skolrankningen än Täby (utsett av Lärarförbundet). Så Vallentuna är av intresse nu också.

    Barnen är i förskoleålder nu, så jag har lite tid att tänka igenom och spara mer till kontantinsatsen innan vi bestämmer oss.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 25 Feb 2021 10:22
    #32
    Anonym (Väsby) skrev 2021-02-25 08:41:58 följande:

    Jag har bott i Väsby hela mitt liv och det stämmer att det är stökigt runt stationen på kvällar men ffa på helger. Men det har det alltid varit så länge jag kan minnas. Undviker också Sigma och Smedby så långt jag kan. Utöver det finns det många fina och lugna områden.

    Vi har bott i Runby - helt okej och nära till skogen och Kairo men ändå inte min favorit.

    Bollstanäs - lugnt och fint och nära till sjön. Har tyvärr blivit dyrt och snobbat till sig lite.

    Brunnby Vik - rekommenderas verkligen. Lugnt och tryggt och minimalt med bus. Barnen har gått i skolan där och haft det mycket bra.

    Fresta - lugnt och tryggt.

    Bor man i Väsby (i nåt av de lugna områdena) så blir man ju bilberoende eftersom man är långt ifrån affärer men i övrigt ser jag bara fördelar med att bo här


    Tack! :)
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Mon 29 Mar 2021 15:17
    #35
    Raggarbruttan70 skrev 2021-03-29 13:42:15 följande:

    Vi bor i Runby och trivs bra.....bor i makens föräldrahem (maken ärvde villan när svärfar avled för 2 1/2 år sedan).


    Har ni någon uppfattning om / erfarenhet av Runbyskolan?
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Mon 29 Mar 2021 15:51
    #37
    PH76 skrev 2021-03-29 15:27:50 följande:

    www.mitti.se/ettsthlm/trygghet-och-schyssta-grannar-lockar-till-taby/repucr!IHaXsFGRwa5iiXqVpzGYjA/

    Sammanfattning om Täby.


    Ja, jag har läst denna. Lät bra fram till denna kommentar: Hon tycker det är bra att det inte finns så många hyreslägenheter i kommunen.

    ? Det känns tryggare när man vet att de som bor här kan betala för sig, säger hon.

    Fördomar som jag inte vill beblandas med..
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Mon 29 Mar 2021 16:36
    #39
    Raggarbruttan70 skrev 2021-03-29 15:59:12 följande:

    Maken gick där men slutade 9:an för måååånga år sedan = 1986.

    Men han säger att då var Runbyskolan bra.


    Okej ja, det var ju ett tag sedan. Men tack för svaret ändå :)
Svar på tråden Radhus i Upplands Väsby eller fin hyresrätt i Täby?