• Anonym (Ts)

    Elakt att tjata på man om sterilisering?

    Vi är snart 40 och har bestämt att inte skaffa fler barn, har 3 redan. Jag är efter en hormonbehandling i tonåren överkänslig mot hormoner, har trots detta testat det mesta i hormonväg när det gäller preventivmedel, har även testat kopparspiral men fick en infektion, har nu testat igen med kopparspiral.

    Vi har pratat om att mannen ska sterilisera sig men nu när det väl gäller så vågar han typ inte, har inte fått nån förklaring mer än att det känns läskigt, och det kan det såklart göra.

    Jag tycker han ändå kan göra det, han vill ju inte få fler barn och ingreppet är ju mindre för en man än en kvinna.

    Mina argument är ju att jag i flera år kämpat med preventivmedel, fött tre barn med allt vad det innebär.

    Fattar såklart att jag inte kan tvinga honom men är det taskigt att jag tar upp diskussion om igen.

    Intressant att höra vad ni tycker, och om ni är man el kvinna.

  • Svar på tråden Elakt att tjata på man om sterilisering?
  • Anonym (Lydia)
    Anonym (Ts) skrev 2021-02-24 18:12:08 följande:
    Såklart vet jag att det går använda kondom, men vi är ju i en relation där man ger och tar, jag tycker att jag gjort en hel del för oss och att han kunde göra detta. Jag fattar att det känns läskigt men tycker ändå han kunde göra det. Han kan inte använda vanliga kondomer så då får vi beställa andra, finns inte att köpa de på alla ställen har vi märkt, blir dyrt och vi kör hellre utan båda två, men det ökar ju risken och det är tråkigt att alltid avbryta och det är ju inte heller säkert. Jag tycker lite det är hans tur, fattar inte varför inte det räknas som ett argument?
    För att det är hans kropp och han bestämmer vad han vill göra med den? Är det verkligen så svårt att förstå? Det spelar ingen roll att du tycker att han borde göra det för att du har stått ut med så mycket. Det är fortfarande hans kropp. Skulle du själv tycka att det vore kul om han tjatade på dig om att du borde göra något som permanent ändrar din kropp fastän han visste att du inte ville göra det? 

    Att dra upp att kondomer blir "så dyrt" känns lite fult också. Det lär ju inte handla om allt för många år ni måste fortsätta skydda er och är pengar verkligen värt mer än hans vilja över sin egen kropp..? Men visst, ni kan ju köra oskyddat eller avbrutet och ha lite riskabelt och tråkigt sex nu i några år. Det fungerar ju också.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Ts) skrev 2021-02-24 18:06:11 följande:
    Jag tycker ju ändå på nåt sätt att jag har fått utstå mycket och att han kunde göra detta. Jag har ju fött tre barn, detta ingreppet är ju inget jämfört med det.
    Men för honom är det ju uppenbarligen inte "ingenting". Han vill inte göra det just nu. Respektera det. 
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Lydia) skrev 2021-02-24 18:18:57 följande:
    För att det är hans kropp och han bestämmer vad han vill göra med den? Är det verkligen så svårt att förstå? Det spelar ingen roll att du tycker att han borde göra det för att du har stått ut med så mycket. Det är fortfarande hans kropp. Skulle du själv tycka att det vore kul om han tjatade på dig om att du borde göra något som permanent ändrar din kropp fastän han visste att du inte ville göra det? 
    Nej men visst. Om du vore TS skulle du väl klappa din man på pannan och bara: "nej men älskling, så klart inte du ska behöva göra något. Det är nog lika bra att jag fortsätter vara den som använder preventivmetoder, eftersom jag är van att göra det och du, stackarn, är ju inte det" (det är heller inte permanent, jag vet flera som gjort en reverserad operation) 

    TS, dina argument håller visst. Sedan kan du så klart inte  tvinga eller tjata, men han är urbota dum om han inte går med på att ni bokar en tid och får prata med en expert om saken. Det kan vara så att ni landar i att det bättre med kondom, än något ingrepp, eller om det finns några andra alternativ. 
  • Tomelilla15
    Anonym (Lydia) skrev 2021-02-24 18:18:57 följande:

    För att det är hans kropp och han bestämmer vad han vill göra med den? Är det verkligen så svårt att förstå? Det spelar ingen roll att du tycker att han borde göra det för att du har stått ut med så mycket. Det är fortfarande hans kropp. Skulle du själv tycka att det vore kul om han tjatade på dig om att du borde göra något som permanent ändrar din kropp fastän han visste att du inte ville göra det? 

    Att dra upp att kondomer blir "så dyrt" känns lite fult också. Det lär ju inte handla om allt för många år ni måste fortsätta skydda er och är pengar verkligen värt mer än hans vilja över sin egen kropp..? Men visst, ni kan ju köra oskyddat eller avbrutet och ha lite riskabelt och tråkigt sex nu i några år. Det fungerar ju också.


    Har full förståelse för ts. Det är inte jämförbart att vilja ha barn och sen använda det för att motivera sterilisering men allt man gör för familjen är ju uppoffringar på olika sätt och ska vi prata om något som permanent ändrar ens kropp så ligger män i lä efter graviditeter och förlossningar. Man kan inte tvinga någon till ingrepp men man hade ju önskat lite uppoffring även från mannens sida. Kvinnor kroppar påverkas definitivt permanent. Ingenting blir sig likt efteråt även om vissa blir av med sina gravidkilon igen. Det är mycket som inte syns... eftersom kvinnor gör uppoffringar för det gemensamma familjelivet (graviditet o föda barn) så kan män också göra det (sterilisera sig för samlivets skull och för att kvinnan ska slippa flera år med preventivmedel). Men plötsligt är det så otroligt läskigt och många män som inte alls ser att de kan jämna ut lite mellan båda parters uppoffringar. Hur läskigt är det inte att gå igenom en förlossning? Man kan inte tvinga någon, nej, men man hade ju tyckt att män som inte vill ha fler barn kunde ta ansvaret när det är något som bara deras kön kan göra på ett enkelt sätt.
  • Anonym (Lydia)
    Anonym (ooo) skrev 2021-02-24 18:26:07 följande:
    Nej men visst. Om du vore TS skulle du väl klappa din man på pannan och bara: "nej men älskling, så klart inte du ska behöva göra något. Det är nog lika bra att jag fortsätter vara den som använder preventivmetoder, eftersom jag är van att göra det och du, stackarn, är ju inte det" (det är heller inte permanent, jag vet flera som gjort en reverserad operation) 

    TS, dina argument håller visst. Sedan kan du så klart inte  tvinga eller tjata, men han är urbota dum om han inte går med på att ni bokar en tid och får prata med en expert om saken. Det kan vara så att ni landar i att det bättre med kondom, än något ingrepp, eller om det finns några andra alternativ. 
    Nej, som jag skrev kan dom absolut låta han ta över ansvaret för preventivmedel genom att han använder kondom. Superenkelt och något de borde ha gjort för flera år sedan om TS har problem med hormonella preventivmedel. 

    Handlar inte om att dadda män, men jag skulle aldrig tvinga min man att sterilisera sig mot sin vilja. Det är ju bara absurt. Även om det går (ibland) att återställa vill inte TS man sterilisera sig just nu och det måste TS förstå och acceptera. Hennes argument att hon tvingat sig själv att hålla på med hormonella preventivmedel håller inte. Sånt här kan inte alltid bli "rättvist". Hon måste kunna respektera att han inte vill sterilisera sig just nu. 
  • Anonym (Ej tjata)

    I såna situationer får man aldrig tjata sin partner till ett ingrepp denne inte är redo för. Det är inte bara han som inte vill ha barn, utan även du. Jag kan förstå att han borde kunna dra sitt strå till stacken och faktiskt bidra då du, som du skriver, har utsatt din kropp för tillräckligt mycket påfrestningar redan. Men man får aldrig tjata på sin partner att genomgå ett ingrepp denne inte är redo för. Ni får väl befinna er i ett "ingenmansland" och hoppas att du inte blir gravid tills någon av er beslutar sig för att sterilisera sig.

  • Anonym (Lydia)
    Tomelilla15 skrev 2021-02-24 18:33:06 följande:
    Har full förståelse för ts. Det är inte jämförbart att vilja ha barn och sen använda det för att motivera sterilisering men allt man gör för familjen är ju uppoffringar på olika sätt och ska vi prata om något som permanent ändrar ens kropp så ligger män i lä efter graviditeter och förlossningar. Man kan inte tvinga någon till ingrepp men man hade ju önskat lite uppoffring även från mannens sida. Kvinnor kroppar påverkas definitivt permanent. Ingenting blir sig likt efteråt även om vissa blir av med sina gravidkilon igen. Det är mycket som inte syns... eftersom kvinnor gör uppoffringar för det gemensamma familjelivet (graviditet o föda barn) så kan män också göra det (sterilisera sig för samlivets skull och för att kvinnan ska slippa flera år med preventivmedel). Men plötsligt är det så otroligt läskigt och många män som inte alls ser att de kan jämna ut lite mellan båda parters uppoffringar. Hur läskigt är det inte att gå igenom en förlossning? Man kan inte tvinga någon, nej, men man hade ju tyckt att män som inte vill ha fler barn kunde ta ansvaret när det är något som bara deras kön kan göra på ett enkelt sätt.
    Jag vet såklart att kvinnor tar största smällen med barnafödande och visst är det enklare om TS man "bara steriliserar sig". Men han vill inte och det är okej. Det bästa i deras läge är väl att de använder kondom ett tag så slipper TS ta ansvaret för preventivmedel. Sen kan hon ju ta upp frågan om sterilisering igen om 6-12 månader (eller vad som) och se hur han känner om ingreppet då. Att tjata och boka läkartider fastän han varit tydlig med att det inte känns riktigt rätt just nu, är ju bara elakt.
  • Anonym (ABC)

    Jag tycker generellt inte att man ska övertyga någon annan att sterilisera sig utan att det ska vara ens egna beslut. 

    Då vi är klara med barn och jag inte vill använda preventivmedel så frågade jag min man om han kunde tänka sig att sterilisera sig och han sa nej. 

    Jag funderade på saken och någon månad senare så sa jag till honom att jag tänkte sterilisera mig. Ingenting han bett om och om han hade gjort det så hade jag nog satt mig på tvären och tyckt att om han vill att någon ska sterilisera sig så får han göra det själv. För det är precis som en abort ett beslut som jag tycker ska tas av den som gör det. 

    Han frågade mig däremot väldigt många gånger om jag verkligen var säker, visste riskerna och hade läst på om biverkningar. Allt för att säkerställa att det var något jag gjorde för att jag ville, inte att det var något jag gjorde för hans skull för att han inte ville. 

    Jag förstår din känsla av att du redan fått ta allt ansvar för preventivmedel och nu tycker att det är hans tur. Men samtidigt så måste ändå den personen det gäller få ta sina egna beslut. Min man var helt enkelt väldigt rädd för biverkningar vilket jag inte var och därför var det lättare för mig att ta beslutet än för honom. 

  • Anonym (ABC)
    Anonym (ABC) skrev 2021-02-24 20:08:37 följande:

    Jag tycker generellt inte att man ska övertyga någon annan att sterilisera sig utan att det ska vara ens egna beslut. 

    Då vi är klara med barn och jag inte vill använda preventivmedel så frågade jag min man om han kunde tänka sig att sterilisera sig och han sa nej. 

    Jag funderade på saken och någon månad senare så sa jag till honom att jag tänkte sterilisera mig. Ingenting han bett om och om han hade gjort det så hade jag nog satt mig på tvären och tyckt att om han vill att någon ska sterilisera sig så får han göra det själv. För det är precis som en abort ett beslut som jag tycker ska tas av den som gör det. 

    Han frågade mig däremot väldigt många gånger om jag verkligen var säker, visste riskerna och hade läst på om biverkningar. Allt för att säkerställa att det var något jag gjorde för att jag ville, inte att det var något jag gjorde för hans skull för att han inte ville. 

    Jag förstår din känsla av att du redan fått ta allt ansvar för preventivmedel och nu tycker att det är hans tur. Men samtidigt så måste ändå den personen det gäller få ta sina egna beslut. Min man var helt enkelt väldigt rädd för biverkningar vilket jag inte var och därför var det lättare för mig att ta beslutet än för honom. 


    Jag menar såklart inte att du ska ta ansvaret och sterilisera dig bara för att han inte gör det. Ville bara förmedla att du inte kan tjata på honom att göra det. 

    Vad som däremot är helt rimligt är att du slutar med p-medel och ger honom ansvaret genom att han får börja använda kondom. Det kanske får honom att själv börja fundera och på egen hand komma fram till beslutet att sterilisera sig. 
Svar på tråden Elakt att tjata på man om sterilisering?