• Anonym (M)

    17 och 26

    Du får veta att din 26-årige manliga vän nyligen blivit sambo med en tjej på 17 år, hur tar du det?

    Och samma par, men du inser först ett antal år senare att hon var så ung när de flyttade ihop, hur tänker du då?

  • Svar på tråden 17 och 26
  • Anonym (M)
    Anonym (Låter inte bra) skrev 2021-02-25 16:00:26 följande:

    Jag skulle inte döma för man vet inte allt, men om det var min dotter skulle jag vara upprörd. Måste vara något fel med den killen som dras till gymnasieflickor skulle jag tänka. Hon är inte ens myndig.


    Du skulle inte döma men ändå tänka att det måste vara något fel på honom?
  • Anonym (M)
    Anonym (z) skrev 2021-02-26 02:50:33 följande:

    En vuxen karl som är tillsammans med en tonåring, jo jag dömer absolut och ursäktar det inte. Vad jag tänker- Äckel, kan han inte få nån i sin egen ålder, han utnyttjar en ung tjej...

    De är på helt olika plats i livet och han har ett övertag över henne pga mer livserfarenhet, mognad, ekonomi.

    Jag var också mogen för min ålder som 17-åring, bodde själv, gick i skola och extrajobbade och skötte mig själv. En mogen 17-åring är ändå inte på samma nivå som en vuxen, det förstår man i efterhand som vuxen.


    Jag tycker inte man kan säga det så säkert, gällande plats, livserfarenhet etc, det är mer än åldern som spelar in där.

    Visst förändras man mellan 17-26 såklart, men det gör man ju mer eller mindre hela livet. Man formas av sina upplevelser.

    På vissa plan ligger självfallet den äldre före, men det behöver inte vara så till den grad att det blir ett problem.
  • Anonym (M)
    Anonym (Hm) skrev 2021-02-26 09:43:24 följande:

    Men det finns ju en anledning till att studenten är typ vår ritual till vuxenlivet i Sverige. De förändringar man genomgår mellan tonåring och vuxen är ju enorm i jämförelse med senare åldrar, det planar ju ut - efter 25-30 skulle jag hålla med dig om att det är mer individuellt - det beror då mer på vad man varit med om, man kan vara väldigt olika livserfarna.

    Men En sjuttonåring har (troligen) inte försörjt sig själv, fattat stora livsbeslut på egen hand osv, något som en normal 26 åring gör dagligen eller iaf gjort många många gånger. Det är ett glapp som inte går att överbrygga, men visst - en 26 åring med normal mognadsgrad skulle nog inte dra den trötta grejen om att ?hon är väldigt mogen för sin ålder?, de flesta som bottnat i sin vuxenroll vet hur stor skillnad det är på tonåringar och vuxna.

    Jag var för övrigt en sån ?mogen tonåring?, flyttade hemifrån vid 16 och började klara mig själv då. Men om jag jämför mig själv vid sjutton och 26 - herregud. De två personer skulle inte ens ha tillräckligt gemensamt för att vara vänner, ännu mindre vara ihop, utan att det skulle vara en riktigt destruktiv maktobalans


    Mannen i det här fallet bodde hemma tills de flyttade ihop (av kuluturella skäl), så bortsett från att han var klar med skolan och hade ett jobb så hade han inte jättemycket mer erfarenhet av vad det innebär att vara vuxen. Båda har förändrats enormt sen de träffades och på sätt och vis blivit vuxna tillsammans.
Svar på tråden 17 och 26