• Anonym (Äcklad)

    Råkadr använda min mans kompis tandborste!

    MÅR ILLA! Och Tänk om han har HIV, covid-19, vad som helst!?

    Han fick en ny tandborste av oss när han sov över förra helgen, så han använde den sist i söndags. Jag råkade använda den idag torsdag då den låg brevid min tandborste. Trott hela veckan att det var min mans tandborste och lät den ligga där och tog fel idag. Kan jag ha smittats av nått?

  • Svar på tråden Råkadr använda min mans kompis tandborste!
  • Pope Joan II
    Anonym (Äcklad) skrev 2021-02-25 22:40:36 följande:

    MÅR ILLA! Och Tänk om han har HIV, covid-19, vad som helst!?

    Han fick en ny tandborste av oss när han sov över förra helgen, så han använde den sist i söndags. Jag råkade använda den idag torsdag då den låg brevid min tandborste. Trott hela veckan att det var min mans tandborste och lät den ligga där och tog fel idag. Kan jag ha smittats av nått?


    Det håller jag för helt osannolikt.
  • Anonym (Äcklad)

    Åh! Hjälper det att det gått 4 dagar sen han använde den om han skulle ha något som kan föras över till mig? Uuschh!

  • Anonym (Annika)

    Det är säkert väldigt mycket färre bakterier osv i den (som bara är använd 1-2 gånger och därefter torkat helt) än i din egen...
    Att något virus skulle ha överlevt känns också helt osannolikt.

  • Anonym (Eh)

    Hade kunnat ta dig på allvar om du bara skrivit covid, men HIV!?

    Finns det människor 2021 som inte vet hur det smittar/inte smittar? Och hur sjutton kan man fortfarande vara rädd för den sjukdomen när det finns andra som är tusen gånger värre?

  • Anonym (Äcklad)
    Anonym (Eh) skrev 2021-02-25 23:00:24 följande:

    Hade kunnat ta dig på allvar om du bara skrivit covid, men HIV!?

    Finns det människor 2021 som inte vet hur det smittar/inte smittar? Och hur sjutton kan man fortfarande vara rädd för den sjukdomen när det finns andra som är tusen gånger värre?


    Googlade att HIV sprids lätt via tandborstar. Googla själv. Han är också från ett land där väldigt många har HIV. Som nybliven mamma är man rädd för allt och ingenting ska du veta.
  • Anonym (Annika)
    Anonym (Äcklad) skrev 2021-02-25 23:05:52 följande:
    Googlade att HIV sprids lätt via tandborstar. Googla själv. Han är också från ett land där väldigt många har HIV. Som nybliven mamma är man rädd för allt och ingenting ska du veta.
    Vilken källa har du fått det ifrån? 
    (Google är ingen källa. Är det från 1177, något sjukhus, el. dyl. Är källan trovärdig?)
  • Anonym (Äcklad)
    Anonym (Annika) skrev 2021-02-25 23:08:15 följande:

    Vilken källa har du fått det ifrån? 

    (Google är ingen källa. Är det från 1177, något sjukhus, el. dyl. Är källan trovärdig?)


    Kanske inte. Läste detta: "Smitta kan också fås via rakblad, tandborstar och tatueringsverktyg med blodrester från andra. " Och även en artikel från SVT där det stog att man inte ska dela tandborstar.

    Såg inget blod på så det kan man nog utesluta. Äckligt är det iallafall, får trösta mig med att tandborsten var helt ny och att den hunnit torka. Tack för svaren.
  • Anonym (Trollen!)
    Anonym (Äcklad) skrev 2021-02-25 23:19:57 följande:

    Kanske inte. Läste detta: "Smitta kan också fås via rakblad, tandborstar och tatueringsverktyg med blodrester från andra. " Och även en artikel från SVT där det stog att man inte ska dela tandborstar.

    Såg inget blod på så det kan man nog utesluta. Äckligt är det iallafall, får trösta mig med att tandborsten var helt ny och att den hunnit torka. Tack för svaren.


    Tandtroll tror jag definitivt smittar den vägen. Alltså äkta sånadär 50-till-80-talstroll. Såna som fanns avbildade på timglaset man skulle vända på när man började borsta tänderna. Värre än så blir det nog inte. Du kommer inte att få några men.

    Själv kör jag alltid tandborsten i röven ett par varv, eller ollar den ordentligt när den av någon anledning ska ligga hos andra, för att försäkra mig om att få ha den ifred. I det fallet behöver du nog inte ens bekymra dig om att tandtrollen skulle ha överlevt, så det kan du nog lugnt hoppas på.
  • Anonym (Sara)

    Men inte är väl du rädd för lite Covid inte... Eftersom ni har bjudit hem en gäst som mycket väl kan vara smittad. Ni satt säkert relativt nära varandra och risken för smitta finns när man är nära någon som redan är smittad. Så tror knappast tandborsten spelar någon större roll i sammanhanget.

    Om man på allvar är orolig för Corona bjuder man definitivt inte hem gäster.

    HIV smittas om man t ex har ett sår och man får in HIV-smittat blod i sitt eget.

  • Anonym (eee)
    Anonym (Äcklad) skrev 2021-02-25 22:54:52 följande:

    Åh! Hjälper det att det gått 4 dagar sen han använde den om han skulle ha något som kan föras över till mig? Uuschh!


    du är onormalt nojig. 
  • sextiotalist
    Anonym (Äcklad) skrev 2021-02-25 23:05:52 följande:

    Googlade att HIV sprids lätt via tandborstar. Googla själv. Han är också från ett land där väldigt många har HIV. Som nybliven mamma är man rädd för allt och ingenting ska du veta.


    Hiv är ett virus som är väldigt svårspritt. Idag är det en sjukdom som folk kan leva med utan att vara smittbärare
Svar på tråden Råkadr använda min mans kompis tandborste!