• Anonym (Argh)

    Står inte ut med mitt jobb!!

    Måste bara få skriva av mig. Bytte jobb för ett år sedan på grund av flytt. Trivdes bra på förra och kom till ett rent helvete. Nu står jag inte ut längre!

    Haft turen att byta till mig lite trevligare pass på grund av att andra blivit sjuka, men nu går inte det längre och jag måste tillbaka till ordinarie team och tider. Alltså, tillbaka till dålig stämning, folk som snackar skit, kass arbetsmiljö, ont i kroppen, folk som gråter på toaletten, chefer som stoppar huvudet i sanden och känslan av otillräcklighet. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Såg till min fasa vilka kollegor jag skall arbeta med nästa vecka och är rent fysiskt alldeles skakig nu. Kommer gå med en klump i magen tills dess. Orkar inte. Vill inte. Så trött på att komma hem och gråta en halvtimme i duschen eftersom jag känner att jag svikit både kollegor och kunder (det finns ingen förutsättning för att lyckas med jobbet).

    Söker jobb för fullt men det är såklart svårt i dessa tider, och det ska ju stämma med allt annat i livet också. Är så desperat att jag även söker lägenhet på min förra ort, är beredd att lämna både man och hus för att få jobba i en mer dräglig miljö igen. Även varit i oräkneliga samtal med ledningen som är helt slappa inför problemen (trots att andra säger upp sig i drivor/blir sjukskrivna) samt tillsammans med andra engagerat facket men det känns som idel återvändsgränder. Nu har jag sökt tjänstledigt men det är först längre fram jag kan få det beviljat och jag fattar inte hur jag ska stå ut tills dess! Tips, hjälp och pepp mottages tacksamt! Snart kliver jag hellre ut framför ett tåg än stämplar in till ännu en mardrömsdag.

  • Svar på tråden Står inte ut med mitt jobb!!
  • Anonym (F)

    Tänk dig noga för innan du går på tjänstledigt. I ditt tillstånd ska du snarare vara sjukriven.

    Sök studier så snart du kan. Kan finnas sen anmälan på kurser.

    Förutsatt att du arbetat heltid fram tills du går på tjänsledigt och då är tjänstledig på heltid så är din sgi skyddad i tre månader. Därefter Behlver du skydda den antingen genom studier eller inskriven som arbetssökande på af.

    Om du inte skyddar din sgi så blir den nollad och du kommer inte få

    Ersättning från Fk om du blir sjukriven, vilket inte är förvånade om du blir med tanke på hur du mår. Du kommer heller inte kunna få hjälp från soc då din sambos inkomster räknas kunna försörja dig.

  • Anonym (Argh)

    Jag läser redan på distans för att kunna söka annat jobb, så det du skriver är jag fullt medveten om. Men tack, det var ett väldigt bra tips för andra som kanske läser.

  • Anonym (Oio)

    Du har redan kommit till en viktig insikt: att förutsättningarna för att klara jobbet inte finns. Nästa steg är att inte ens försöka klara jobbet. Prestera det som är rimligt och konfrontera chefen/verksamhetsansvarig med fråga om vad som ska hända med resten.

    Det är såklart lätt för mig att skriva men svårare att genomföra.

    Säg som det är till din chef: att du hellre ställer dig framför tåget än jobbar under dessa förhållanden. Har ni något skyddsombud? Prata med den isf. Och i värsta fall: kontakta vårdcentralen och be om sjukskrivning.

  • Anonym (F)
    Anonym (Argh) skrev 2021-02-26 10:00:04 följande:

    Jag läser redan på distans för att kunna söka annat jobb, så det du skriver är jag fullt medveten om. Men tack, det var ett väldigt bra tips för andra som kanske läser.


    Bra!

    Isf är det som någon annan skriver här. Börja jobba i ett rimligt tempo.

    Kontakta skyddsombud och be denne ta detta vidare till Arbetsmiljöverket om inget händer.

    Besök vc för sjukskrivning pga stress
Svar på tråden Står inte ut med mitt jobb!!