• LauraPalmer

    Kan inte ta för mig på jobbet...

    Ta det lugnt. Du har bara varit där i en vecka. Det kan ta tid innan saker och ting börjar rulla på. 

    Vad är det du känner att du misslyckas med? Jag kanske kan ge lite tips. 

  • LauraPalmer
    Anonym (Inge självförtroende) skrev 2021-02-26 12:34:31 följande:
    Jag är assistent så det är mycket nya grejer för mig på en gång. Är rädd för att göra fel och den jag är assistent till kan bli irriterad när jag gör fel och har en ganska hård ton.
    Ok, jag har tyvärr ingen erfarenhet av personlig assistans. Men försök att slappna av och fokusera på en sak i taget. Stressar man upp sig blir allt 1000% jobbigare. Otrevligheter får man låta rinna av. Det är inte ovanligt att vårdtagare kan vara rätt otrevliga och skeptiska innan dom lärt känna en bättre. 

    Försöka att tänka på att det kan kännas ganska så utelämnande att ta emot hjälp från någon helt ny, så ta det inte personligt. 

    Vad säger dom andra assistenterna? Har dom inte tips och trix att dela med sig av? Våga fråga. 
  • LauraPalmer
    Anonym (Inge självförtroende) skrev 2021-02-26 13:36:19 följande:
    Jo jag har full förståelse för hur hon har det och försöker verkligen inte ta det personligt. Men när jag ser och hör hur dom andra assistenterna har en sån fin och nära relation till vårdtagaren och är så självgående i sitt arbete så blir jag väldigt ledsen och avundsjuk. Irriterad för att jag kan inte ta för mig och så har det alltid varit för mig. Tyst och feg och tillbakadragen och som inte känner att jag platsar någonstans alls. :(

    Hag jobbar ensam utan några andra assistenter på passen så jag kan inte ha någon dialog med dom andra. Vi möts i dörren när vi löser av varandras pass, det är allt.
    Rom byggdes inte på en dag. Om du är tyst och tillbakadragen så kanske det kommer att ta lite längre tid för dig att lära dig alla rutiner. Men du kommer att växa mer och mer i din roll. 

    Jag tycker att du ska ta och ringa någon av dom andra assistenterna eller be om att få byta några ord när ni byter av varandra. 

    Jag vet inte vad det är personen du hjälper har för sjukdom eller skada. Men du kanske kan fråga hen vad och hur dom andra assistenterna gör. Ta reda på vad som är viktigast för personen. Ett till tips är att läsa på om ev sjukdom för att få mer insikt i personens behov.  
Svar på tråden Kan inte ta för mig på jobbet...