• Anonym (Sweet­)
    Fri 26 Feb 2021 15:06
    1344 visningar
    64 svar
    64
    1344

    Hur har ni fördelat bvc-besöken?

    Hur har ni fördelat bvc-besöken mellan er föräldrar (om inte båda har kunnat gå tillsammans då)? Och har bvc haft några synpunkter på det?

  • Svar på tråden Hur har ni fördelat bvc-besöken?
  • Anonym (Sweet­) Trådstartaren
    Fri 26 Feb 2021 15:18
    #5
    Anonym (Sara) skrev 2021-02-26 15:07:20 följande:

    Synpunkter? På vad? Fattar inte riktigt. Är du seriös eller skojar du bara?


    Tja, synpunkter på vilken förälder som dyker upp vid besöket.

    Och nej jag skämtar inte utan vill bara få en uppfattning om det är vanligt förekommande eller om min bvc-kontakt är så gränslös som jag uppfattar det.
  • Anonym (Sweet­) Trådstartaren
    Fri 26 Feb 2021 15:21
    #6
    Mammassmå skrev 2021-02-26 15:17:31 följande:

    Varför i hela världen skulle båda gå?


    När båda haft möjlighet så har båda gått, mest för vår egen skull så båda får kontakt med bvc och har ungefär lika mycket koll.
  • Anonym (Sweet­) Trådstartaren
    Fri 26 Feb 2021 15:46
    #13
    Anonym (My) skrev 2021-02-26 15:26:09 följande:

    Jag har alltid gått på i princip alla bvc besök själv och alla läkarbesök har jag dessutom genomfört själv. Han följde med några gånger när första barnet var nyfödd, första typ 3 besöken. Sen har jag tagit alla besök. Dels har jag ett "bättre jobb" för dessa besök. Dvs jag är ledig många vardagar medans sambon jobbar mån-fredag. Den tycker han att det är bättre att jag går som jobbar inom vården och hänger med mera vad de säger och frågar om, vet hur det fungerar och att jag vet vad jag ska "kräva" för något. Ingen som någonsin haft några åsikter av att det bara är jag som följer med. Och nej han är inte en sämre pappa för det. Han har varit föräldraledig hälften av tiden. Men även då är det jag som gått på alla besök på lediga dagar.


    Hehe, mitt barns bvc-kontakt läxade i princip upp mig och antydde att jag hade för stort kontrollbehov för att jag tog _ett_ besök under den andra förälderns föräldraledighet.

    En av anledningarna till att jag gärna tar besök är att jag precis som du är mer insatt och bättre på att "kräva" saker.
  • Anonym (Sweet­) Trådstartaren
    Fri 26 Feb 2021 15:49
    #14
    LaFontaine skrev 2021-02-26 15:34:54 följande:

    Vi hade faktiskt ett sånt för pappan också, där han ombads komma ensam.


    Hade det varit ett besök där någon av föräldrarna ombetts komma t ex för screening för depression så hade vi så klart sett till att "rätt" förälder tog besöket.
  • Anonym (Sweet­) Trådstartaren
    Fri 26 Feb 2021 19:36
    #27
    Anonym (Finley) skrev 2021-02-26 18:08:30 följande:

    Vår BVC-ssk var väldigt på om att pappan skulle komma med. Det var svårt att planera då han jobbade som timvikarie och oturligt nog blev han bokad just de dagar vi skulle dit.

    Jag tog alla besök fram till att sonen var ca 8 månader, då fick pappan en lucka så han fick ta honom. BVC-ssk blev sååå nöjd och har nämnt detta varje gång sedan dess, vår son är 13 månader nu.

    Undrar om hon är lika entusiastisk kring att mammor dyker upp på kontrollerna?


    :D Något säger mig att det inte är lika lätt för mammor att imponera på bvc.
    fjanten skrev 2021-02-26 18:11:44 följande:

    Här har den som kunnat - gått. Med barn 1 var det mest jag under år 1. Andra barnet gick mest min man under år 1. Tredje barner har det varit ganska 50/50 år 1. Fjärde barnet har hittills haft ett besök på plats, det tog jag. Besöken efter första året är ju få, där har vi turats om samt försökt samköra besöken där det passat.


    Ok, men inga sura miner eller ifrågasättanden från bvc då?
  • Anonym (Sweet­) Trådstartaren
    Fri 26 Feb 2021 19:49
    #29
    nernu skrev 2021-02-26 19:44:07 följande:

    Du tog ledigt från jobbet när pappan är föräldraledig för att du är mer insatt och kan kräva saker? Man får ju en känsla av uppläxningen inte var helt orimlig...


    Nej, har fritt förlagd arbetstid.

    Naturligtvis lade jag inte fram det så för bvc (inte heller enda skälet) utan det var mer en lite slarvig beskrivning här på familjeliv.
  • Anonym (Sweet­) Trådstartaren
    Fri 26 Feb 2021 20:21
    #31
    nernu skrev 2021-02-26 19:44:07 följande:

    Du tog ledigt från jobbet när pappan är föräldraledig för att du är mer insatt och kan kräva saker? Man får ju en känsla av uppläxningen inte var helt orimlig...


    Jag inser också att det lätt kan låta som att jag är en orimligt jobbig människa som maniskt ställer en massa krav. Vad jag menade var att jag har bättre koll på vilken hjälp som finns att få och vad som kan vara viktigt att fråga om.
  • Anonym (Sweet­) Trådstartaren
    Sun 28 Feb 2021 03:10
    #57
    AnnaSthlm skrev 2021-02-27 20:04:12 följande:

    BVC-besöken är till för att handla om barnet, inte om vilken förälder som dyker upp.


    Man skulle ju önska det..
  • Anonym (Sweet­) Trådstartaren
    Sun 28 Feb 2021 10:20
    #62
    nernu skrev 2021-02-28 09:35:05 följande:

    Ja jag känner ju inte dig utan baserade bara det på vad du skrev. Det vet du bäst själv. Har din man någon kognitiv nedsättning? Vad är det som är så avancerat kring ert barn att han inte klarar av en vanlig bvc-kontroll ens om ni har pratat om det innan? Varför följer han inte ens med om han är f-ledig? Jag förstår att bvc reagerar lite.


    Nej, han klarar så klart av det lika bra som vilken normalvettig förälder som helst. Det handlar om att jag är ssk och mer intresserad av just den biten.

    Bvc har covid-restriktioner, annars skulle vi så klart gå båda två.

    Sedan har vi inte fattat något principiellt beslut om att jag ska ta alla bvc-besök, någonsin. Det handlade om ett enda besök där det av flera olika skäl passade bättre att jag gick.
Svar på tråden Hur har ni fördelat bvc-besöken?