• Anonym (Mamma 1:2)

    Alkoholism ärftligt?

    Jag växte upp med en mamma som var periodare. Hon hade även ett tablett missbruk i botten. Var och varannan helg städade hon exceptionellt extra och min far kom hem med en hela gin och en vodka.. De drack tillsammans sen fortsatte hon i ett till två dygn till beroende på hur långt spriten räckte eller hur väl min far gömt den. Gick inte göra vinsats för hon drack den orenad om det fanns. De brände även hemma. (-70-tal). Nu är det bara piller som gäller för min mor (far är död). Hon sjunger på sista versen). Men vad jag märkt är att jag till viss del tagit över "missbruket"

    Har dock bara utflugna vuxna barn och ingen karl. Dricker typ varannan helg en o en halv flaska vin. Av tristess. Men även belöning. Jag känner jag har den rätten om jag städar och gör fint. Tom lyssna på musik blir roligare med några promille.. Visst jag dricker bara några timmar. Mitt x för 20 år sedan var som min mor och kunde dricka flera dagar i stäck. Och på jobb o fb hör man och läser man hela tiden om att folk belönar sig men några öl eller whiskey. 

    Min tolerans är rätt hög. Har exempelvis druckit 1,5 flaska när jag skriver detta. Men dåligt samvete. Å andra sidan who cares? 

    Är det fler som känner igen sig?

  • Svar på tråden Alkoholism ärftligt?
  • Anonym (Hej)

    Först och främst Hej.

    Jag är varken psykolog eller utbildad inom genetik och arvsmassa.

    Men, jag skulle kalla mig hoppy psykolog. Erhåller nämligen över 100 timmar doktor phil i bagaget. Skämt och sido!

    1. Det första jag vill berätta för dig är att barn oavsett i vad för förhållandet de växer upp i, lever i något som för dem blir "deras verklighet". Deras normala värld. Det gör att många barn, inte alla. Senare återskapar den värld de känner sig bekanta med. Tex, har man en destruktiv uppväxt, kanske man finner parters som gör att man hamnar i destruktiva förhållanden. En förälder som inte ägnar tid till dig som barn, kan göra att du själv som förälder återskapar det beteendet. Eftersom det är bekant för dig.

    Detta har inget med arv att göra, utan mer med invanda mönster, återskapande av den verklighet som för en själv ses som normal.

    2. Alkoholmissbruk är absolut något som går i arv. Men tex ta två syskon som levt i en alkoholiserad familj, så kan den ena själv bli alkoholist medan den andra snarare blir nykterist. Eller kan dricka måttligt.

    Ju fler personer i din närhet som kan placera sig under normen missbruk, desto större är risken att du själv hamnar där. Eller rättare sagt, kan hamna där om du inte är medveten om dels riskerna och dels vilka signaler du ska leta efter.... om du är påväg att hamna fel.

    3. Du får fråga dig själv, vill du dricka som du gör, eller har du hamnat i något du längre intr kan hantera. Jag tänker ibland "ställer man frågan har man redan svaret". Men i grunden är det sällan alkoholen som är den bakomliggande orsaken till problematiken, utan det finns ett hål som behöver fyllas. Eller en ryggsäck som behöver tömmas och hanteras. Kanske kan en psykolog kurator eller liknande hjälpa dig?

    PS. Ta inte mina ord på största allvar. Jag är som sagt bara en som snappat upp lite från olika serier, filmer, dr phil, och böcker.

  • Anonym (Karin)

    Jag kan inte svara på din fråga men jag kan berätta om en man jag levde med en kort period. Hans pappa var alkoholist. Föräldrarna skilde sig men väldigt sent, barnen var i tonåren då. Pappan dog senare av sina leverskador.

    Den här mannen och hans syskon hade en inställning till alkohol som var att det skulle drickas, och drickas mycket. Även på familjetillställningar som födelsedagar med äldre generationer med så serverades ren sprit, tex vodka. På semestern dracks det stora mängder alkohol varje dag.

    Kan tillägga att alla syskonen hade bra jobb o vardag så de hade ju inte på något sätt så grava problem som pappan som låg inlagt på diverse kliniker i omgångar under deras uppväxt. Men för dessa syskon var det helt normalt att dricka mycket och de gjorde dom också, så fort tillfälle gavs eller kunde skapas. Så att man tar efter beteende man upplevt under uppväxten är nog rätt vanligt.

  • Anonym (Så rätt :))
    Anonym (Hej) skrev 2021-02-27 08:51:17 följande:

    Först och främst Hej.

    Jag är varken psykolog eller utbildad inom genetik och arvsmassa.

    Men, jag skulle kalla mig hoppy psykolog. Erhåller nämligen över 100 timmar doktor phil i bagaget. Skämt och sido!

    1. Det första jag vill berätta för dig är att barn oavsett i vad för förhållandet de växer upp i, lever i något som för dem blir "deras verklighet". Deras normala värld. Det gör att många barn, inte alla. Senare återskapar den värld de känner sig bekanta med. Tex, har man en destruktiv uppväxt, kanske man finner parters som gör att man hamnar i destruktiva förhållanden. En förälder som inte ägnar tid till dig som barn, kan göra att du själv som förälder återskapar det beteendet. Eftersom det är bekant för dig.

    Detta har inget med arv att göra, utan mer med invanda mönster, återskapande av den verklighet som för en själv ses som normal.

    2. Alkoholmissbruk är absolut något som går i arv. Men tex ta två syskon som levt i en alkoholiserad familj, så kan den ena själv bli alkoholist medan den andra snarare blir nykterist. Eller kan dricka måttligt.

    Ju fler personer i din närhet som kan placera sig under normen missbruk, desto större är risken att du själv hamnar där. Eller rättare sagt, kan hamna där om du inte är medveten om dels riskerna och dels vilka signaler du ska leta efter.... om du är påväg att hamna fel.

    3. Du får fråga dig själv, vill du dricka som du gör, eller har du hamnat i något du längre intr kan hantera. Jag tänker ibland "ställer man frågan har man redan svaret". Men i grunden är det sällan alkoholen som är den bakomliggande orsaken till problematiken, utan det finns ett hål som behöver fyllas. Eller en ryggsäck som behöver tömmas och hanteras. Kanske kan en psykolog kurator eller liknande hjälpa dig?

    PS. Ta inte mina ord på största allvar. Jag är som sagt bara en som snappat upp lite från olika serier, filmer, dr phil, och böcker.


    Måste bara skriva wow! Dina möten med doktor Phil har givit resultat :D

    Jag tycker att saker man läser är så invecklat så man förstår inte, men med vanligt språk/förklaring så fattar man :)

    Men jag tänker om ts är uppmärksam på sitt sätt med alkoholen. Är de fortfarande en fara då? Hon dricker varannan helg. Då är det knappast ett beroende kan jag tycka? Utan ett beteende från hennes mamma? Så länge hon väljer att inte bli som sin mamma och väljer även att kanske göra annat än att dricka, utan dricker sällan kan de vara hennes räddning? Så länge man är uppmärksam på sitt sätt så kanske man klarar sig? För vem tusan dricker inte i dagens samhälle? Tyvärr allt för många
  • Anonym (Arv)

    Kort sagt " ja" ...eller rättare sagt..man ärver en större känslighet för att bli beroende.. Det behöver inte vara samma sorts beroende utan ett barn vars förälder var alkoholist kan lika gärna bli beroende av tex spel , shopping , träning eller droger som av alkohol ... Har nan någon form av beroende i sin närmsta släkt ska man vara uppnärksam på detta och medveten om riskerna att man själv kan ha ärft denna sårbarhet .

  • Anonym (JajaAA)

    Ja... Tror t o m att man ärver om man fastnar för tobak eller inte. Hur receptorerna svarar på vilken substans är ärftligt och genetiskt. Saknar dock forskning om detta. T ex fastnar jag för och reagerar med stark eufori på tobak, alkohol och lugnande substanser. Uppåtsubstanser fastnar jag inte på. Cannabis känner jag INGET av hur mycket som än intas. Hade en släkting som jag aldrig träffat eller visste vad han dött av. Han dog av tablettmissbruk/alkoholmissbruk när han bara var 30 år. Därifrån har jag det. Vi har t o m valt samma "drog of choise".

    Men jag är helt nykter nu sedan flera år tillbaka. Är dock av åsikten att det är genetiskt, att man har receptorer i hjärnan som reagerar starkare än andra människors på olika substanser. Det är samma receptorer som reagerar på alkohol som reagerar på heroin. Så är du alkoholist är det risk för andra missbruk av lugnande substanser som man går och bär på latent.

    Men det finns en lösning! Själv har jag fått hjälp av beroendesjukvården och AA. Hoppas du kan hitta något där du också.

  • Anonym (I)

    blev lite tvärtom för mig. Min mamma hade problem med alkohol. Nu är jag 28 och har aldrig ens provat en droppe alkohol. Är avskräckande för mig

  • Anonym (Hej)
    Anonym (Så rätt :)) skrev 2021-02-27 09:13:58 följande:

    Måste bara skriva wow! Dina möten med doktor Phil har givit resultat :D

    Jag tycker att saker man läser är så invecklat så man förstår inte, men med vanligt språk/förklaring så fattar man :)

    Men jag tänker om ts är uppmärksam på sitt sätt med alkoholen. Är de fortfarande en fara då? Hon dricker varannan helg. Då är det knappast ett beroende kan jag tycka? Utan ett beteende från hennes mamma? Så länge hon väljer att inte bli som sin mamma och väljer även att kanske göra annat än att dricka, utan dricker sällan kan de vara hennes räddning? Så länge man är uppmärksam på sitt sätt så kanske man klarar sig? För vem tusan dricker inte i dagens samhälle? Tyvärr allt för många


    Tack för positiv kritik! :)

    Problemet mellan att dricka sunt och att falla ner i missbruket är att vägen dit... om jag förstått det hela rätt är... ganska.. osynlig. Man liksom märker inte att man hamnat där.. och då är det också svårt att erkänna det för sig själv.

    Jag brukar säga såhär (min mans familj är alkoholister, mormor, mamma, mostrar, hans syster samt bror. Bror är dock" nykter" alkoholist) : är man medveten om att ens konsumtion kan leda till alkoholism om man gör vissa "fel" är det nog sällan någon fara.

    Men. Till min svåger brukar jag säga som börjat dricka igen lite granna att man behöver vara vaksam för vissa saker.

    1. Fråga dig VARFÖR du dricker. Är det gott? Vill du ta ett glas till maten? Varva ner? Känna ett rus? Bli full? Kunna sova? Bedöva smärta, mår du dåligt?

    2. Sedan bör du se över hur ofta, men också hur mycket du dricker. Dricker du mer ofta nu än för ett par månader sedan. Varför? Har du det tuffare på jobbet, eller i en relation. Eller har din gräns för din konsumtion flyttats Fram?

    3. Flyttar du fram gränserna? Ta min svåger som exempel

    Han sa på behandlingshemmet och efteråt att han aldrig skulle dricka igen. Inte ens en alkoholfri öl.

    För 1 år sedan blev det några alkoholfria öl. Därefter 1st 3.5. Sedan 6 pack med 3.5. Därefter starköl. Och nu även sprit. Till den grad att han ofta blir full. Sedan oktober minst 7 gånger..

    Då har han alltså överträdit sina gränser som han själv satt. Också hur ofta det ska ske har han överträdit.

    Det betyder inte att han kommer hamna i missbruket igen.(även om jag hävdar att han redan nu är där igen men i första början av det.. innan han kommer börja dricka varje dag igen) Men RISKEN är större eftersom han redan överträtt sina gränser och dessutom i snabb takt.

    Så för att svara på din fråga.

    Nej, det behöver INTE vara ett problem att TS dricker som hon gör. Men hon ska vara medveten om att hon behöver vara mer vaksam än andra som är barn till föräldrsr utan missbruk.

    Sedan mängden bör man ändå vara lite vaksam på. Det är rätt mkt vin på en o samma gång hon dricker..

    Samt om man ställer in saker eller liknande (typ stänger in sig) för att kunna dricka. Då kan det vara påväg åt ett håll som är mindre bra.
  • Anonym (Så rätt :))
    Anonym (Hej) skrev 2021-02-27 16:22:12 följande:

    Tack för positiv kritik! :)

    Problemet mellan att dricka sunt och att falla ner i missbruket är att vägen dit... om jag förstått det hela rätt är... ganska.. osynlig. Man liksom märker inte att man hamnat där.. och då är det också svårt att erkänna det för sig själv.

    Jag brukar säga såhär (min mans familj är alkoholister, mormor, mamma, mostrar, hans syster samt bror. Bror är dock" nykter" alkoholist) : är man medveten om att ens konsumtion kan leda till alkoholism om man gör vissa "fel" är det nog sällan någon fara.

    Men. Till min svåger brukar jag säga som börjat dricka igen lite granna att man behöver vara vaksam för vissa saker.

    1. Fråga dig VARFÖR du dricker. Är det gott? Vill du ta ett glas till maten? Varva ner? Känna ett rus? Bli full? Kunna sova? Bedöva smärta, mår du dåligt?

    2. Sedan bör du se över hur ofta, men också hur mycket du dricker. Dricker du mer ofta nu än för ett par månader sedan. Varför? Har du det tuffare på jobbet, eller i en relation. Eller har din gräns för din konsumtion flyttats Fram?

    3. Flyttar du fram gränserna? Ta min svåger som exempel

    Han sa på behandlingshemmet och efteråt att han aldrig skulle dricka igen. Inte ens en alkoholfri öl.

    För 1 år sedan blev det några alkoholfria öl. Därefter 1st 3.5. Sedan 6 pack med 3.5. Därefter starköl. Och nu även sprit. Till den grad att han ofta blir full. Sedan oktober minst 7 gånger..

    Då har han alltså överträdit sina gränser som han själv satt. Också hur ofta det ska ske har han överträdit.

    Det betyder inte att han kommer hamna i missbruket igen.(även om jag hävdar att han redan nu är där igen men i första början av det.. innan han kommer börja dricka varje dag igen) Men RISKEN är större eftersom han redan överträtt sina gränser och dessutom i snabb takt.

    Så för att svara på din fråga.

    Nej, det behöver INTE vara ett problem att TS dricker som hon gör. Men hon ska vara medveten om att hon behöver vara mer vaksam än andra som är barn till föräldrsr utan missbruk.

    Sedan mängden bör man ändå vara lite vaksam på. Det är rätt mkt vin på en o samma gång hon dricker..

    Samt om man ställer in saker eller liknande (typ stänger in sig) för att kunna dricka. Då kan det vara påväg åt ett håll som är mindre bra.


    Bra exempel du skrev :)

    Exakt så där tänker jag om mig själv och jag är skit nojig att ramla dit i alkoholträsket.

    Många på både mamma&pappas sida har problem. Mamma&pappa dricker dagligen starköl, några st det är väl inte något problem, tycker de när man säger något.

    När jag väl dricker så har jag skit svårt att sluta, jag vill inte sluta! Speciellt på fest. Sitter jag hemma ensam så kan jag ta två-tre små glas vin och sen vara nöjd!

    Kan utan problem vara utan vin i månader, men när jag väl tar ett glas så finns det inget stopp ibland.

    Så jag känner att jag kommer bli en alkis jag med om jag inte tänker mig för, som sagt vi alla har val här i livet :)

    Sen vart drar man gränsen för alkolism?

    Jag anser som du skrev, man skärmar av sitt sociala liv, man planerar enbart när kan jag dricka, jag säger nej till att träffa mina vänner kl 10 på lördagmorgon för då kan jag inte dricka de jag vill på fredagkväll.

    Jag bryr mig inte att jag sitter ensam på fredagkväll framför tv:n för jag har min vinare.

    Ja listan kan göras lång, men man fattar nog poängen :)
  • Anonym (JajaAA)
    Anonym (Så rätt :)) skrev 2021-02-27 20:37:13 följande:

    Bra exempel du skrev :)

    Exakt så där tänker jag om mig själv och jag är skit nojig att ramla dit i alkoholträsket.

    Många på både mamma&pappas sida har problem. Mamma&pappa dricker dagligen starköl, några st det är väl inte något problem, tycker de när man säger något.

    När jag väl dricker så har jag skit svårt att sluta, jag vill inte sluta! Speciellt på fest. Sitter jag hemma ensam så kan jag ta två-tre små glas vin och sen vara nöjd!

    Kan utan problem vara utan vin i månader, men när jag väl tar ett glas så finns det inget stopp ibland.

    Så jag känner att jag kommer bli en alkis jag med om jag inte tänker mig för, som sagt vi alla har val här i livet :)

    Sen vart drar man gränsen för alkolism?

    Jag anser som du skrev, man skärmar av sitt sociala liv, man planerar enbart när kan jag dricka, jag säger nej till att träffa mina vänner kl 10 på lördagmorgon för då kan jag inte dricka de jag vill på fredagkväll.

    Jag bryr mig inte att jag sitter ensam på fredagkväll framför tv:n för jag har min vinare.

    Ja listan kan göras lång, men man fattar nog poängen :)


    Alkoholism är när man inte kan sluta efter att man tagit första glaset.

    Alkoholism är också att om man t ex bara dricker en gång i månaden eller en gång om året så

    1. Kan/vill man inte sluta när man väl börjat. Man tappar kontrollen direkt

    2. Varje gång man dricker, hur sällan det en må vara, hamnar man i dåliga situationer t ex. man vaknar upp på sjukhus, vaknar upp i fyllecell, kommer inte ihåg vad man gjort, har ångest över vad man har gjort, hamnat i slagsmål, blivit av med plånbok, eller nycklar, eller hela sin handväska, slagit ner någon, ramlat och har sår, vaknar upo i typ las vegas eller utomlands eller på något hotell, vaknar upp bredvid en främling man har varit med vilket man ångrar i efterhand, har brytit löftet "aldrig mer" utan att ens förstå hur det har gått till egentligen

    3. Att man tappar kontrollen totalt m a o när man väl dricker

    4. Man dricker hemma, slutar inte förrän man somnar, samtidigt gör man saker hemma på fyllan t ex. ringer ex, ringer folk, chattar i forum av desperation, börjar kedjeröka 20 cigg, smsar alla möjliga personer vilka man inte skulle kontakta i nyktert tillstånd m.m. och dagen efter har man ångest

    Ja, typ så...
  • Anonym (råkade läsa)

    Har alla här trasig google eller? Lite läsförslag:

    www.sciencedaily.com/releases/2019/04/190402124314.htm

    A large genomic study of nearly 275,000 people led by Penn Medicine researchers revealed new insights into genetic drivers of heavy drinking and alcohol use disorder (AUD), the uncontrollable pattern of alcohol use commonly referred to as alcoholism. In the largest-ever genome-wide association study (GWAS) of both traits in the same population, a team of researchers found 18 genetic variants of significance associated with either heavy alcohol consumption, AUD, or both. Interestingly, while five of the variants overlapped, eight were only associated with consumption and five with AUD only.

    --

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4056340/


    The genetics of alcohol dependence

    Alcohol dependence (alcoholism), the most severe alcohol use disorder, is a complex genetic disease. Alcoholism has long been noted to run in families, but that alone is not sufficient to demonstrate that genetic factors contribute to risk. Many independent lines of evidence point to genetic contributions to its etiology. Adoption studies show that alcoholism in adoptees correlates more strongly with their biological parents than their adoptive parents10-13. Twin studies in the US and Europe suggest that approximately 45-65% of the liability is due to genetic factors14-17. Animal studies also demonstrate genetic liability; mice and rats have been selectively bred for many traits associated with alcohol dependence, including alcohol preference, alcohol sensitivity, and withdrawal sensitivity1819. The ability to genetically select for these traits demonstrates that there are genetic bases for them, and that different genes contribute to different aspects of the phenotype. Taken together, there is overwhelming evidence that genetic variations contribute to the risk for alcohol dependence.


    It should be emphasized that while genetic differences affect risk, there is no ?gene for alcoholism,? and both environmental and social factors weigh heavily on the outcome. Genetic factors affect the risk not only for alcohol dependence, but also the level of alcohol consumption and the risk for alcohol-associated diseases, including cirrhosis and upper GI cancers. Knowing that genetic factors affect risk does not mean that we know which specific variants contribute, nor how. This is an area of active research as new genes and variants are being identified.


    It is likely that, as for most complex diseases, alcohol dependence and AUDs are due to variations in hundreds of genes, interacting with different social environments. An additional challenge in the search for genetic variants that affect the risk for AUDs is that there is extensive clinical heterogeneity among those meeting criteria. Because the diagnosis of an AUD requires the presence of a set of symptoms from a checklist, there are many different ways one could meet the criteria. There are 35 different ways one could pick 3 criteria from 7 (DSM-IV alcohol dependence) and 330 ways to pick 4 from 11 (DSM-5 severe AUD). The clinical heterogeneity likely reflects the genetic heterogeneity of the disease. The difficulties of genetic studies are compounded by environmental heterogeneity in access to alcohol and social norms related to drinking.


  • Anonym (Hon)
    Anonym (JajaAA) skrev 2021-02-27 12:25:14 följande:

    Ja... Tror t o m att man ärver om man fastnar för tobak eller inte. Hur receptorerna svarar på vilken substans är ärftligt och genetiskt. Saknar dock forskning om detta. T ex fastnar jag för och reagerar med stark eufori på tobak, alkohol och lugnande substanser. Uppåtsubstanser fastnar jag inte på. Cannabis känner jag INGET av hur mycket som än intas. Hade en släkting som jag aldrig träffat eller visste vad han dött av. Han dog av tablettmissbruk/alkoholmissbruk när han bara var 30 år. Därifrån har jag det. Vi har t o m valt samma "drog of choise".

    Men jag är helt nykter nu sedan flera år tillbaka. Är dock av åsikten att det är genetiskt, att man har receptorer i hjärnan som reagerar starkare än andra människors på olika substanser. Det är samma receptorer som reagerar på alkohol som reagerar på heroin. Så är du alkoholist är det risk för andra missbruk av lugnande substanser som man går och bär på latent.

    Men det finns en lösning! Själv har jag fått hjälp av beroendesjukvården och AA. Hoppas du kan hitta något där du också.


    Jag reagerar inte heller på Cannabis. Med än att jag blir lite sömnig. Inget rus inget fnitter, inget matsug etc. Jag har verkligen provat seriöst.

    Har iof ingen stark dragning till andra droger heller. Tar ett eller några glas vin o sen är det bra med det.

    Däremot har jag sen barndomen ett starkt socker o kolhydratberoende, som är svårt att avstå ifrån. Finns det sött hemma äter jag tills påsen är tom, tårtan är slut, o sen går jag till affären o köper mer. Ägnar mycket tid att tänka på sötsaker.

    Som barn blev jag alltid belönad med sötsaker i en känslomässigt torftig uppväxt.2
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Så rätt :)) skrev 2021-02-27 20:37:13 följande:

    Bra exempel du skrev :)

    Exakt så där tänker jag om mig själv och jag är skit nojig att ramla dit i alkoholträsket.

    Många på både mamma&pappas sida har problem. Mamma&pappa dricker dagligen starköl, några st det är väl inte något problem, tycker de när man säger något.

    När jag väl dricker så har jag skit svårt att sluta, jag vill inte sluta! Speciellt på fest. Sitter jag hemma ensam så kan jag ta två-tre små glas vin och sen vara nöjd!

    Kan utan problem vara utan vin i månader, men när jag väl tar ett glas så finns det inget stopp ibland.

    Så jag känner att jag kommer bli en alkis jag med om jag inte tänker mig för, som sagt vi alla har val här i livet :)

    Sen vart drar man gränsen för alkolism?

    Jag anser som du skrev, man skärmar av sitt sociala liv, man planerar enbart när kan jag dricka, jag säger nej till att träffa mina vänner kl 10 på lördagmorgon för då kan jag inte dricka de jag vill på fredagkväll.

    Jag bryr mig inte att jag sitter ensam på fredagkväll framför tv:n för jag har min vinare.

    Ja listan kan göras lång, men man fattar nog poängen :)


    Det är så svårt att säga vart gränsen går. Det är för diffust. Finns så många nyanser av alkoholism.

    Men en generell regel är, klarar du inte av att dricka måttliga mängder, eller sluta dricka när du vill, ligger du iaf i riskzonen.

    Får du blackout, får ångest dagen efter, ja då är du i riskzonen.

    Såhär, jag skulle inte säga att du är i ett alkoholmissbruk, men, jag skulle säga att du har ett problematisk förhållande till alkohol utifrån din beskrivning.

    Gör det där testet på internet, alkoholkollen eller vad det nu heter.
Svar på tråden Alkoholism ärftligt?