• Sat 27 Feb 2021 10:30
    703 visningar
    34 svar
    34
    703

    Ge honom tid

    Jag har gjort ett av det största misstagen i mitt liv, jag vet, allting har kommit fram och jag vore glad om ingen kunde döma mig. Jag ska försöka kortfatta mig.

    Jag och min sambo har varit ett par i över 6 år. Mot slutet av dessa 6 år så har det inte varit bra alla dagar, vi har inte haft någon fokus på oss alls och vi sa knappt hej till varandra. Han började umgås bara med sina vänner och jag med mina. För att spola fram i tiden snabbt så blev jag tagen med storm av min bästavän, vilket jag nu i efterhand har vaknat upp ur och insett att det var inget mer än en bubbla där jag flydde verkligheten ifrån.

    Min sambo fick reda på allting och han frågade efter svar på hur jag skulle göra men jag sköt undan problemet och sa bara jag vet inte. Inte just nu. Han har desperat försökt i några veckor att få mig att inse att jag egentligen inte vill det här men jag har bara sagt att jag vet inte. Men I magen har det alltid vridit sig och jag har känt att när han har sagt det, så har det stämt. Men jag har skjutit på problemet.

    Så för några dagar sedan så gav han upp och ville inte vänta mer och det var då jag insåg att vadfan har jag hållt på med, varför har jag sagt jag vet inte fast jag vetat det hela tiden. Så kortfattat så har vi brutit upp även fast jag sagt återkommande gånger att det här är inte det jag vill och att jag vill vara med honom och absolut inte någon annan.

    Men han säger nu att han behöver tid. Att han inte vet just nu. Han vill inte ge några falska förhoppningar. Han behöver tid för sig själv ifrån mig. Men för varenda minut som går så går mitt hjärta i miljoner bitar. Jag behöver nu råd, tips och hjälp för jag har ingen att prata med.

    För saken är den att jag har frågat att jag hoppas innerligt att vi kan lösa detta och som svar har jag fått det kan vi säkert. Men inte just nu. Har frågat om det finns att vi kan bli tillsammans och lösa allt, får till svar att jag vet inte, inte just nu. Han säger att nu vet du hur jag känt när jag sagt jag vet inte. Jag har fått sova hos honom efter uppbrottet. Vi har haft sex efter uppbrottet. Det ger mig liksom förhoppningar. Han har sagt att om vi ska bli tillsammans så måste jag ändra på mig samt stärka mig själv och jag har villigt sagt självklart. För det måste jag.

    Hur ska jag tänka? Ska jag bara låta han vara nu eftersom han säger att han behöver tid? Det gör så ont. För i slutet av dagen så inser jag att han är min själsfrände och jag lever på hoppet.

  • Svar på tråden Ge honom tid
  • Sat 27 Feb 2021 12:04
    #4
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-02-27 10:38:26 följande:

    OMG.

    Sov inte där.

    Inget sex alls.

    Ge honom tid.

    Bestäm ett datum då ni ska ses och då ska han/du veta/bestämt hur ni ska göra.


    Han säger att i stunden känns det bra att vi har sex men han får dåligt samvete efteråt. Vad menar han? Jag är så jävla vilsen och vill bara ha någonting från han för att veta att det inte är kört..
    Anonym (Omvänd psykologi) skrev 2021-02-27 11:04:18 följande:

    Troligtvis håller ni två på med omvänd psykologi för att hitta varann. Först ignorerar han dig så du jagar honom, sen byter ni plats. Nu är det din tur att vara kall ett tag så han får jaga dig.

    Funkar men är jäkligt frustrerande i längden. Ni har trots allt varit ihop i många år och borde kunna sitta ner och ta en vuxen diskussion.


    Jag hoppas verkligen att det kommer att lösa sig. Jag vil att han ska sakna mig och inse att det vi har är värt att kämpa för. Hur får man någon att inse det?
  • Sat 27 Feb 2021 12:26
    #6
    LisaA94 skrev 2021-02-27 12:07:36 följande:

    Han får dåligt samvete eftersom han innerst inne vet att det aldrig kommer bli ni två igen, och att han bara drar ut på lidandet.


    När jag tittar på honom så säger hans blick att han vill men inte i samma bana som det varit. Han hade avslutat allt direkt då, han är sån..
  • Sat 27 Feb 2021 14:09
    #9
    Anonym (Omvänd psykologi) skrev 2021-02-27 13:27:22 följande:

    Vad är hans anledning till att han inte kan tala om för dig varför han är tveksam?

    Sluta häng efter honom så kommer han tillbaka. Det verkar funka för honom


    Han säger att han har mått och mår så dåligt av allting som hänt och att han behöver bygga upp och stärka sig själv igen. Likväl vill han se att jag stärker mig själv. Att ena sidan säger ja och den andra nej. Men hade han verkligen inte velat mer så hade han ju bara sagt nej, tack och hej. När han pratar och när jag ser honom så känns det som att han vill men att jag ska få känna exakt hur det har känts för honom. Och jag önskar ingen denna smärta. 

    Jag saknar honom så fruktansvärt och jag lever på att han en dag känner samma sak..
  • Sat 27 Feb 2021 14:28
    #11
    Anonym (Omvänd psykologi) skrev 2021-02-27 14:19:56 följande:
    Ok då kan jag förstå bättre!

    Det låter som ett solklart fall där era passiva värderingar krockar med varann och gör det svårt att leva ihop och dela gemensamt liv. Det kan tex handla om att en är extrovert och den andre är introvert. Väldigt svårt för ena parten att bli annorlunda och samtidigt må bra i själen. Vem har rätt? Vem ska ändra sig för den andre? Kompromissa? Kan vara svårt med vissa värderingar. Om den extrovert tvingas bli introvert och sitta hemma så blir denne snabbt galen. Om den introverta tvingas följa med på fart och fläng och träffa folk så lär den bli helt utmattad..

    jag hoppas du förstår min poäng. Din kille har förstått att era grundläggande värderingar gör att den ene tvingas kompromissa bort dina egna värderingar, vilket i slutändan gör att ena parten mår sämre i relationen.

    Han kan fortfarande älska dig men förstår att ni inte lyfter varann eller är bra för varann.
    Vi är väldigt, väldigt lika varandra. Vi har samma intresse, vi vill mest vara hemma eller vara i garaget med bilarna, antingen ensam, med vänner eller med varandra. Vi har ändå pratat flera gånger om att vi båda ska ändra på oss den dagen vi bestämmer för att vi ska fortsätta tillsammans. Vi ska göra allt tillsammans och älska varandra på nytt. Allting går att laga, så länge man älskar varandra och det finns något att bygga på så varför inte ge oss en chans. Det lär ju visa sig om det är det bästa valet man gjort eller om man går skilda vägar. Men att bara ge upp och inte veta, det sårar mig allra mest. Nu utgår jag ifrån att det finns hopp. Men att det tar tid.
  • Sat 27 Feb 2021 14:41
    #15
    Anonym (Omvänd psykologi) skrev 2021-02-27 14:31:56 följande:
    Vad är det ni ska ändra förresten? Om ni har samma intressen och är så lika, varför ändra då? Det begriper jag inte riktigt. Vill ni ha mer egen tid?
    Vi ska ändra på att värdesätta vårt förhållande och göra saker tillsammans. Vi har låtit vardagen kommit ikapp och allting har bara rullat förbi med jobb och fritiden, samtidigt har vi också blivit vardag och vi satte oss själva och vårt förhållande i "fria händer", ingenting hände men vi hade varandra. Inget mer, inget mindre. Så att vi ska göra saker tillsammans som gör oss lyckliga ihop, för vi glömde det i vardagen. Vi vill ha mer tid med varandra i saker vi gör ihop tillsammans för att sammanfatta det.
  • Sat 27 Feb 2021 14:48
    #17
    Anonym (Omvänd psykologi) skrev 2021-02-27 14:42:15 följande:
    Just det.. tillit tar tid att få tillbaka. Man ska förtjäna den. Jag missade den biten i tråden faktiskt
    Självklart, det accepterar jag. Men vad menas med att det tar tid? Tid genom att jag ska låta han få sin egentid nu? Eller tid som att när vi väljer att fortsätta så tar det tid att bygga upp den?
  • Sat 27 Feb 2021 16:34
    #20
    Anonym (Omvänd psykologi) skrev 2021-02-27 15:45:07 följande:
    Det bästa för honom vore att låta honom vara. Inte ha sex, inte sova över, inte ha någon kontakt alls. Ligg lågt. Antingen inser han att du är den han vill ha. Då föreslår jag att ni går terapi tillsammans för att hitta tillbaka på rätt sätt. Alternativt så inser han att du inte var rätt för honom och han kan därmed välja att inte gå tillbaka. Det är såklart det alternativet du hoppas minst på. Men älskar du honom och ångrar det du gjort så är detta rätt sätt att gå. Vad tror du själv?
    Det jag tror är att han behöver tid, tid att processa allt som hänt och att få kunna må bra eller lite bättre först. För att sen försöka igen, sakta men säkert, för att se om det är det bästa som hänt oss eller inte. Man vet inte förens man provar. Och jag älskar honom något så innerligt och jag ångrar det jag gjort. Och jag vill reparera oss och tror på att det går. Men att jag måste ge det tid. Så himla svårt..
  • Sat 27 Feb 2021 16:41
    #22
    Anonym (Omvänd psykologi) skrev 2021-02-27 16:38:34 följande:
    Se där.. du har svaret själv. Låt honom vara. Försök. Du älskar honom trots allt.
    Mer än livet självt. Tack för att du tog dig tid att skriva med mig. 
  • Sun 28 Feb 2021 11:52
    #24
    Anonym (Dl) skrev 2021-02-28 09:34:55 följande:

    Så du var otrogen och han var beredd att ta dig tillbaka direkt men du ville fundera på saken? Och sen när han fick nog på ditt funderande och du därmed insåg att han inte längre satt och väntade- först då var du beredd att gå tillbaka. Och nu tycker du att det är jobbigt att han inte känner sig säker på "relationen". Om detta är korrekt uppfattat så yes verkligen- jobba på dig själv och visa att det är det du gör, be om ursäkt, ge honom tid, och håll tummarna


    Okej. För jag har pratat med varenda en jag känner nästintill och på allting jag har berättat så tror dom att det kommer kunna bli vi igen, men att jag måste inse vad jag har gjort och smärtan jag orsakat. För hade han verkligen inte velat ge det en chans, så hade han sagt det, på en gång.. Jag ska ge han tid. Men det gör ont. Så oerhört ont.
  • Sun 28 Feb 2021 15:45
    #28
    Anonym (Dl) skrev 2021-02-28 13:19:06 följande:

    Det gör mer ont att bli bedragen. Sånt kan sätta sig i hjärtat och själen för alltid. Det är inte tid för dig att tycka synd om dig själv nu för det är du som satt dig i den här sitsen. Bara jobba på dig själv, visa att du är ledsen och få honom att förstå att det är endast honom du vill ha, allt var ett misstag och det kommer aldrig nånsin för resten av era liv att hända igen. Jag vet inte hur man förmedlar nåt sånt men om ni ska kunna ha ett förhållande igen så måste det finnas ett förtroende. Och det kommer du att få jobba hårt för att bygga upp igen . Och om det han vill ha just nu är tid så får du ge honom det han vill ha.


    Det kan jag tänka mig och jag har förevigt lovat mig själv att aldrig utsätta honom eller någon annan, men dels för honom eftersom det är han jag vill vara med. Men jag vet inte ens hur jag ska kunna förmedla det, visa honom det när han vill ha tid ifrån mig. Jag är också medveten om att förtroendet är ingenting jag bara kommer få, utan jag vill göra oss på nytt igen och förtjäna allt som jag kan få av honom, efter jag har gett honom. 
    Anonym (-) skrev 2021-02-28 13:24:58 följande:

    1.Sluta ha sex under tiden han funderar

    2. Det är inte bara du som ska ändra på dig, du ska inte anpassa dig helt efter honom, han har också sin del i att ni började umgås mindre med varandra


    Okej, ja men det är många som sagt att jag inte ska ha sex med honom och jag förstår inte varför, jag älskar ju honom och han mig, så att älska med varandra ser jag inget fel med. Han har sagt att han utnyttjar inte mig när jag frågat. Men han ville inte att det behövde 'komma ut', det gjorde mig ledsen, väldigt.

    Och det är sant, vi ska ändra på hela vår livssituation i vardagen för att allt ska fungera som vi egentligen velat hela tiden.
  • Tue 2 Mar 2021 12:04
    #32
    fröken88 skrev 2021-02-28 21:11:42 följande:

    Eller hur? Vi undrar ju och TS svarar inte på frågan trots att hon fått den flera gånger.

    Emotionellt otrogen? Haft en sexuell relation?


    Anonym (X) skrev 2021-02-28 18:28:05 följande:

    Vad gjorde du med din bästa vän?


    Ja, jag var med någon annan. Men, jag fick vara med andra under vissa villkor för min pojkvän bara jag var ärlig, men denna gång var jag inte det. Han visste ju om att jag träffade en annan, att den personen gjorde mig vad jag trodde var, "lycklig". Jag fastnade i en verklighetsfråntagande bubbla där jag fick höra från den andra det jag ville höra, jag fick den uppmärksamheten jag ville ha, men som jag innerst inne ville ha från min sambo. Såhär i efterhand hade vi det aldrig dåligt, vi hade bara tappat varandra på vägen. Det är ingen ursäkt. Men det här är det första, största och sista misstaget jag kommer att ha gjort.
  • Tue 2 Mar 2021 12:11
    #33

    Okej, hur ska jag tänka nu. Jag stod på ett ställe där han inte visste att jag var, man kunde inte se något upp dit. Han åkte upp dit och pratade med mig. Han kändes mjukare i sitt sätt att prata, fortfarande besviken och han förklarade det många gånger. Vi pratade. Jag sa att jag saknar honom, han sa att han saknar mig. Jag frågade efter en kram och vi klev ur bilarna och kramades, pussades. Vi åkte hem till honom och jag frågade när jag skulle åka, vill du verkligen att jag åker? Han sa, både ja och nej. Men jag frågade om vi skulle höras i veckan och han skulle höra av sig. Jag tjatade inte, men jag frågade, i andra formuleringar, vill du vara med mig. Fick "du vet mina villkor" eller något i stil med det. Jag ger honom fortfarande tid men det gör så ont. Hade man verkligen inte velat ge någon en chans hade man väl inte pratat så?

Svar på tråden Ge honom tid