• Anonym (TS)
    Sat 27 Feb 2021 12:38
    1457 visningar
    160 svar
    160
    1457

    Vem tog större delen av föräldraledigheten?

    Som rubriken lyder:

    Vem tog större delen av föräldraledigheten?

    Och varför?

  • Svar på tråden Vem tog större delen av föräldraledigheten?
  • Anonym (Pete)
    Sun 28 Feb 2021 13:04
    GGN skrev 2021-02-28 11:32:33 följande:
    Går att leta ny karl, eller skaffa barn själv. Dessutom är det väl bättre med ett barn som har en lycklig mamma, än 2-3 barn som har en utsliten mamma?
    Ja visst, det stämmer helt men det bevisar ju än mer hur genuint intresserade och drivna kvinnor är när det gäller just detta med barn.
  • Anonym (Nil)
    Sun 28 Feb 2021 13:57
    Anonym (*-*) skrev 2021-02-28 10:01:51 följande:

    Vi byttes av när barnet var 8 månader.

    Jag fortsatte dock amma. Ammade alldeles för länge faktiskt.

    Att man börjar jobba innebär inte att man måste sluta amma.


    Nej det behöver det inte. Jag fortsatte amma när barnet var ett år och jag började jobba. Men vid sex månader hade det varit rent skadligt i vårt fall att vara ifrån varandra så mycket. Barnet helammade i princip fortfarande och ingen av oss hade mått bra av det mentalt. Nej att pumpa ut är inte samma sak även om det funkar.
  • Anonym (*-*)
    Sun 28 Feb 2021 14:23
    Anonym (Rut) skrev 2021-02-28 10:13:51 följande:
    Men det är väl ingen regel heller. Vi som fram till tonåren haft svårt att få barnet att äta har inte haft det så lätt att få barnet att äta. Vid 8 månader vägrade sonen fortfarande det mesta utom bröstmjölk.

    Det är väl ingen regel att man måste sluta amma för att man börjar jobba?


    Vid 6 månader introducerade vi "vanlig" mat.


    Vår vägrade välling, vi gick igenom alla sorter. Vi testade även olika ersättningar.


    Alla barn är såklart olika, men de flesta blir inte helammade i ett helt år. Det här nog till ovanligheterna.

  • Anonym (*-*)
    Sun 28 Feb 2021 14:32
    Anonym (Nil) skrev 2021-02-28 13:57:07 följande:
    Nej det behöver det inte. Jag fortsatte amma när barnet var ett år och jag började jobba. Men vid sex månader hade det varit rent skadligt i vårt fall att vara ifrån varandra så mycket. Barnet helammade i princip fortfarande och ingen av oss hade mått bra av det mentalt. Nej att pumpa ut är inte samma sak även om det funkar.

    Vi bytte vid 8 månader och det gick jättebra för oss.


    Det kan säkert vara olika. Man måste heller inte börja jobba 100% direkt, fast jag gjorde faktiskt det. Jag åkte hemifrån strax för 7.30 och var hemma strax efter 16. Ammade det sista jag gjorde innan jag åkte och det första jag gjorde när jag kom hem.


    Jag började mitt arbete med 2 veckors semester, så vi var båda lediga när vi bytte över huvudansvaret, men det hade inte behövts.


    Hade det varit skadligt för ditt barn om du börjat jobba innan barnet var 1 år? Varför?


     

  • Anonym (Valfr­ihet i en demokr­ati)
    Sun 28 Feb 2021 17:50
    LisaA94 skrev 2021-02-27 13:24:31 följande:

    Delat lika. Tycker synd om alla kvinnor som "väljer " att ta alla dagar. Riktigt synd är det om dem.


    Förstår inte riktigt hur du resonerar. Självklart är det "synd" om en förälder som måste ta ett större last än den andre med barnen om så inte önskas. Men om en familj självmant väljer ett upplägg för att det passar den familjen bäst och alla är nöjda och glada är det knappast synd om någon.

    En del män vill vara hemmapappor, en del kvinnor vill vara lediga länge. En del trivs bättre med kortare ledighet och sedan finns det såklart många andra faktorer som spelar in. Oavsett kön är det inte synd om någon när det är ett önskemål och självvalt. Det finns faktiskt de som verkligen vill vara hemma - oavsett om det är en pappa eller mamma.
  • Anonym (Gör om)
    Sun 28 Feb 2021 19:26
    -1
    Anonym (Trött) skrev 2021-02-28 05:24:51 följande:

    Huvudsaken är väl att någon förälder vill verkligen vara hemma med sitt barn. Det är väl det bästa ett barn kan få. Inte dumpas på fsk så fort det pluppar ut som man uppmuntras till i Sverige.

    Dessutom kan den andre föräldern som arbetar vara en väldigt delaktig förälder efter arbete.

    Det finns många barn i Sverige de växer upp på förskolan, hela dagar, från tidig ålder, sover hemma och tillbringar helgerna hos far, morföräldrar. Vissa barn vet nog knappt vilka som är deras föräldrar.


    Ja och varför är det så? Jo för att pappor slipper ta ansvar! Nej man är inte en lika delaktig förälder när man arbetar som när man är föräldraledig.
  • Anonym (Gör om)
    Sun 28 Feb 2021 19:32
    Anonym (Nil) skrev 2021-02-28 13:57:07 följande:

    Nej det behöver det inte. Jag fortsatte amma när barnet var ett år och jag började jobba. Men vid sex månader hade det varit rent skadligt i vårt fall att vara ifrån varandra så mycket. Barnet helammade i princip fortfarande och ingen av oss hade mått bra av det mentalt. Nej att pumpa ut är inte samma sak även om det funkar.


    Pappan kan ju komma till ditt jobb så du får amma.. Det är ju till och med reglerat i lagen..
  • Sun 28 Feb 2021 19:57
    Anonym (Gör om) skrev 2021-02-28 19:26:57 följande:
    Ja och varför är det så? Jo för att pappor slipper ta ansvar! Nej man är inte en lika delaktig förälder när man arbetar som när man är föräldraledig.
    Menar du också att fsk-personalen då är mer delaktig än vad foräldrarna är om båda foräldrarna jobbar?

  • Anonym (FG)
    Sun 28 Feb 2021 20:00
    Anonym (Gör om) skrev 2021-02-28 19:32:07 följande:

    Pappan kan ju komma till ditt jobb så du får amma.. Det är ju till och med reglerat i lagen..


    Så små barn blir hungriga direkt. De fattar inte att det tar tid att ta sig till någons jobb.
  • Anonym (Gratt­is Sverig­e)
    Sun 28 Feb 2021 20:21
    Anonym (FG) skrev 2021-02-28 20:00:38 följande:

    Så små barn blir hungriga direkt. De fattar inte att det tar tid att ta sig till någons jobb.


    Bröstmjölk är enkelt att frysa..
  • Anonym (FG)
    Sun 28 Feb 2021 20:28
    Anonym (Grattis Sverige) skrev 2021-02-28 20:21:53 följande:

    Bröstmjölk är enkelt att frysa..


    Precis, varför flytta barnet till någons jobb?
  • Sun 28 Feb 2021 21:10
    -1
    Tow2Mater skrev 2021-02-27 17:02:42 följande:

    Själv hoppas jag på att det lagstiftas om 50/50 fördelning av dagarna. Det är en helt jämställd och könsneutral fördelning. Sen får varje familj göra hur de vill efter de förutsättningarna.


    Problemet är om en av föräldrarna inte kan tänka sig föräldraledighet och låter sina dagar frysa inne och ett barn tvingas börja förskola mycket tidigare än barnet är moget för. Det skulle ju också innebära en enorm belastning för förskolepersonal etc, dvs en förflyttningar av föräldrars ansvar till kommunen om 50% av dagarna frös inne.

    Då skulle man ju behöva höja ersättningen så att dessa 50% ändå täcker upp för iaf ett år av föräldraledighet. För barnets skull (ifall barnet råkar ha en förälder som inte tänker på barnets bästa utan sitt eget) och så får man ju inte glömma att föräldraledigheten också handlar om tid för kvinnans kropp att läka. En kroppslig förändring på 9 månader toppat med en förlossning kräver ju iallafall 9 månades återhämtning.

    Men det finns ju andra möjligheter att jämna ut skillnaderna, tex att arbetsgivaren betalar full pension för ett års föräldraledighet. Då skulle i praktiken både kvinna och man hålla sig till ett år vardera utan att halka efter pensionsmässigt. Vet att vissa länder löst det med att man får en bonus på lönen när man får barn. Inte helt fel tänk.

    I slutändan är nog barnet den största vinnaren om båda föräldrarna engagerat sig och knutit an till det. Och viktigt att kunna göra det utan ständig inblandnings av den andra föräldern.
  • Sun 28 Feb 2021 21:24
    -1 +1
    Mimosa86 skrev 2021-02-28 21:10:01 följande:
    Problemet är om en av föräldrarna inte kan tänka sig föräldraledighet och låter sina dagar frysa inne och ett barn tvingas börja förskola mycket tidigare än barnet är moget för. Det skulle ju också innebära en enorm belastning för förskolepersonal etc, dvs en förflyttningar av föräldrars ansvar till kommunen om 50% av dagarna frös inne.

    Då skulle man ju behöva höja ersättningen så att dessa 50% ändå täcker upp för iaf ett år av föräldraledighet. För barnets skull (ifall barnet råkar ha en förälder som inte tänker på barnets bästa utan sitt eget) och så får man ju inte glömma att föräldraledigheten också handlar om tid för kvinnans kropp att läka. En kroppslig förändring på 9 månader toppat med en förlossning kräver ju iallafall 9 månades återhämtning.

    Men det finns ju andra möjligheter att jämna ut skillnaderna, tex att arbetsgivaren betalar full pension för ett års föräldraledighet. Då skulle i praktiken både kvinna och man hålla sig till ett år vardera utan att halka efter pensionsmässigt. Vet att vissa länder löst det med att man får en bonus på lönen när man får barn. Inte helt fel tänk.

    I slutändan är nog barnet den största vinnaren om båda föräldrarna engagerat sig och knutit an till det. Och viktigt att kunna göra det utan ständig inblandnings av den andra föräldern.
    En forlossning, eller kejsarsnitt, behover ytterst sällan mer än 3 månaders återhämtning.

    Angående dagar som fryser inne och oansvariga foräldrar kan man hitta sätt att hantera det i de specifika fallen, men man behover inte gora det per default som idag. 
  • Anonym (B)
    Sun 28 Feb 2021 21:46
    -1 +3
    Tow2Mater skrev 2021-02-28 21:24:05 följande:

    En forlossning, eller kejsarsnitt, behover ytterst sällan mer än 3 månaders återhämtning.

    Angående dagar som fryser inne och oansvariga foräldrar kan man hitta sätt att hantera det i de specifika fallen, men man behover inte gora det per default som idag. 


    Det är betydligt många fler, framför allt nyblivna mammor, som mår dåligt efter förlossning och första tiden med ett barn än man tror. Tre månader är ingenting om man mår psykiskt dåligt. Låt för helvete folk själva bestämma hur de vill göra.
  • Sun 28 Feb 2021 23:10

    Totalt på våra 3 barn har det varit lika mycket

    Det ena barnet tog jag mer f-ledighet och det andra han, det tredje blev lika

  • Anonym (Gratt­is Sverig­e)
    Mon 1 Mar 2021 05:58
    +1
    Anonym (B) skrev 2021-02-28 21:46:45 följande:

    Det är betydligt många fler, framför allt nyblivna mammor, som mår dåligt efter förlossning och första tiden med ett barn än man tror. Tre månader är ingenting om man mår psykiskt dåligt. Låt för helvete folk själva bestämma hur de vill göra.


    Du får lov att gå hemma hela ditt liv om du vill. Ingen förbjuder dig. Det är bara så att om andra ska betala dig för att gå hemma så måste det finnas en begränsning.

    Jag och maken var hemma samtidigt ett halvår, sedan tog jag ett halvår själv sedan tog han 7 månader själv. Inga problem alls. Vi var båda hemma lika länge! Mår man psykiskt dåligt så är det bara en större anledning till att man inte bör ta hand om en bebis själv..
  • Mon 1 Mar 2021 10:52

    Dottern kom i slutet av sommaren så vi var hemma ca 7-8 veckor ihop först (neo+10dagar+semester), och sedan var jag hemma ca 8 månader till (men tog ut 2-3 fp-dagar/vecka för att spara dagar) och så tog sambon över när dottern var ca 10 månader och hade henne fram till förskolestart vid drygt 1,5 års ålder (och tog ut 5 fp-dagar i veckan efter 1 år för att skydda sgi). Så tidsmässigt var vi hemma ungefär lika länge men han kommer ha tagit ut fler dagar. Det var ett krav från min sida att dela så gott som lika, och sambon gick med på det (men hade tyvärr lätt kunnat tänka sig att köra på de sedvanliga 3 månaderna också). Tyvärr blev jag permitterad så fort jag gick tillbaka till jobbet så vi var hemma alla tre en stor del av sambons föräldraledighet vilket jag tror ligger honom i fatet då han aldrig blev tvungen att steppa upp helt och ta hand om dottern helt på egen hand.

  • Anonym (Nil)
    Mon 1 Mar 2021 12:20
    -1
    Anonym (*-*) skrev 2021-02-28 14:32:12 följande:

    Vi bytte vid 8 månader och det gick jättebra för oss.

    Det kan säkert vara olika. Man måste heller inte börja jobba 100% direkt, fast jag gjorde faktiskt det. Jag åkte hemifrån strax för 7.30 och var hemma strax efter 16. Ammade det sista jag gjorde innan jag åkte och det första jag gjorde när jag kom hem.

    Jag började mitt arbete med 2 veckors semester, så vi var båda lediga när vi bytte över huvudansvaret, men det hade inte behövts.

    Hade det varit skadligt för ditt barn om du börjat jobba innan barnet var 1 år? Varför?

     


    Som jag skrev innan så helammade mitt barn i princip fortfarande. Det lossnade strax efter. Vägrade flaska. Och amning handlar inte bara om mat. Det påverkat barnet och mamman på flera sätt. När jag slutade amma helt blev jag jättepåverkad. Det är hormoner och saker som händer i kroppen. Barnet är för övrigt i en känslig fas just vid åtta månader och det hade inte varit en lyckad tid för byte.

    Du får göra precis hur du vill med ditt barn. Jag vänder mig bara emot föreställningen om att alla mammor ska vara redo att börja jobba efter sex månader enbart på grund av jämställdhet. Nu hade vi möjlighet att dela lika trots att jag var hemma hela första året men det är det långt ifrån alla som har. Så jag förstår de mammor som tar ut större delen av ledigheten. Inte för att pappan inte kan eller vill utan för att det inte funkar med barnets och mammans behov.
  • Mon 1 Mar 2021 16:56
    +1
    Anonym (Grattis Sverige) skrev 2021-03-01 05:58:56 följande:
    Du får lov att gå hemma hela ditt liv om du vill. Ingen förbjuder dig. Det är bara så att om andra ska betala dig för att gå hemma så måste det finnas en begränsning.

    Jag och maken var hemma samtidigt ett halvår, sedan tog jag ett halvår själv sedan tog han 7 månader själv. Inga problem alls. Vi var båda hemma lika länge! Mår man psykiskt dåligt så är det bara en större anledning till att man inte bör ta hand om en bebis själv..
    Den synen är en grov förenkling av verkligheten. Om man inte har råd att vara hemma på grund av höga skatter, byråkratiska regler som försvårar/omöjliggör etc, då har vi faktiskt inte alls den valfrihet som du vill påskina.
  • Anonym (Trött­)
    Mon 1 Mar 2021 17:40
    Anonym (Gör om) skrev 2021-02-28 19:26:57 följande:

    Ja och varför är det så? Jo för att pappor slipper ta ansvar! Nej man är inte en lika delaktig förälder när man arbetar som när man är föräldraledig.


    Jag skrev efter arbetet. När vi föräldrar har arbetat har vi turats om ganska mycket att avlasta, den som varit föräldraledig. Ganska slut kan man vara efter hemmavaro med fler barn många ggr tröttare än efter arbete. På olika sätt.

    Är så glad att vi lyckades slippa FSK vabbande de första åren för alla barn genom arbete, pusslande, gå ner i tid bägge två. Och hjälpts åt. Trots att mannen drar in många ggr fler än mig i lön så var han hemma, kanske för att vi byggt upp ekonomi först, och inga lån har vi heller. Nu är de tonåringar och man kan arbeta och livet rullar på bra för oss bägge. Plus att våra barn hade/har 2 närvarande föräldrar.
Svar på tråden Vem tog större delen av föräldraledigheten?