• Anonym (Enkel­t)
    Sat 27 Feb 2021 13:17
    3903 visningar
    65 svar
    +3
    65
    3903

    Högljutt spelande. Jag står inte ut!!

    Det är ganska enkelt. Om han inte klarar av att spela utan att skrika så får han inte spela just det spelet (alltså något annat istället) eller så får han låta bli att spela alls eller så får han en varning när han skriker och sedan stänga av. På ett eller annat sätt blir det slut på skriket.

  • Anonym (Enkel­t)
    Sat 27 Feb 2021 13:30
    #4
    HannahHorvath skrev 2021-02-27 13:20:48 följande:
    Jag har prövat. Det verkar inte spela nån större roll vilket spel. Även om vissa är värre då. Kanske idé att stänga av de värsta igen.. Varning hjälper icke. Han verkar inte kunna behärska sig även vid hot om avstängning. Det blir bara fientlig stämning mellan oss.

    Har du barn med samma problem?
    Som Lisa säger, om du inte har någon uppföljning händer inget och man kommer ingenvart med tomma hot. En fientlig stämning är nåt du faktiskt bara får ta som förälder, du är inte hans kompis utan hans mamma med ansvar att uppfostra honom på ett bra sätt, i det ingår att sätta gränser.

    Antingen provar du först med att sätta gränser men om det inte går så måste du ta bort alla spel som han inte kan hantera. Fundera också på sånt som skärmtid och om de där spelen ens är lämpliga för hans ålder (se åldersgräns på omslaget).

    Jag har ett yngre barn och vi har också problem med skärmar men inte spel utan tecknade YouTube-videos främst. Det skriks en massa osv men ibland måste man utlysa skärmpaus och se till att de aktiverar sig med annat, och minimera skärmtiden. Vi försöker sikta på max 2-3 timmar om dagen sammanlagt, i det ingår en halvtimme på morgonen, sedan lite på em och ytterligare lite mer på kvällen. Barn har inte kapacitet att hantera skärmar på egen hand, de behöver vår hjälp att skapa bra användningsmönster kring sådana saker.
  • Anonym (Enkel­t)
    Sat 27 Feb 2021 13:31
    #5

    För att förtydliga, skrikandet kommer sig av att vi stänger av videos, inte under tiden.

  • Anonym (Enkel­t)
    Sat 27 Feb 2021 13:49
    #9
    HannahHorvath skrev 2021-02-27 13:40:51 följande:

    Jag har gjort så att jag förbjudit spel i perioder. Följden blir då att han tappar sina vänner eftersom att de prioriterar vissa spel framför själva umgänget. Så då har jag till slut låtit honom spela igen eftersom han blir ensam och deppig.

    Jag är konsekvent och stänger av. Jag tar att det blir ett helvete. Men det hjälper inte i längden. Det blir samma visa dag ut och dag in. Och jag hatar att behöva antingen bråka bråka bråka eller gå omkring och lyssna på skrik.

    Det jag undrar är väl lite om folk med liknande problem har nolltolerans mot ljudet, eller om man försöker stå ut när de har speltid? Jag vet att det är jag som sätter gränser, inte är kompis osv. Men jag vill att han ska må bra och att vi inte ska behöva leva i ett enda långt bråk tills han flyttar hemifrån..


    Om de inte vill umgås med honom utanför spelet, är det verkligen vänner då...? Kanske läge sen när corona lugnat sig att skaffa sundare sällskap.

    Men när du säger att du stänger av osv, hur många veckor har du gjort det innan du gett upp? För det måste du ju ha gjort om man ska tyda din tråd rätt, ni har ju fortfarande samma problem med skrikandet.

    Nolltolerans är något man bara ska tillämpa på sånt som spelar stor roll så om du verkligen inte står ut med skrik är det väl så, annars kan en varning vara på sin plats. Du ska inte alls behöva stå ut iaf, det är ett som är säkert, men han ska kunna bete sig normalt.

    Tänk på det här: om han får otydliga gränser blir det mer och mer bråk, för han vet inte vilka regler som gäller och vad han kan förvänta sig. Ni blir båda två frustrerade för ingen får det de behöver, och han kommer att må sämre i slutänden. Du måste bestämma dig för en regel och hålla på den, och den ska gälla i 99 % av fallen för ibland, och det är låååångt i framtiden när han kan hantera regeln, ibland kan man göra undantag för barn som kan uppföra sig bra.
  • Anonym (Enkel­t)
    Sat 27 Feb 2021 13:54
    #12
    HannahHorvath skrev 2021-02-27 13:53:27 följande:
    Ha ha ????

    Skönt att det funkar. Jag förklarar både att jag och systrarna mår dåligt av ljudet och att grannarna blir störda och att saker kommer gå sönder när han bankar. In genom ena örat och ut genom andra..
    Vadå bankar? Om han slår på saker omkring sig så skulle jag säga att där är nolltoleransen verkligen.
  • Anonym (Enkel­t)
    Sat 27 Feb 2021 13:59
    #14
    Anonym (oooo) skrev 2021-02-27 13:51:27 följande:

    De låter för att de tjoar och blir glada och uppspelta. Man kan inte förbjuda dem att spela heller, bara för en sån sak. Får de inte skratta och låta när de gör annat heller?
    Vi har haft samma problem och mina ungdomar har lärt sig i takt med sin ålder att vara tystare. Jag har sagt åt dem många gånger och till slut började det ge frukt. 


    Har du sett barn och ungdomar som spelar spel...? De skriker och bankar inte av glädje utan frustration över att ha missat ett head shot t ex. Jag tror inte ts menar den slags fridfulla spel som framkallar glädjeskratt eller liknande.
  • Anonym (Enkel­t)
    Sat 27 Feb 2021 14:14
    #17
    HannahHorvath skrev 2021-02-27 14:08:08 följande:
    De är jättegoa vänner när de leker i skolan eller ute. Men det verkar som att de alla är besatta av olika spel.

    Jag tror att det var 3 veckor som jag stod ut med förbudet innan jag lät honom börja pga vänner. Det var betydligt lugnare och han spelade bättre spel, och ihop med lillasyrran ofta. Det var bara så sorgligt att se honom deppa. Det blir ju också värre nu med Covid när de inte ses lika mycket utanför spelens värld.

    Jag antar att jag får bestämma mig för om det är såpass viktigt och bete mig därefter. Det kan nog vara så att jag växlar lite mellan att prioritera mina egna öron att prioritera hans spelande. Antagligen beroende på mitt eget mående. Skrikandet och aggressionen leder ofta till att jag får stresspåslag som hjärtklappning.
    Ja det här med skärmar och spel är ett stort problem för väldigt många barn tyvärr. Hoppas det blir bättre till sommaren.

    Du måste tänka långsiktigt, vad som gör bäst nytta i längden. Jag tänker t ex på alla trådar där tjejer beklagar sig över att deras pojkvänner sitter vid sina spel hela tiden, vuxna män pratar vi om då. Du måste visa honom hur man håller en balans i livet, det är viktigast. Och man ska fortfarande kunna bete sig normalt när man spelar, då får han väl vara hur ledsen han vill. Du ger honom ju inte glass till middag heller bara för att han gråter en skvätt, även om han skulle göra det i flera veckor.

    Fortfarande är det ju så att du måste se helheten. Ja, det är viktigt att ha social kontakt via spelen t ex, men det är också viktigt att kunna bete sig civiliserat i möblerade rum och inte skrika och banka omkring sig. Oavsett ditt mående så ska du inte behöva ha skrikande omkring dig, det är inte normalt. Men du måste sluta växla, som du kallar det. Du måste bestämma dig för en grundregel och hålla på den.
  • Anonym (Enkel­t)
    Sat 27 Feb 2021 14:15
    #18
    HannahHorvath skrev 2021-02-27 14:14:09 följande:
    Ja, han bankar i skrivbordet och kan slå på keyboard och grejer.. Han kan uppenbarligen inte alls hantera frustrationen.
    Men vilka spel har de egentligen då? Är de ens passande för hans ålder?
  • Anonym (Enkel­t)
    Sat 27 Feb 2021 14:44
    #22
    HannahHorvath skrev 2021-02-27 14:28:19 följande:
    Fortnite och Roblox. Jag vet att det är 12 på Fortnite, men även där valde jag att följa vännerna (som började spela ett par år tidigare än honom). Det har jag ångrat bittert. Men även Roblox, som är åldersanpassat, skapar ilska.

    Det är precis det jag ser framför mig. Flickvänner som drar och grannar som klagar. Kan tillägga att farsan hans också har stora aggressionsproblem så jag vet inte om det kommer växa bort.

    Tack för bra råd.
    Roblox är inte ett spel i sig verkar det som utan bara en plattform online, men man kan bygga sina egna spel där. Eftersom man kan skicka privata meddelanden så är det bra om ni har snacket om "stranger danger" också, det finns många konstiga människor.

    Fortnite kommer inte in i det här huset, inte på många år än iaf. Synd att du inte visste mer om det innan men det är aldrig för sent att ändra sig vet du.
  • Anonym (Enkel­t)
    Sat 27 Feb 2021 15:03
    #26
    -2 +1
    HannahHorvath skrev 2021-02-27 14:55:34 följande:
    Nej precis, men Roblox som plattform har ingen hög åldersgräns. Vi pratar mycket om att aldrig berätta vilken skola man går i eller var man bor eller hela ens namn. Har varit med om att nån vuxen man var väldigt snäll i spelet och hjälpte honom massor och kände bara varningsklockorna ringa.

    Skönt att ni valde bort Fortnite. Önskar att jag hade vetat exakt hur beroendeframkallande det är innan han fick börja. Det blir svårt att hantera det där med stressen och att vännerna skjuter en i huvudet när man minst anar det. Man kan också "plåga" folk genom att inte ta död på dem helt utan låta dem krypa runt en stund.. vidrigt att se.
    Men snälla nån, att du tillåter att han fortsätter med Fortnite! Beroende är det minsta bekymret här verkligen. Helt olämpligt för de flesta åldrar skulle jag säga. Det är 12 ålder på spelet men det borde i mitt tycke vara 16.
  • Anonym (Enkel­t)
    Sat 27 Feb 2021 16:24
    #30
    -1 +1
    HannahHorvath skrev 2021-02-27 16:13:24 följande:
    Fast jag är där och försöker få dem att spela olika varianter där man samarbetar mot andra osv.

    Dessutom kan skrikandet även uppstå när han spelar pokemon eller super Mario. Så det är inte så enkelt som att bara stänga av Fortnite.
    Jag menar inte att bara Fortnite är problemet, men tycker du på riktigt att det du beskrev är ett lämpligt spel för en tioåring, att plåga andra till döds? Och allt annat man gör i det där spelet. 
  • Anonym (Enkel­t)
    Sat 27 Feb 2021 16:48
    #34
    +1
    HannahHorvath skrev 2021-02-27 16:41:28 följande:
    Nej det gör jag väl inte. Men i princip alla spel handlar om att skjuta folk eller olika fiender. Till och med i minecraft får man slåss. Det är liksom svårt att hitta spel utan det momentet. Men jag hade såklart föredragit om han var intresserad av spel som bara är kreativa och utan våld. Tyvärr är det ju inte det de vill hålla på med. Han tjatar om ännu värre grejer och har vänner som redan spelar GTA och sån skit. Och det här är välbärgad medelklass (om någon nu tror att det är slöa föräldrar i orten det handlar om).

    Men ja, oavsett vad andra gör så är det ju så att jag är ansvarig och att jag tillåter det. Jag vill helt enkelt inte att han ska vara utanför.
    Och det betyder bara att det finns en ganska stor mängd som inte är lämpliga för barn, och det är också skillnad på våld och våld. Jag tror ingen tar större skada av att Mario hoppar på en svamp men det är stor skillnad mot att fejkdöda riktigt människolika karaktärer. Det är inte bara upp till vad han är intresserad av utan vad du som förälder tillåter. Bara för att det finns värre saker betyder inte att Fortnite är ok liksom. Resonerar du på samma sätt sedan i tonåren, att det är ok att han dricker öl för det är åtminstone inte vodka? Eller ok att han röker för det är åtminstone inte knark?

    Du säljer bort ditt föräldraansvar för att du tycker synd om honom. I själva verket är det tyvärr tvärtom synd om honom ifall du inte tar ditt ansvar och sätter nödvändiga gränser. Du gör honom en rejäl björntjänst med den inställningen. Kärlek är att säga nej på rätt ställen.
  • Anonym (Enkel­t)
    Sat 27 Feb 2021 17:19
    #36
    +1
    Tow2Mater skrev 2021-02-27 17:12:23 följande:
    Du låter som en 50-talsmorsa som blev upprörd över att barnen såg Elvis Presley vicka på höfterna och det skulle leda till deras barns moraliska förfall.

    De flesta barn som vuxna kan inse skillnaderna mellan spelfigurer och verklighet. De få som inte kan det har stora andra problem.

    Själv minns jag att jag som liten dränkte myror, och plågade dem genom att se hur länge de kunda vara vid liv. Det gjorde mig varken till psykopat, djurplågare eller människoplågare.

    Realiteten är att i samhället i stort är våldsuttrycken större idag än de var förr, och några spel hit eller dit kommer inte göra skillnad om du har annars sunda hemförhållanden där ditt barn känner trygghet, gränser, etc.
    Och du låter som en medelålders vit kränkt man som inte har nåt bättre för sig än att gnälla online. Ha en bra helg du.
  • Anonym (Enkel­t)
    Sun 28 Feb 2021 19:09
    #60

    Nu är inte jag så involverad i Fortnite att jag hittat en massa hacks för hur man gör saker men här är tydligen instruktioner för hur man har sex med andra i spelet: 



    Och här hur man får sina kvinnor nakna: 

Svar på tråden Högljutt spelande. Jag står inte ut!!