• isotop

    Hur länge/mycket blödningar av hormonspiral vid sparsam mens

    Funderar på att prova hormonspiral (Kyleena) i syfte att förhoppningsvis bli helt mensfri. Ni som också har en ganska sparSam och Kort mens: hur länge blödde ni efter insättandet ovh hur mycket?

    Försökt googla men de flesta som skriver verkar ha satt in en mirena pga riklig mens, och sedan blödit länge efteråt. Skulle vilja höra från någon som också blöder lite, för det där hänger väl ihop?

  • Svar på tråden Hur länge/mycket blödningar av hormonspiral vid sparsam mens
  • isotop

    Och har ni kunnat ha sex utan att blödningarna märks? Har ingen fast partner, men träffar en som jsg hsr sex med. Eftersom vi inte är i ett förhållande är jsg lnte bekväm i att ha sex vid märkbara blödningar eller vid mens t ex.

    Frågan är om det är värt att prova liksom... Hsr ju bara ?riktig? mens en dag egentligen, dag 1 och 3 kan jsg gå länge utan att behöva byta. Men hade i alla fall varit bekvämt att slippa få mens, då den om i alla fall kan komma olägligt om Han vill träffas och ha sex t ex. Eller när bindan hamnar snett så man vaknar

    Med mensfläcksr i sängen...

  • Anonym (F)

    Första gången jag hade spiral var jag fri från mens första två åren. Sen småblödde jag konstant och tog därmed ut den. Nu har jag haft minihormonspiral i ett år och har något som liknar mens, mkt sparsamt, i 4-6 dagar. Cykeln är kort och den dyker upp dag 24-28. Hoppas innerligt att den ska försvinna snart för det är ganska drygt med kort cykel även om mensen är sparsam.

  • isotop

    Precis, har också kort cykel och blev lite förvånad här tidigare idag att det redan gått 24 dagar... Lika bra det den här gången i för sig eftersom jsg då inte riskerar att ha mens det datum jag är kallad till vävnadsprov på cellförändringar.

    Någon som vet varför hormonspiral är kontraindicerat vid cellförändringar förresten (enl FASS)? Kommer ju vänta tills det ev är åtgärdat såklart , men ökar det risken för cellförändringar i framtiden? Hittar ingen info när jsg söker.

    Men blödde du inget alls i början alltså?

  • isotop

    Kan uppdatera lite. Satte ingen Mirena för 1,5 v sedan. Inte blödit alls än så länge. Kände dock att jag fick ÄL nyligen, så får se om det blir någon mens sedan.

Svar på tråden Hur länge/mycket blödningar av hormonspiral vid sparsam mens