• Anonym (Varför?)

    Varför hjälper smärtstillande mot det ena men inte det andra?

    Som rubriken lyder. 

    Varför hjälper smärtstillande (oxycontin) mot t ex ryggont (orsakat av skadefall) ,

    men inte smärtor i näsan (som bla orsakas av skador och svullnad)?

    Hjälper inte oxycontin mot all typ av smärtor?

  • Svar på tråden Varför hjälper smärtstillande mot det ena men inte det andra?
  • FtS70

    All smärta är inte opioidkänslig. Att använda oxikodon till något annat än det ordinerats för är absolut vansinne. I den bästa av världar skulle den bara användas på sjukhus och palliativa sjukhem.

  • Anonym (Aj)

    För att smärtan ger olika signaler i kroppen beroende på vad det är för smärta. Läkemedlen verkar på olika sätt och vissa är mer effektiva på viss smärta medan andra fungerar bättre på annan smärta.

  • Drottningen1970
    FtS70 skrev 2021-02-28 14:50:05 följande:

    All smärta är inte opioidkänslig. Att använda oxikodon till något annat än det ordinerats för är absolut vansinne. I den bästa av världar skulle den bara användas på sjukhus och palliativa sjukhem.


    Jag förstår vad du menar i viss mån med tanke på hur potentiellt farlig medicinen är. Men det finns fler tillstånd är vid palliativ vård som den är absolut nödvändigt. Hade jag inte haft tillgång till denna i väntan på att få operera mitt diskbråck hade jag nog tagit livet av mig då snärtan var fullständigt outhärdligt varje sekund på dygnet. Trots höga doser, så var det ändå bara toppen av smärtan som bets av i korta stunder. Tillräckligt för att man kanske kunde få somna i 20 minuter. Utan dessa tror jag faktiskt på riktigt att jag hade kastar mig från en bro eller nåt i desperation. Jag är verkligen ingen suicidal eller deprimerad människa men vissa saker är mer än en människa kan stå ut med.

    Denna erfarenhet har förövrigt gjort mig livrädd för att exempelvis dö i cancer. Hade tidigare levt i villfarelsen att även om loppet är kört, så finns det alltid bra smärtlindring att få. Nu inser jag att det finns smärta som absolut inget biter på. Det är skitläskigt att veta.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Aj) skrev 2021-02-28 15:11:44 följande:

    För att smärtan ger olika signaler i kroppen beroende på vad det är för smärta. Läkemedlen verkar på olika sätt och vissa är mer effektiva på viss smärta medan andra fungerar bättre på annan smärta.


    Kan du förklara närmare? Ska inte Oxycontin bedöva all form av smärta i kroppen? 
  • Anonym (Sällsynt)

    Smärta kan bero på en massa olika orsaker och lindras därmed med olika mediciner också. Läkemedel som funkar på olika sätt helt enkelt. Om de funkar. Det finns såna som jag som nästan är oemottaglig. Jag har varit helt obedövad vid lokalbedövning eller krävt tredubbel dos. Åkt in på akuten och fått Ketogan och fått höra av läkare att "nu ska det ha funkat" och när det inte gjorde det la de in mig med outhärdlig smärta. Efter 36 timmar var jag beredd hoppa ut genom fönstret och skrek att de skulle ge mig nåt- vad som helst. Jag fick en cocktail av 3 mediciner och först då lindrades smärtan. 

    Efter att antal sjukhus- och läkarbesök med samma utfall började de äntligen tro på mig och jag har fått mer och starkare medicin än vad som vanligen behövs. Enda jag känt nån biverkning av var Fentanyl. Då kunde jag tänka rätt ord i hjärnan, men fick inte ut dom mer än ett i taget väldigt sakta.

  • Anonym (Aj)
    Anonym (Varför?) skrev 2021-02-28 15:38:33 följande:

    Kan du förklara närmare? Ska inte Oxycontin bedöva all form av smärta i kroppen? 


    Nej oxycontin bedövar inte all form av smärta, den används oftast vid långvarig cancersmärta. Läs på om olika smärttyper tex neurogen, psykogen, nociceptiv smärta bla här lakemedelsboken.se/kapitel/smarta/smarta_och_smartbehandling.html
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Aj) skrev 2021-02-28 17:10:31 följande:
    Nej oxycontin bedövar inte all form av smärta, den används oftast vid långvarig cancersmärta. Läs på om olika smärttyper tex neurogen, psykogen, nociceptiv smärta bla här lakemedelsboken.se/kapitel/smarta/smarta_och_smartbehandling.html
    Oxycontin fungerar på min ryggsmärta, men inte smärta i näsan.

    Vad kallas den smärta  som uppstår i näsa pga skador (deformerad, trång, kollapsad) + extrem svullnad? Vad fungerar mot smärta i näsa?
  • Anonym (Aj)
    Anonym (Varför?) skrev 2021-02-28 19:33:46 följande:

    Oxycontin fungerar på min ryggsmärta, men inte smärta i näsan.

    Vad kallas den smärta  som uppstår i näsa pga skador (deformerad, trång, kollapsad) + extrem svullnad? Vad fungerar mot smärta i näsa?


    Nociceptiv smärta. 1. Alvedon+Ipren. Vid värre smärta?> 2. Tramadol eller Citodon.
  • Anonym (Mila)

    När jag opererade min näsa så sa de att de inte ville ge något smärtstillande som sätter ner andningen eller påverkar medvetandegraden eftersom jag inte kunde andas genom näsan. Det var pga risken för syrebrist inte pga att det inte funkade med den typen av smärtstillande som jag inte skulle ta det. Vansinne att ta något som slår på andningen och är sövande när man redan har annat som hindrar andningen om man inte är inlagd på sjukhus.

Svar på tråden Varför hjälper smärtstillande mot det ena men inte det andra?