• Anonym (?)

    Tvätta bara underlivet med vatten- blir det verkligen rent? Bajsbakterier?

    Man har ju alltid hört att man ej ska ha tvål i underlivet. Men blir det verkligen rent med bara vatten då? Tänker måste ju ändå hända att man får bajsbakterier där iom att det ligger så nära...

    Har svårt att låta bli att ta tvål där pga detta, därav frågan...

  • Svar på tråden Tvätta bara underlivet med vatten- blir det verkligen rent? Bajsbakterier?
  • Tow2Mater

    Tja, blir inte händerna fria från bajsbakterier med bara vatten blir ju inte underlivet det heller. Men en del verkar ju kunna leva med det. Du stoppar det väl inte i munnen.

  • Anonym (Anonym)

    Du ska aldrig använda tvål i underlivet!! Det finns särskilda produkter att använda istället. Kolla på apoteket.

  • Anonym

    Lagom är bäst
    Jo man behöver tvätta även denna del av kroppen, endast vatten räcker inte.
    Däremot behöver man inte rengöra med tvål varje dag. Tvåtta för ofta kan det bli irriterat
    Men en mild oparfymerad tvål varannan eller var tredje dag är lagom. 

  • Anonym (Smuts)

    Som barn fick vi lära oss att inte tvätta SLIDAN. Vissa verkade tolka det som att anus och mellan blygdläpparna också är magiskt självrengörande. De yttre delarna ska såklart tvättas men man ska inte spola inne i slidan. Använd mild tvål.

  • Anonym (Frida)

    Jag tvättar rumpan med duschtvål. Längre fram bara med vatten. (lite tvål rinner väl fram/ner, iofs) Jag har aldrig haft problem med lukt, svamp, infektioner el. dyl.

  • Anonym (Rita)

    Själva slidan är ju självrengörande och där behövs bara vatten.

    Undrar dock hur du lyckas få in bajsbakterier där?

  • Anonym (Bacillus)

    Klart att du har bajsbakterier i underlivet. Det har man och det är ingen fara så länge pH-balansen är som den ska eller att du av någon annan anledning är extremt infektionskänslig där. Ska du bli bakteriefri får du tvätta med typ descutan eller klorhexidin, och ofta. (Det ska man naturligtvis INTE göra.)

  • Anonym (Ganska enkelt)
    Anonym (Rita) skrev 2021-02-28 21:19:16 följande:

    Själva slidan är ju självrengörande och där behövs bara vatten.

    Undrar dock hur du lyckas få in bajsbakterier där?


    Ganska enkelt om maken ger oralsex på bägge ställena och växlar mellan.
  • Anonym (!)
    Anonym (Smuts) skrev 2021-02-28 21:07:57 följande:

    Som barn fick vi lära oss att inte tvätta SLIDAN. Vissa verkade tolka det som att anus och mellan blygdläpparna också är magiskt självrengörande. De yttre delarna ska såklart tvättas men man ska inte spola inne i slidan. Använd mild tvål.


    Precis. Slidan är självrengörande men inte vulvan som man kan tvätta med tvål. Finns massor av tvål som är avsedd för att tvätta vulvan.

    Jag har använt tvål i hela mitt liv och inte fått några som helst besvär.
Svar på tråden Tvätta bara underlivet med vatten- blir det verkligen rent? Bajsbakterier?