• Anonym (Den dränerade vännen)

    Min negativa barndomsvän

    Skulle så gärna vilja ha andras kloka syn på en vänskapsrelation, en kompis som jag känt sedan högstadiet, och vi är 40 nu. Vi har aldrig varit bästa/närmsta kompisar, men umgåtts i en nära krets, och framför allt på senare tid mer bara hon och jag då alla andra har fullt upp med stora barnaskaror mm :)

    Det trista är att hon alltid har varit väldigt negativ. Typisk Debbie downer. Hon hakar upp sig på att hennes lägenhet är fel fast den är superfin. Att hon är överviktig, men hon gör ingenting åt det, bakning är hennes stora intresse och det ägnar hon sig minst 2-3ggr i v och äter det sedan+en i övrigt dålig kosthållning och ingen träning. Hon är förkrossad över att hon inte har ngn kille, men gör liksom ingenting för att försöka ändra på saken. En annan jättekonstig hang up som hon har är att hon retar sig på hennes grannar, hur de beter sig i huset, att det låter osv. Jag kan få sms med flera punkter kring hur hennes grannar beter sig. Det blir överdrivet.....

    Jag har verkligen i alla år försökt att peppa, uppmuntra till att gå och prata med någon, gå med i ngn dejtsajt, ta ngn danskurs...ja ni fattar.

    Det värsta är att hon ibland kan vara lite sådär subtilt nedtryckande också...tex om ett kort förhållande jag hade för tre år sedan, som inte alls blev som jag hoppades: -du måste ju tänka nu, att herregud, var jag helt ur balans som valde en sådan urusel kille? Jag tänkte ju direkt när jag såg honom att det här kommer ju aldrig att gå, dessutom var han ju otrevlig mot mig också- det sistnämnda var ngn kommentar han fällde den enda gång de träffades och var inte alls otrevligt menad, och även om förhållandet gick i kras så var det ingen elak kille på ngt sätt.

    Kan också skicka subtila giftpilar om vikt eller klädval osv...

    Jag borde kanske ännu tydligare säga att det blir jobbigt att umgås när hon är som hon är, men det är svårt...upplever att jag också har försökt många ggr....-nej nu får vi prata om ngt annat /roligare- osv, undviker gärna större konfrontationer faktiskt....

    Hur hade ni gjort? Inget? Låtit det Ebba ut?

  • Svar på tråden Min negativa barndomsvän
  • Anonym

    Se till att få in lite annat i ditt liv än henne. Gå med in i någon förening e dyl och få inlite annat på fritiden. 
    Skulle legat lite lågt ett tag mot henne, ta lite paus. Inte svarat så ivrigt på sms, säga att man är trött, att det är mycket på jobbet. Är det skönt att slippa henne skulle jag låta det rinna ut i sanden eller träffa henne sporadiskt och inte ha så intensiv kontakt som ni har nu

  • Gameofthrones

    Jag kallar det en energitjuv.

    Hon är nog bara så inställd på sitt.

    Hade en sådan vän för många år sen. Man orkar inte liksom till slut gjorde dom du. Men jag slutade höra av mig. På den vägen. Fungerade för mig. Och fick ett negativt sms om hennes mor.

    Och bad henne vara lite mer positiv till livet. Att du orkar klaga på allt. Sen hörde jag jag inte av mig mer. Mådde mkt bättre det kändes som ett tungt moln försvann.

    Man satt på målar när man hade vänner runt omkring, för träffas och umgås.

    Jag tycker att du tar en pause för din skull.

  • Anonym (Den dränerade vännen)

    Jodå,jag har andra vänner som jag kan umgås med, kanske inte jättemånga, men helt ok. Jag har också en relation som är jättefin, så jag har det bra ??Men hon slutar tyvärr inte med sina nästan dagliga, ofta långa SMS. Eller förfrågningar om att ses. Så kan hon bli sur om man inte kan ses. Svårt alltså...

  • Anonym (F)

    Sluta peppa, gå inte in i diskussioner. Humma bara lite och byt ämne.

  • Gameofthrones

    Jag tycket att det är ingen vän. Det kändes lite jobbigt för mig ett tag - skönt att vara utan en sådan människa. Även om det är svårt. Mitt mål inte ringa tillbaka, men ska en vän dra ner din energi och tid för att? - det är inte ok.

    Att uppmuntra ngn annans beteende när det är såhär. Det blir jobbigt till slut.

    Är hon ensam? Jobbar?

  • Anonym (Den dränerade vännen)
    Gameofthrones skrev 2021-02-28 22:47:40 följande:

    Jag tycket att det är ingen vän. Det kändes lite jobbigt för mig ett tag - skönt att vara utan en sådan människa. Även om det är svårt. Mitt mål inte ringa tillbaka, men ska en vän dra ner din energi och tid för att? - det är inte ok.

    Att uppmuntra ngn annans beteende när det är såhär. Det blir jobbigt till slut.

    Är hon ensam? Jobbar?


    Så sant....

    Hon är väldigt ensam, många blir trötta på henne...

    Jobbar 25% men vill upp heltid vilket arbetsgivaren inte kan ge henne. Ingen relation...så det blir ju mkt dötid...
  • Anonym (Jag)

    Känner tyvärr igen mig endel i din vän. För min del handlar det om att jag har en låg självkänsla. Blir lätt negativ enligt andra - enligt mig är jag bara realistisk. Vet inte om detta stämmer på din vän dock.

  • Gameofthrones
    Anonym (Den dränerade vännen) skrev 2021-02-28 23:13:56 följande:

    Så sant....

    Hon är väldigt ensam, många blir trötta på henne...

    Jobbar 25% men vill upp heltid vilket arbetsgivaren inte kan ge henne. Ingen relation...så det blir ju mkt dötid...


    Det är svårt i din sits. Jag är ok nte där längre. Men det tog tid och känna sig fri helt. För min egen skull så blockerade jag hennes nr ett bra tag. Det va jobbigt men värt. Du ska göra som du vill med det här stå ut med "energitjuven" eller successivt inte kunna träffas du jobbar, sjuk,

    Jag brukar inte ta upp vita lögner.

    Men kan fu börja med att du är sjuk, sen när du är frisk måste d u arbeta ett tag? -

    Eller så säger du som det är orkar inte träffas vill fokusera på annat ett tag?

    Luder med dig. För jag vet hur det känns.

    Min vän jobbade 25 % tror inte arbetet orkade inte med min vän. Hon hade ngt som hon blir lätt utmattad hennes far fick hämta henne ifrån Arbetsförmedlingen, hon va tvungen vara där med. Hennes syster och mamman orkade inte få. Vara överallt.

    Inte ens jag,längre. Tro mig det är en frihet som inte jag har känt på länge.
  • Gameofthrones

    Förlåt lite felstavningar, skriver från mobilen.

    Lider *du mm

Svar på tråden Min negativa barndomsvän