• Anonym (Ledse­n Fia)
    Tue 2 Mar 2021 14:59
    46 visningar
    3 svar
    3
    46

    Ex och pengar

    Jag har två barn i tonåren och har varit separerad från deras pappa under många år. I början, när han var bitter, bet jag ihop för att det inte skulle bli en ond spiral. Har haft huvudansvar för barnen under  alla år och nu det senaste har min äldsta bott hos mig heltid och den yngsta har sitt boende här allt mer.

    Nu under corona har vi rätt ofta suttit hemma alla tre, vilket innebär mer mat, toapapper etc. Ja ni förstår. Dessutom har en av dem mått rätt dåligt vilket inneburit en hel del kontakt med vård och skola + ta hand om tjejen i vått och torrt.


    Idag betalar han underhåll för en av dem, 2 000/mån och jag får hela barnbidraget för den yngsta. Totalt ca 3 000/mån. Han har alltid varit väldigt ?ekonomisk? och så fort jag frågat om extra för extra utgifter så får han mig att känna mig som en girig jävel.


    Igår gick proppen hos mig. Jag bad om 500 kr (hälften) för träning (som vi kommit överens om tidigare men inte skriftligt.. )och träningskläder. Han svarar efter ett dryg dygn väldigt drygt och otrevligt. Så här gör han! För mig har det varit viktigt  att ha en okej relation, vilket vi har, så jag undviker konflikter. Och det vet han om.


    Nu funderar jag på att gå via Försäkringskassan eftersom det är det enda språk han tydligen fattar. Men det känns inte bra! Någon som har varit i samma sits och har tips på vad jag ska göra?


    Vi båda har bra inkomster men det här är en principfråga för mig. Jag är less att bli behandlad som en dörrmatta när jag ställer krav. Det är ju jag som tar hand om och uppfostrar hans fantastiska döttrar.

  • Svar på tråden Ex och pengar
  • Anonym (ooo)
    Tue 2 Mar 2021 15:01
    #1

    Självklart ska du gå via FK. Varför har du inte gjort det tidigare? Man kan bara få retroaktivt en månad tror jag, så du har ju förlorat massor som barnen hade haft rätt till. 

    Det är superskönt att ha dem i ryggen när man vet att ma har rätt. Han kan inte vägra deras beslut. 

  • Tue 2 Mar 2021 15:04
    #2

    Bara dumt att du inte gått via FK tidigare.

  • Anonym (Ledse­n Fia) Trådstartaren
    Tue 2 Mar 2021 15:04
    #3
    Anonym (ooo) skrev 2021-03-02 15:01:56 följande:

    Självklart ska du gå via FK. Varför har du inte gjort det tidigare? Man kan bara få retroaktivt en månad tror jag, så du har ju förlorat massor som barnen hade haft rätt till. 

    Det är superskönt att ha dem i ryggen när man vet att ma har rätt. Han kan inte vägra deras beslut. 


    Jag vet ...  är så konflikträdd men nu känner jag att måttet är rågat. Tack för pepp!
Svar på tråden Ex och pengar