• Anonym (måste vara jag)

    Vad gör jag för fel? Killar fattar inte när jag säger nej

    Jag har kommit fram till att det måste vara mig det är fel på. Skickar jag konstiga/dubbla signaler? Alltid i alla sammanhang sen jag var 16 har en del killar varit på mig, liksom bearbetat mig med vänskap eller vad jag ska kalla det, med målet att få omkull mig. Obs att det inte är alla killar, en del vill verkligen samma sak som jag, nämligen vara vänner. Men vissa alltså, när vi väl är vad jag kallar vänner så börjar de allt mer icke-subtilt tigga efter sex. Jag är väldigt tydlig rent verbalt redan från början med att det aldrig kommer bli varken sex eller relation utöver vänskap, men någonting måste ju göra att killarna gör så här. Jag är inte ens särskilt snygg så vet i fan vad som rör sig i deras hjärnor. 

    Jag har kommit fram till att det måste vara mig det är fel på, eller gör något fel så de inte fattar. Jag är den gemensama nämnaren. Men jag vet inte vad jag gör för fel. Kan ni spåna? 

  • Svar på tråden Vad gör jag för fel? Killar fattar inte när jag säger nej
  • Blueskillen

    Först, det är inget fel på dig.  Absolut inget fel. 
    Det som är felet här är att vi killar inte fattar det basala, att en kvinna är en kvinna och inget som ska fällas stup i kvarten. Brist på respekt från män är tyvärr väldigt vanligt. Det är deras dåliga omdöme och avsaknad av normalt socialt beteende som ställer till det. 

  • Anonym (måste vara jag)
    Blueskillen skrev 2021-03-02 15:10:44 följande:

    Först, det är inget fel på dig.  Absolut inget fel. 
    Det som är felet här är att vi killar inte fattar det basala, att en kvinna är en kvinna och inget som ska fällas stup i kvarten. Brist på respekt från män är tyvärr väldigt vanligt. Det är deras dåliga omdöme och avsaknad av normalt socialt beteende som ställer till det. 


    Så du säger att killar tänker med kuken?
  • Anonym (eee)
    Anonym (måste vara jag) skrev 2021-03-02 15:15:41 följande:
    Så du säger att killar tänker med kuken?
    En del gör ju det

    Har manliga vänner som säger att som man så bedömer man alltid varenda kvinna man möter med "knullmöjlighet", oavsett om det sen blir nåt eller inte.  Kan ske både medvetet och omedvetet, som att de scannar av liksom. 
  • RenLuft
    Anonym (måste vara jag) skrev 2021-03-02 15:15:41 följande:
    Så du säger att killar tänker med kuken?
    Så är det!

    Många killar tror även att de kan få i sig ett ligg om de börjar ''försiktigt'', med att säga saker så som, vi tar kopp kaffe istället för alkohol. För att visa att de inte är som alla andra. Men efter ett tag, närmar de sig. Många män, I alla fall här i Sverige beter sig som idiotiska ''gentlemän'' som man egentligen direkt förstår att de är ute efter någonting.

    Jag har en hel annan erfarenhet i U.S.A och i Spanien och just därför säger jag män i Sverige. För jag finner att många män här är..Tjaa...Patetiska, rent ut sagt. Som sagt, inte alla, precis som din egna erfarenhet. Men en hel del.

    Det är en helt annan värld i Japan, U..SA och Spanien (Länder som jag har erfarenhet inom).

    Det är inget fel på dig. Hur reagerar dessa människor efter att du sagt ifrån? Fortsätter de?

    Sköt om dig!
  • RenLuft

    En annan sak: Det kommer komma många killar i denna tråd och försvarar sig och säger saker så som: ''Det är så många män är. Men jag är inte en av de! Jag kan förstå hur jobbigt det är. Jag är inte en av de.''.

  • Anonym (Man-hattan)
    RenLuft skrev 2021-03-02 15:23:10 följande:
    Jag har en hel annan erfarenhet i U.S.A och i Spanien och just därför säger jag män i Sverige. För jag finner att många män här är..Tjaa...Patetiska, rent ut sagt. Som sagt, inte alla, precis som din egna erfarenhet. Men en hel del.

    Det är en helt annan värld i Japan, U..SA och Spanien (Länder som jag har erfarenhet inom).
    Som utlandssvensk håller jag inte med om din uppfattning av amerikanska män. Många beter sig genetligen som barn fast de är vuxna, och de har faktiskt en rätt annorlunda (gammeldags) kvinnosyn än vad svenska män har. Men visst, första intrycket är kanske bättre, men de vinner inte i längden.

  • RenLuft
    Anonym (Man-hattan) skrev 2021-03-02 15:36:50 följande:
    Som utlandssvensk håller jag inte med om din uppfattning av amerikanska män. Många beter sig genetligen som barn fast de är vuxna, och de har faktiskt en rätt annorlunda (gammeldags) kvinnosyn än vad svenska män har. Men visst, första intrycket är kanske bättre, men de vinner inte i längden.
    Nej!

    Vi har olika erfarenhet i sådan fall.

    För att du inte kan behålla vänner i långa sträckor så skall du tänka på din karaktär, än att beskylla på att det är fel på de för att vänskapen tagit slut.

    ''Utländsksvensk'' . . . . .Vilket land? ....U.S.A, right?

    Så du kan per automatik hur amerikaner är? Och exakt andra länder som jag nämnde upp i ovan. .

    Märkligt...
  • Anonym (-)
    Anonym (måste vara jag) skrev 2021-03-02 15:15:41 följande:
    Så du säger att killar tänker med kuken?
    Många gör det, men, som du själv konstaterat, långt ifrån alla.
  • Anonym (Matilda)

    Om den gemensamma nämnaren är du kanske du nånstans behöver fundera över vilka du umgås med.

    Jag har nästan bara manliga vänner och i princip aldrig varit med om det du nämner. Och då är jag ganska snygg. Men alla respekterar ett nej.

  • Anonym (Man-hattan)
    RenLuft skrev 2021-03-02 15:54:03 följande:
    Nej!

    Vi har olika erfarenhet i sådan fall.

    För att du inte kan behålla vänner i långa sträckor så skall du tänka på din karaktär, än att beskylla på att det är fel på de för att vänskapen tagit slut.

    ''Utländsksvensk'' . . . . .Vilket land? ....U.S.A, right?

    Så du kan per automatik hur amerikaner är? Och exakt andra länder som jag nämnde upp i ovan. .

    Märkligt...
    Du säger att du vet det exakta om andra länder, märkligt.

    Vi har tydligen olika erfarenheter, och kanske är det inte så rätt att generalisera?
  • Anonym (F)

    Känns som en kombination av möjligheter. Fel sällskap. Att du verkar svag som person generellt eller inte säger ifrån på ett sätt som får dem att fatta att du menar allvar.

  • RenLuft
    Anonym (Man-hattan) skrev 2021-03-02 16:51:48 följande:
    Du säger att du vet det exakta om andra länder, märkligt.

    Vi har tydligen olika erfarenheter, och kanske är det inte så rätt att generalisera?
    För att jag har erfarenhet ifrån dessa länder. Framförallt Spanjorer/Spanien och U.S.A. Inte märkligt för fem öre.

    Du kan ju inte komma med invändningar bara för att du är utländsk svensk. I vilket land, frågade jag dig. Och så pratar du om U.S.A/amerikaner. Jag har verkligen inte den erfarenheten därifrån om att de har en gammaldags syn på kvinnor.

    Så du menar att du också har erfarenhet om deras land, men att du råka ha en helt annan erfarenhet. Mycket konstigt!

    Det måste vara något annat land i frågan och då är det ännu märkligare att du kan uttala dig om U.S.A bara för att du råkar vara i utlandet/utländsk svensk.

    Men visst! Vi kan sluta diskutera med varandra om detta, med att säga att vi har olika erfarenheter som sagt.

    Jag tror dock att du enbart är en typisk skojare som bara vill försvara sig och påstår att du är utländsk svensk. När i själva verket handlar om att du bara vill säga saker som stödjer ditt påstående.

    ADJÖ!

    CITERA INTE MER TILL MIG NU!

    Vi har diskuterat klart med varandra. Vi har olika erfarenheter.
  • Anonym (måste vara jag)
    Anonym (Matilda) skrev 2021-03-02 16:45:14 följande:

    Om den gemensamma nämnaren är du kanske du nånstans behöver fundera över vilka du umgås med.

    Jag har nästan bara manliga vänner och i princip aldrig varit med om det du nämner. Och då är jag ganska snygg. Men alla respekterar ett nej.


    Ja, det är ju det jag säger, att det måste vara mig det är fel på.

    Jag har manliga vänner också.
  • Anonym (Man-hattan)
    RenLuft skrev 2021-03-02 17:06:27 följande:
    För att jag har erfarenhet ifrån dessa länder. Framförallt Spanjorer/Spanien och U.S.A. Inte märkligt för fem öre.

    Du kan ju inte komma med invändningar bara för att du är utländsk svensk. I vilket land, frågade jag dig. Och så pratar du om U.S.A/amerikaner. Jag har verkligen inte den erfarenheten därifrån om att de har en gammaldags syn på kvinnor.

    Så du menar att du också har erfarenhet om deras land, men att du råka ha en helt annan erfarenhet. Mycket konstigt!

    Det måste vara något annat land i frågan och då är det ännu märkligare att du kan uttala dig om U.S.A bara för att du råkar vara i utlandet/utländsk svensk.

    Men visst! Vi kan sluta diskutera med varandra om detta, med att säga att vi har olika erfarenheter som sagt.

    Jag tror dock att du enbart är en typisk skojare som bara vill försvara sig och påstår att du är utländsk svensk. När i själva verket handlar om att du bara vill säga saker som stödjer ditt påstående.

    ADJÖ!

    CITERA INTE MER TILL MIG NU!

    Vi har diskuterat klart med varandra. Vi har olika erfarenheter.
    Fascinerande, vad du vet bäst!

  • Anonym (Matilda)
    Anonym (måste vara jag) skrev 2021-03-02 17:33:40 följande:

    Ja, det är ju det jag säger, att det måste vara mig det är fel på.

    Jag har manliga vänner också.


    Nej inte nödvändigtvis just specifikt dig, men du kanske behöver fundera på vilka vänner du omger dig med och i vilket sammanhang och vilket beteende du har som gör att vissa personer inte kan ta dig på allvar? Och varför du i så fall känner behov att göra ett statement om nej till sex? Är du flirtig, gränslös, översocial? Är du spontan och gör dåliga val och fel beslut utan att tänka på konsekvenserna? Tar du beslut på fyllan som du måste ångra dan efter?
  • ToniErdmann
    Anonym (måste vara jag) skrev 2021-03-02 15:05:37 följande:

    Jag har kommit fram till att det måste vara mig det är fel på. Skickar jag konstiga/dubbla signaler? Alltid i alla sammanhang sen jag var 16 har en del killar varit på mig, liksom bearbetat mig med vänskap eller vad jag ska kalla det, med målet att få omkull mig. Obs att det inte är alla killar, en del vill verkligen samma sak som jag, nämligen vara vänner. Men vissa alltså, när vi väl är vad jag kallar vänner så börjar de allt mer icke-subtilt tigga efter sex. Jag är väldigt tydlig rent verbalt redan från början med att det aldrig kommer bli varken sex eller relation utöver vänskap, men någonting måste ju göra att killarna gör så här. Jag är inte ens särskilt snygg så vet i fan vad som rör sig i deras hjärnor. 

    Jag har kommit fram till att det måste vara mig det är fel på, eller gör något fel så de inte fattar. Jag är den gemensama nämnaren. Men jag vet inte vad jag gör för fel. Kan ni spåna? 


    Handlar om desperation.

    Kåtheten bedrar nästan alltid visheten.

    T.Erdmann / FL-psykolog
  • Anonym (måste vara jag)
    Anonym (Matilda) skrev 2021-03-02 18:13:23 följande:
    Nej inte nödvändigtvis just specifikt dig, men du kanske behöver fundera på vilka vänner du omger dig med och i vilket sammanhang och vilket beteende du har som gör att vissa personer inte kan ta dig på allvar? Och varför du i så fall känner behov att göra ett statement om nej till sex? Är du flirtig, gränslös, översocial? Är du spontan och gör dåliga val och fel beslut utan att tänka på konsekvenserna? Tar du beslut på fyllan som du måste ångra dan efter?
    Jag träffar mest folk i neutrala sammanhang. Jobb och skola osv. Särskilt ju nu så klart. Förut var det även på tillställningar av olika slag, vänners vänner och så. Jag är egentligen inte särskilt social, även om jag kan fejka att vara det. Jag är egentligen ganska inbunden. Jag gör inte så mycket ett statement om inget sex så mycket som att jag förvarnar när jag märker att killarna intresserar sig för mig att jag inte är intresserad av att dejta eller något sånt. 
Svar på tråden Vad gör jag för fel? Killar fattar inte när jag säger nej