• Anonym (Tjockis)

    Hjälp, jag kan inte sluta äta..

    Håller på att bli tokig på mig själv! Kan nån ge mig en psykologisk förklaring till varför man gör såhär mig sig själv? Jag vill bara förstå mitt beteende för att kunna ändra på det. Varje gång jag ser mig själv i spegeln vill jag spy. Jag tycker att jag är det absolut fulaste, vidrigaste jag någonsin sett. Gillar mig själv mer när jag är i form. Trots att jag hatar min kropp tycker jag att det absolut bästa som finns är att vräka i mig pizza, chips, choklad, vin och titta på en bra serie. Känner mig lycklig då. Efteråt ångrar jag mig alltid. Och undrar varför jag fortsätter skada mig själv på detta viset. När jag väl skärper mig och börjar träna och äta nyttigt gör jag det i 2 veckor sen tar självdisciplinen slut. Jag behöver hjälp! Vem kontaktar jag? Jag behöver någon som pushar mig. Någon som kan ge mig en spark i arslet. Vill inte hata mig själv.. Det har gått så långt att när jag hade en resa bokad förra året avbokade jag den för att jag tyckte att jag var för fet. Ändå gör jag inget åt det.

  • Svar på tråden Hjälp, jag kan inte sluta äta..
  • Anonym (Hmm...)

    Hur mycket väger du då? Är du fet enligt BMI? Jag frågar eftersom mitt svar beror på din vikt. Vissa är 170 långa och väger 70 och kallar sig döfeta och äckliga fast vikten är normal. Andra som min bästa vän har snarare BMI på nästan 50. 

  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Hmm...) skrev 2021-03-02 19:22:05 följande:

    Hur mycket väger du då? Är du fet enligt BMI? Jag frågar eftersom mitt svar beror på din vikt. Vissa är 170 långa och väger 70 och kallar sig döfeta och äckliga fast vikten är normal. Andra som min bästa vän har snarare BMI på nästan 50. 


    Okej har inte vägt mig på över ett år men gissade. Och mitt BMI ligger på 27,9. Så det är övervikt. :/
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Hmm...) skrev 2021-03-02 19:22:05 följande:

    Hur mycket väger du då? Är du fet enligt BMI? Jag frågar eftersom mitt svar beror på din vikt. Vissa är 170 långa och väger 70 och kallar sig döfeta och äckliga fast vikten är normal. Andra som min bästa vän har snarare BMI på nästan 50. 


    Eller jag väger nog mer. Väger nog runt 80 nu. 164 lång
  • Aniiee

    Mitt bästa tips till andra som haft samma problem är att äta "tvärt om" mot vad de brukar/är sugna på. Vräker du i dig chips? Ok, så vad är chips? Mest kolydrater och en del fett. Väd är INTE kolhydrater och en del fett? En charkbricka. Det är mest protein och lite fett. Vad är choklad? Mest kolhydrater och lite fett. Väad är INTE kolhydrater och lite fett? Ost, och chark. Vad är pizza? Mest kolhydrater och ofta en herrans massa mer fett än folk tror. Var är INTE det? Kycklingvingar, grönsaksstavar och creme fraiche-sås. Och så vidare.

    Testa. Se vad som händer. 


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • StudierKemi

    Jag har det likadant med mitt ätmönster, fyfan. :(

    Jag har hunnit samla på mig många tips eftersom jag har varit ett matvrak hela hela livet. :-P Inget konstigt att man är det egentligen, kändisarna varvar sig också mellan att vara tjocka och smala!!! Dock svälter jag mig / fastar, PRECIS innan en dejt, men sen äter jag igen allt. I nuläget väger jag 51 kg och är 162 lång. Mina bästa tips är att

    #1. Spring en joggingrunda på 7 km INNAN frukost, eftersom förbränningen blir 40% högre än annars. Joggningen är förgäves nästan om den inte är innan frukost.

    #2. Testa en diet, antingen low-fat eller high-fat. Just jag går emot trenden lite och anser att kall potatis (high-carb / low-fat) är bra mat, för kalla kolhydrater "öppnas" inte lika lätt upp under matsmältningen och man får äta mer mat. Med high-fat MÅSTE portionerna hållas så små, obviously, annars blir det genast vikt-uppgång, men då får Du "lite" stabilare blodsocker. Välj diet själv, eller ännu roligare: variera dieter. 1 vecka high-carb, 1 vecka high-fat, och fortsätt så?

    #3. Ha aldrig godis hemma. Eller överflöd av mat hemma. Aldrig. Handla bara för dagen, jag har sett folk i omgivningen ha nästan TOMT i kylskåpen hemma och dem lyckas vara smala. MVH

  • StudierKemi

    Jo, en sak till, ge Dig inte ut och spring på morgonen som jag sa - OM Du har träningsvärk i benen, för detta krymper dina muskler då och det vill vi verkligen inte! För då får Du automatiskt låg förbränning. Träna någon annan muskel som Du inte har ont i dem gånger Du har ont i benen av spring :) Det är bara läkta muskler som drar av sådär härligt mycket med energi

  • Anonym (E)

    Att ändra hela sitt ätande på en gång och sedan inte hålla ut mer är vanligt. Ställ om rutinerna mer successivt. Byt ut livsmedel mot mindre feta, ät pizzan på libabröd med ost med lägre fetthalt, testa andra typer av snacks.


    Men att förbud mot allt är en dålig metod. Du kommer självklart att vilja ha saker men kanske behöver du inte äta allt på en gång och kan vänja dig vid mindre portioner av vad du gillar.

  • Anonym (Tjockis)
    Aniiee skrev 2021-03-02 20:23:37 följande:

    Mitt bästa tips till andra som haft samma problem är att äta "tvärt om" mot vad de brukar/är sugna på. Vräker du i dig chips? Ok, så vad är chips? Mest kolydrater och en del fett. Väd är INTE kolhydrater och en del fett? En charkbricka. Det är mest protein och lite fett. Vad är choklad? Mest kolhydrater och lite fett. Väad är INTE kolhydrater och lite fett? Ost, och chark. Vad är pizza? Mest kolhydrater och ofta en herrans massa mer fett än folk tror. Var är INTE det? Kycklingvingar, grönsaksstavar och creme fraiche-sås. Och så vidare.

    Testa. Se vad som händer. 


    Tack, alla tips är varmt välkomna. Ska absolut testa det! :)
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (ät) skrev 2021-03-02 20:28:18 följande:

    hetsätningsstörning? känsloätande?


    Googlade. Kan nog vara hetsätningsstörning. Kanske har bytt ut sex mot mat också. Hade en väldans massa sex i mitt förra förhållande, vilket jag älskade. Nu har jag nästan aldrig sex och jag saknar det. Kanske därför jag äter mer. Det slog mig nu..
Svar på tråden Hjälp, jag kan inte sluta äta..