• Anonym (Mammi)

    7åring med toalettproblem

    Jag har en sjuåring som vägrar sitta på toaletten. Han står när han kissar och bajsar gör han fortfarande i blöja. Han har en autismdiagnos nivå 1 och är hyfsat välfungerande med allt annat. Han har kompisar och följer med skolan. Han går i förskoleklass.

    Jag är så less på att träna honom på att sitta på toaletten, det känns hopplöst för vi kommer ingen vart. Eller jo, bajssituationen har blivit lite bättre, nu för tiden bajsar han regelbundet och kan sitta naken på ringen när han inte är nödig. Det är så långt vi kommit med flera års tränande.

    Vill höra om det finns någon som gått igenom liknande och hur det gått för er? Psykologen försäkrar oss om att det kommer lösa sig. Enligt henne är det inte ett ovanligt problem men det löser sig alltid innan tonåren. Tonåren känns långt borta, är så trött på det här

  • Svar på tråden 7åring med toalettproblem
  • Anonym (A.J)

    Vad gör det att han står upp när han kissar? skulle det komma utanför berätta tydligt at man städar efter sig. 

    bajsande förstod jag inte riktigt, han sitter naken på toaletten men det kommer inget, men när han får på sig en blöja så kan han bajsa? 
    i så fall hade jag släppt den fajten helt ett tag. typ sagt till han här är blöjorna om du vill ha hjälp så hjälper jag dig men du kan ta en blöja och bajsa när du behöver. men vi bajsar i badrummet sedan om det är i toaletten eller i blöjan spelar väll inte så stor roll i detta läget. 

    vi hade en fajt med vår tös hon va då 5 år så lite yngre men vi sa promt att det inte fanns några blöjor vilket lede till förstoppning och det blev större problem. så vi backade av köpte blöjor igen och lät hon sköta detta i den takten hon kände. 

  • Anonym (Mammi)
    Anonym (A.J) skrev 2021-03-03 08:33:34 följande:

    Vad gör det att han står upp när han kissar? skulle det komma utanför berätta tydligt at man städar efter sig. 

    bajsande förstod jag inte riktigt, han sitter naken på toaletten men det kommer inget, men när han får på sig en blöja så kan han bajsa? 

    i så fall hade jag släppt den fajten helt ett tag. typ sagt till han här är blöjorna om du vill ha hjälp så hjälper jag dig men du kan ta en blöja och bajsa när du behöver. men vi bajsar i badrummet sedan om det är i toaletten eller i blöjan spelar väll inte så stor roll i detta läget. 

    vi hade en fajt med vår tös hon va då 5 år så lite yngre men vi sa promt att det inte fanns några blöjor vilket lede till förstoppning och det blev större problem. så vi backade av köpte blöjor igen och lät hon sköta detta i den takten hon kände. 


    Vi tränar på att sitta på toaletten, han har inget som helst krav på sig att han ska bajsa där. Bajsa gör han bara i blöja och vi är glada att han bajsar. Vi har också gått igenom ett helvete med förstoppning och vill inte dit igen för allt i världen. Vi har ju vårdkontakt gällande detta och får stöttning och råd gällande hur vi kan göra. Vi jobbar med myrsteg och ingen press.

    Startade nog tråden mest för att gnälla av mig men också för att jag hoppades på lite hopp från de som varit med om liknande.
  • Anonym (A.J)
    Anonym (Mammi) skrev 2021-03-03 08:51:17 följande:
    Vi tränar på att sitta på toaletten, han har inget som helst krav på sig att han ska bajsa där. Bajsa gör han bara i blöja och vi är glada att han bajsar. Vi har också gått igenom ett helvete med förstoppning och vill inte dit igen för allt i världen. Vi har ju vårdkontakt gällande detta och får stöttning och råd gällande hur vi kan göra. Vi jobbar med myrsteg och ingen press.

    Startade nog tråden mest för att gnälla av mig men också för att jag hoppades på lite hopp från de som varit med om liknande.
    Jag förstår ibland är det skönt att bara skriva av sig lite. 
    jag tror ni gör helt rätt. vi övade på att bajsa sittandes på toaletten fast med blöja på. ibland satt hon några minuter ibland några sekunder. men tillslut kom det och hon började bajsa sittandes på toaletten men med blöja på sig. 
    att ta det sakta och i små små steg är enligt mig den bästa vägen låta barnet känna att den styr denna delen helt själv. 

    får jag fråga om han klarar av att bajsa på andra ställen än hemma? hur funkar det på förskolan/skolan?
  • cosinus

    Mina 2 söner hade svårt att släppa blöjan. Inte så svårt som din son men så har de heller inga diagnoser som försvårar.

    Det jag insåg när de var mellan 3-4  och hade svårt att bajsa på toaletten men gärna smet bakom en dörr med blöja på och bajsade var att det förmodligen är helt olika tekniker att bajsa stående och sittande. Jag vet helt ärligt inte om jag skulle vara kapabel att skita ståendes, det skulle iaf kännas extremt konstigt.

    Så jag skulle börja i den ändan. Se om du kan få honom att först huka, sen sitta (lös blöja och något med hål i, kan ju vara en hink) och när han hittar den tekniken för att faktiskt bajsa sittandes då kan man lättare ta det till toaletten speciellt om han kan tänka sig att sitta där naken.

  • Anonym (En tanke)

    Min äldsta har inga diagnoser. Hen hade svårt att sluta bajsa i blöjan. Började med underbyxor och kissade på potta från drygt 2 år men skulle prompt bajsa i blöjan. Vi pratade med barnet och då visade det seg att hen tyckte det var något trygg med blöjan och otäckt med toaletten. Hen gillade inte plumset samt att bajset försvann till okänt ställe. Hen gömde sig också bakom dörrar och annat för att bajsa i blöjan. Vi började med att hen fick bajsa i blöjan men i badrummet med stängd dörr. Sen pratar vi om att hen skulle sluta med blöja när blöjpaketet tog slut. Första gången hen bajsat på toa fick hen en glass (jag vet, kanske inget bra föräldraskap men jag blev tillslut desperat). Sen var det inga problem bortsett från att hen höll sig i förskolan så vi fick jobba mycket med det. Hen ville vara ensam i badrummet och det fungerade hemma men på förskolan ränner visst barnen in när någon är på toa.

    Som sagt mitt barn har inga diagnoser (iallafall inte som vi känner till) så det kan tänkas detta sättet inte alls fungerar för din son.

  • Anonym (Mammi)
    Anonym (A.J) skrev 2021-03-03 09:09:00 följande:

    Jag förstår ibland är det skönt att bara skriva av sig lite. 

    jag tror ni gör helt rätt. vi övade på att bajsa sittandes på toaletten fast med blöja på. ibland satt hon några minuter ibland några sekunder. men tillslut kom det och hon började bajsa sittandes på toaletten men med blöja på sig. 

    att ta det sakta och i små små steg är enligt mig den bästa vägen låta barnet känna att den styr denna delen helt själv. 

    får jag fråga om han klarar av att bajsa på andra ställen än hemma? hur funkar det på förskolan/skolan?


    Han bajsar bara hemma och bara om han känner sig trygg med att vi låst ytterdörren och inte kommer släppa in grannbarnen i lägenheten. Han är fullt medveten om att barn i hans ålder inte brukar ha blöja och vill inte att andra barn ska få veta det. Vi har pratat med honom om att alla är olika och har svårt med olika saker. Vi försöker vara avslappnade och positiva men tyvärr känner han nog en del skam kring blöjan ändå. Det är dubbelt för det är positivt att han fattar de sociala koderna såpass och undgår att bli retad för blöjan men jag hoppas att det inte påverkar hans självkänsla. Jag vill inte att han ska skämmas över sig själv.
  • Anonym (Mammi)
    cosinus skrev 2021-03-03 09:09:24 följande:

    Mina 2 söner hade svårt att släppa blöjan. Inte så svårt som din son men så har de heller inga diagnoser som försvårar.

    Det jag insåg när de var mellan 3-4  och hade svårt att bajsa på toaletten men gärna smet bakom en dörr med blöja på och bajsade var att det förmodligen är helt olika tekniker att bajsa stående och sittande. Jag vet helt ärligt inte om jag skulle vara kapabel att skita ståendes, det skulle iaf kännas extremt konstigt.

    Så jag skulle börja i den ändan. Se om du kan få honom att först huka, sen sitta (lös blöja och något med hål i, kan ju vara en hink) och när han hittar den tekniken för att faktiskt bajsa sittandes då kan man lättare ta det till toaletten speciellt om han kan tänka sig att sitta där naken.


    Det där är en sak som de faktiskt inte pratat om på habiliteringen men jag tror du har en poäng där. Ska fundera mer på hur man kan få till sådana övningar med myrsteg. Tack!
  • Anonym (A.J)
    Anonym (Mammi) skrev 2021-03-03 20:32:39 följande:
    Han bajsar bara hemma och bara om han känner sig trygg med att vi låst ytterdörren och inte kommer släppa in grannbarnen i lägenheten. Han är fullt medveten om att barn i hans ålder inte brukar ha blöja och vill inte att andra barn ska få veta det. Vi har pratat med honom om att alla är olika och har svårt med olika saker. Vi försöker vara avslappnade och positiva men tyvärr känner han nog en del skam kring blöjan ändå. Det är dubbelt för det är positivt att han fattar de sociala koderna såpass och undgår att bli retad för blöjan men jag hoppas att det inte påverkar hans självkänsla. Jag vill inte att han ska skämmas över sig själv.
    Ja det är svårt tänk att som barn behöva gå runt med den oron att någon kanske få reda på det. Vår tös hade inte problem om vi var iväg någonstans typ semester men om vi bara var hemma hos några vänner över dagen/kvällen hände det att vi fick åka hem lite tidigare för att hon behövde bajsa.

    hur går det för han på natten? vår dotter var också sängvätare har ingen aning om det har någon som helst koppling men tänker kanske att barn som fortfarande sover med blöjan kanske också har svårare att släppa den när det gäller bajsandet.  
  • Anonym (Klas)

    Jag har hört om barn med liknande problem som övade genom att bajsa i blöjan när de satt på toa. Jag funderar också på om han kan vara hjälpt av en sån där pall man ställer kring toastolen, så att man kan sitta på huk.

    Vi har haft en sängvätare så jag förstår litegrann hur ni känner. Med sängvätningen blev första steget att få barnet att själv vilja göra något åt saken. Vi berättade om olika sätt att gå till väga och hen fick vänja sig vid tanken och känna sig ok med upplägget innan vi körde igång med själva träningen.

  • Anonym (Mimmi)

    Vad händer om ni bara tar bort blöjan? Då har han inget annat val än att gå på toaletten. 


     

Svar på tråden 7åring med toalettproblem