• Anonym (Kaffedraken)

    Gravid flickvän

    Min sambo är gravid med första barnet i v23 hon är 26år. Hon har haft en ganska tuff graviditet till en början men mår idag bra.

    En sak som gnor en aning i mej att sedan hon blev gravid tål hon inte mänsklig närkontakt och sex finnns inte på kartan.

    Är det verkligen normalt att nästan inte kunna vara i närheten av folk och inte minst sin sambo när man är gravid? Normalt sett har vi båda en ganska hög sexdrift.

    Jag är en tänkare och analyserar allt och blir orolig för att hon mår sämre än vad hon säger...

    Nu handlar det inte om att jag bara vill ha sex utan vill höra andras erfarenheter.

  • Svar på tråden Gravid flickvän
  • Anonym (Kaffedraken)

    Oja, min första graviditet fanns de verkligen noll sexlust alls, kände mig bara svullen och konstig. Mycket som händer i kroppen

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja det är vanligt. Man har så fullt upp med allt som sker i kroppen och en del mår verkligen dåligt och då är det jobbigt med sex och tom vanlig beröring kan vara jobbigt. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hmmm jag hade verkligen noll sexlust halva graviditeten med båda barnen, sen slog hormonerna över och jag blev yberkåt sista halvan.

    Andra barnet hade jag jättetuff med hormoner och illamående första tiden och då drog jag mig undan allt och alla. T.o.m. mitt äldsta barn. Typ som en depression som var helt hormoniellt styrd.

    Så det där kan svänga snabbt. Och fullt normalt.

    Det min man hade behövt förbereda sig på var tiden efter förlossningen, när man inte har ägglossning och den naturliga kvinnliga ö sexdriften därmed sätts ur spel. Jag var trött, trött, trött. Sex funkade inte alls under 9 månader då amningen gjorde mina slemhinnor så torra och sköra att det kändes som att bli penetrerad med en kniv vid sex. Sen fick jag så mycket närhet från barnen att jag inte hade någon längtan efter mer. När jag väl fick någon halvtimme över hade jag ett stort behov av att få vara själv och ha min kropp i fred. Att min kropp för en halvtimme timme bara fick vara min. Att då ge bort min kropp igen för andras behov fanns inte på kartan. Min man tyckte detta var jobbigt eftersom jag var mätt på närhet och han längtade efter närhet och kärlek från mig.

    Efter ett år slutade jag amma, ägglossningen kom tillbaka, barnet levde inte längre på mig och jag fick en sexlust som var högre än någonsin. Och nu 5 år senare är jag fortfarande den av oss med mest sexuellglöd och lust ;)

    Så, oavsett hur det blir för er, tänk på att detta är en stor förändring som kommer ske och ert sexliv kan komma att hamna på paus ett tag. Men har ni båda haft hög drift tidigare så kommer det komma tillbaka. Men känn ingen panik om det blir en paus. Stressa inte dig eller henne. Småbarnstiden är en pytteliten tid i ett helt liv. Så fokusera på här och nu, var dag i taget och försök nu att vara nära henne på annat sätt än fysiskt. Prata, dela tankar och känslor. Som gravid är man väldigt utlämnad till krafter man inte styr över. Vad man vill ha just då är en trygg man som visar att han finns där. Ett stöd. Det sista hon ska behöva tänka på nu när hon haft det tufft är att börja ansvara för relationen. Den får du axla åt henne nu. Prata prata prata och närma dig henne försiktigt. Hålla handen eller massera fot eller rygg kan vara jätteskönt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja gud, gick från hög sexlust till noll under första trimstern, normal sexlust andra trimestern och ingen lust alls igen sista trimestern. Berodde ingenting på min partner, man är bara inte sugen. Sex känns typ annorlunda när man är gravid av nån anledning, för mig var det inte lika skönt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur är det med sambons doftsinne nu? Jag kände varje liten doft. Jag doftade spår av vitlök på kilometers avstånd (jag skojar inte). Jag mådde dessutom illa av varje doft. Det kan påverka lusten. Doftar precis allt illa så tar det överhand.

Svar på tråden Gravid flickvän