• Anonym (M)
    Fri 5 Mar 2021 23:55
    14062 visningar
    63 svar
    63
    14062

    Vaccinera mot vattkoppor - för/nackdelar

    Min son vart svårt sjuk i vattkoppinfektion. Var inlagda och hela hans hud var bara vattkoppor, fanns ingen yta utan utslag. Läkare visste inte om han fått vattkoppor eller något annat för det var så mycket.

    Trodde nog aldrig i hela mitt liv att man kunde bli så sjuk och få så mycket vattkoppor. Vaccinera! Tänk om jag hade vetat det innan :(

    Han fick det straxt innan 4 års ålder och idag straxt 5 år så blir han ledsen när han tänker på hur tiden var då.

    Det var hemskt..

  • Anonym (M)
    Sat 6 Mar 2021 01:00
    #3
    Pastime skrev 2021-03-06 00:01:30 följande:

    Men gud! Tack så mycket för ditt svar! Tar med det i min beräkning eller vad man ska säga. Stackars er!


    Jag skulle verkligen överväga det. Vi kunde inte ta i honom, han kunde inte ha sina kläder utan fick ha vuxenkläder och knappt röra sig själv utan att skrika av smärtor. Sjukt hemskt :( smärtan gjorde att han inte kunde sova för han bara skrek, så man gav honom massor lugnande och smärtstillande..

    Under samma tid fick hans syster vattkoppor men klarade sig bra.

    Värst var nog att se hur ledsen han var över hur han såg ut. Det gjorde mig så ont. Såg han sig i en spegel eller reflektion så skrek han att han inte ville se ut såhär och att prickarna aldrig kommer försvinna :(

    Tog några månader för huden att läka och nu har han massor ärr överallt. Tyvärr kom bakterier i det såklart, i ansiktet, vilken gav fula ärr runt ögon och ögonbryn.

    Sen kan man klara sig bra, men efter min erfarenhet skulle jag aldrig våga chansa. Som sagt så visste jag inte om vaccin innan. Och läkarna berättade att vaccinet framtogs just för att man kan bli så sjuk som min son blev.

    Är just nu gravid och kommer vaccinera bebisen senare.
  • Anonym (M)
    Sun 7 Mar 2021 12:19
    #33

    Usch vad ledsen man blir när man ser att man FÅR lämna sjuka barn på förskolan, dom är nog lyckligt ovetandes över hur sjuk man kan bli... inte bara tonåringar och vuxna utan även små barn kan bli riktigt sjuka. (Se mitt tidigare inlägg)

    Sjukt respektlöst.

  • Anonym (M)
    Sat 13 Mar 2021 22:12
    #56
    Swagger skrev 2021-03-13 16:16:05 följande:

    Vårt barn fick inga biverkningar alls. Gillade inte sprutan vid tillfället och lite svullet kring sticket första dagen. Annars ingenting. Värre att få vattkoppor när man är i tonåren.


    Min son fick en svår vattkoppinfektion. All hudkostum på hela kroppen var full av vattkoppor. Han är bara 4 år. Man vet aldrig vem som blir värst sjuk eller när.
  • Anonym (M)
    Sun 14 Mar 2021 11:31
    #58
    Swagger skrev 2021-03-14 11:03:02 följande:

    Av vaccinet?


    Nej :) swagger skrev att det är värre att få vattkoppor i tonåren men man kan aldrig veta vem som kommer drabbas värst. Som sagt så var min son bara 4 år och drabbades svårt. Låg inlagd på sjukhus exakt för ett år sedan idag.
  • Anonym (M)
    Sun 14 Mar 2021 12:06
    #60
    Swagger skrev 2021-03-14 11:39:37 följande:

    Personen jag svarade har ett barn på 10 år och tänkte vänta med vaccin för man kan bli sjuk av vaccinet. Jag svarade att vårt barn inte fick några biverkningar alls och att det är värre att få själva sjukdomen än vaccinet.

     

    Det finns flera barn som blir rejält sjuka av vattkoppor, därför valde vi att vaccinera. Även lindrig sjukdom av vattkoppor är ett lidande, vilket jag vet av egen erfarenhet.

    Vem som blir svårt eller lindrigt sjuk är svårt att veta, men forskningen kring vattkoppor har kommit fram till att ju äldre man är när man insjuknar i vattkoppor ju större riks för värre sjukdom.

     

    Jag rekommenderar personen som vill vänta med vaccinet till sitt barn att inte alls vänta då sjukdomen är värre än vaccinet. Dessutom är sjukdomen värre ju äldre man är när man får den.

    Vad är det i detta du inte håller med om och vill diskutera?


    Nej det ÄR inte säkert att man blir sjukare när man blir äldre, men man kan bli.

    Jag skrev att min 4åring blev svårt sjuk så av ålder att dömma kan man inte säga när eller vem som blir sjukast.

    Var inget direkt riktat mot dig men att folk går runt och tror att små barn inte kan bli dåliga av vattkoppor stämmer inte, därför är det värt att lyftas upp!

    Hade jag vetat om vaccin och att man kan bli så sjuk så skulle jag vaccinerat och skulle rekomenderat alla göra det.

    Har även en dotter som fick vattkoppor men nej, det går inte jämföra för 5 öre.
  • Anonym (M)
    Sun 14 Mar 2021 12:14
    #61
    Swagger skrev 2021-03-14 11:39:37 följande:

    Personen jag svarade har ett barn på 10 år och tänkte vänta med vaccin för man kan bli sjuk av vaccinet. Jag svarade att vårt barn inte fick några biverkningar alls och att det är värre att få själva sjukdomen än vaccinet.

     

    Det finns flera barn som blir rejält sjuka av vattkoppor, därför valde vi att vaccinera. Även lindrig sjukdom av vattkoppor är ett lidande, vilket jag vet av egen erfarenhet.

    Vem som blir svårt eller lindrigt sjuk är svårt att veta, men forskningen kring vattkoppor har kommit fram till att ju äldre man är när man insjuknar i vattkoppor ju större riks för värre sjukdom.

     

    Jag rekommenderar personen som vill vänta med vaccinet till sitt barn att inte alls vänta då sjukdomen är värre än vaccinet. Dessutom är sjukdomen värre ju äldre man är när man får den.

    Vad är det i detta du inte håller med om och vill diskutera?


    Nej det ÄR inte säkert att man blir sjukare när man blir äldre, men man kan bli.

    Jag skrev att min 4åring blev svårt sjuk så av ålder att dömma kan man inte säga när eller vem som blir sjukast.

    Var inget direkt riktat mot dig men att folk går runt och tror att små barn inte kan bli dåliga av vattkoppor stämmer inte, därför är det värt att lyftas upp!

    Hade jag vetat om vaccin och att man kan bli så sjuk så skulle jag vaccinerat och skulle rekomenderat alla göra det.

    Har även en dotter som fick vattkoppor men nej, det går inte jämföra för 5 öre.
    Swagger skrev 2021-03-14 11:39:37 följande:

    Personen jag svarade har ett barn på 10 år och tänkte vänta med vaccin för man kan bli sjuk av vaccinet. Jag svarade att vårt barn inte fick några biverkningar alls och att det är värre att få själva sjukdomen än vaccinet.

     

    Det finns flera barn som blir rejält sjuka av vattkoppor, därför valde vi att vaccinera. Även lindrig sjukdom av vattkoppor är ett lidande, vilket jag vet av egen erfarenhet.

    Vem som blir svårt eller lindrigt sjuk är svårt att veta, men forskningen kring vattkoppor har kommit fram till att ju äldre man är när man insjuknar i vattkoppor ju större riks för värre sjukdom.

     

    Jag rekommenderar personen som vill vänta med vaccinet till sitt barn att inte alls vänta då sjukdomen är värre än vaccinet. Dessutom är sjukdomen värre ju äldre man är när man får den.

    Vad är det i detta du inte håller med om och vill diskutera?


    Att lyfta att man kan bli svårt sjuk som litet barn gör också att fler inte skjuter på vaccinet till barnen blir äldre.

    Oftast väljer många att vänta just pga det sägs att man blir sjukare ju äldre man blir och då känner man att man kan vänta :)
Svar på tråden Vaccinera mot vattkoppor - för/nackdelar