• Anonym (Ts)
    Sat 6 Mar 2021 13:50
    449 visningar
    30 svar
    30
    449

    Somnar om han inte spelat dator

    Sambon somnar om han inte spelar dator.

    Vårat barn somnar runt 20 och han sätter sig då vid datorn och spelar fram till 23.30.

    Han har inte ork att tänka eller göra något på kvällen.

    Om han inte spelar dator är alternativet att se på serie tillsammans vilket medför att han somnar efter en timme.

    Så. Alternativen är spela och vara pigg, se på serier och somna, eller vandra runt som en zombie som inte kan tänka hela kvällen.

    Jag mår skit för att det känns som att jag inte är intressant för fem öre. Hans inställning är som ovan. Det finns de tre alternativen och han kan inte svara på varför han bara är pigg om han spelar. Jag har ingen andning att misstro honom gällande det han säger.

    Känner någon igen detta? Han sover inte för lite om nätterna så det är inte det som är problemet

  • Svar på tråden Somnar om han inte spelat dator
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 6 Mar 2021 14:04
    #3
    Trädgårdsslangen skrev 2021-03-06 13:59:11 följande:

    Hur gammalt är barnet? Är han deprimerad eller utbränd? Min sambo är likadan, han åkte på en rejäl förlossningsdepression och har fått dra ett otroligt tungt lass vad gäller hem, sonen plus hemmaarbete då jag haft svåra problem efter förlossning.

    Det behöver inte vara personligt utan ett sätt för honom att försöka varva ner. Jag lyckades få min sambo att sätta ord på känslorna och hjälpa honom för att han inte skulle krascha helt.

    HR ni pratat om det?


    Vi har absolut pratat om det, barnet är två år. Han har absolut haft vad som bör räknas som förlossningsdepression men är väl egentligen ut den.

    Tack för din synvinkel.

    Det är inte personligt påstår han men det blir väldigt svårt för mig att inte vara ledsen ändå
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 6 Mar 2021 14:36
    #8

    Innan tråden drar iväg så vill jag snabbt säga.

    Ja han har haft anknytningsproblem och inte varit intresserad av familjelivet. Det är inte det som är problemet nu.

    Han är inte uttråkad i sitt liv i övrigt då han av olika anledningar har otroligt mycket frihet i sitt liv.

    Antalet vakna timmar tillsammans med barnet är inte heller ett problem. Han kan inte gå upp tidigare än vad han gör även om han somnar tidigare. Just nu funkar han så. Han har trotts detta betydligt mer vakentid med barnet än vad man kan förvänta sig om man som förälder arbetar heltid. Viket han alltså inte gör.

    Problemet är ointresset i MIG. Som enligt honom inte handlar om mig utan om att han helt enkelt inte orkar annat än att se på film, och då somna trots att han egentligen inte är trött. Eller spela och vara pigg.

    Det är alltså oförmågan att kunna tänka på kvällen han har problem med.

    Hoppas detta kan förtydliga något

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 6 Mar 2021 15:05
    #10
    Anonym (Man) skrev 2021-03-06 14:59:37 följande:

    Det är väl inte bättre för att man letar diagnoser som anknytningsproblem och depressioner.

    Ni kommer ju fortsätta titta på serier och han kommer fortsätta vara uttråkad, vilket självklart känns tråkigt som partner. Men kan ni inte försöka bryta mönstret och hitta på något annat tillsammans? Vad tycker ni är roligt? Vad blir ni glada av?


    Här håller jag absolut med dig. Att jag själv nämner det är ju för att folk ska förstå situationen.

    Problemet är att han inte orkar bryta mönstret nu. Alltså han orkar inte göra annat än spela, alternativt somna framför en serie.

    Jag vet ärligt inte hur man ska bryta detta. Jag önskar liksom en halvtimme av hans tid på kvällen där han är intresserad av något annat. Men det verkar kört just nu.

    Du har säkerligen rätt i att mönstret måste brytas. Men just nu verkar det omöjligt.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 6 Mar 2021 15:20
    #14
    Tow2Mater skrev 2021-03-06 15:11:35 följande:

    Hitta på nåt där ni (eller han) inte behover tänka på kvällen. Själv orkar jag inte heller tänka på kvällen efter typ 20-tiden eftersom hela dagen har bestått av att konstant hantera en massa information, det ena efter det andra, min hjärna är helt slut. Kan läsa, se film och sånt, men kommer maken och vill vi ska fixa deklarationen, kolla reserutter eller val av bilmodeller finns det inte en chans att jag orkar, utan slår bakut direkt, det är alldeles for sent på dagen for mig.


    Har du några smarta tips? På sådant där man inte behöver tänka? För film leder ju som sagt till att han somnar
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 6 Mar 2021 15:22
    #15
    Anonym (Starkt jobbat PG) skrev 2021-03-06 15:15:37 följande:

    Han verkar lida av sömnbrist och lösningen är att stanna uppe halva natten.... Om han somnar efter en timme så behöver han tydligen ta ikapp, så då är det lika bra att han får göra det. Varför tjura på och sitta uppe?? Du säger att han får den sömn han behöver, I call bullshit. Han/ni kanske tror det, men så är det inte. Får han verkligen minst 7-8 timmar per natt?

    Det är inte ett dugg konstigt att han blir pigg av att spela men trött av att se på tv, you do the math.....

    Du har rätt i att du inte är särskilt intressant för han har inte mentalt utrymme för er relation just nu, han verkar ju helt slutkörd av jobb och familjeliv så man måste hitta lösningar där först innan du kan förvänta dig att han ska kunna vara sambo också. Och sen är det hans problem att lösa, inte ditt. Möjligen ert i samförstånd.


    Han sover 10 timmar per natt och lönearbetar inte för tillfället. Ett val från hans sida och han mår alltså inte dåligt av att inte ha ett lönearbete.

    Så nej. Jag kan inte tänka mig att sömnbrist är problemet
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 6 Mar 2021 15:23
    #16
    Anonym (Man) skrev 2021-03-06 15:08:51 följande:

    Han låter även en aning spelberoende möjligen.

    Ett bra sätt att bryta mönster är att träna, det får man även energi av. Bra näringsrik mat ska inte underskattas. Det är mina tips jag skickar med er. Lycka till!


    Jag har svårt att få det att stämma in på ett spelberoende. Men det kanske bara är

    Jag som inte förstår hur sådant kan ta sig uttryck
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 6 Mar 2021 15:37
    #18
    Anonym (Starkt jobbat PG) skrev 2021-03-06 15:32:54 följande:

    Så ni är en småbarnsfamilj och han sover till tio på morgonen...? Wow. Jag antar att du är den som drar det tunga lasset med barnen då.

    Det finns också en annan sida av myntet, att han kanske sover för mycket och hans dygnsrytm är ju helt vrickad. Tio timmar är inte heller bra nämligen.Jag tror du förstått saken fel. Att se på TV/film är det absolut minst krävande för hjärnan, den har till o med mer aktivitet när man drömmer på natten! Han behöver ha något mer aktiverande, det är ju därför han är vaken om han spelar men somnar vid TV:n, adrenalinet stiger, han måste vara alert och dessutom är det roligt. Ni skulle prova att göra nåt tillsammans, kanske spela ett spel eller så. Brädspel alltså. Inte nåt elektroniskt.


    Jag utgår från det han säger. Och det är

    Att han inte orkar något annat.

    Tio timmar från 23.30 är klockan 08.30.

    Som jag sade så lönearbetar han inte. Vilket ger tid för att dela på arbetet i hemmet
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sun 7 Mar 2021 09:19
    #24
    Anonym (88778o) skrev 2021-03-07 09:08:15 följande:

    Skaffa inga fler barn!


    Nej jag skaffar inte fler barn i en relation som inte är hundra procent
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sun 7 Mar 2021 11:44
    #28
    Anonym (Gia) skrev 2021-03-07 10:46:35 följande:

    Sen om ni tittar på serie och han somnar efter 1 h, en series avsnitt brukar ju vara 1 h lång.

    Så ni kan ju titta på ett avsnitt först och sen kan han spela på datorn.

    Om han valt att inte lönearbeta, är det du som står för all inkomst då?


    Han har pengar från annat håll. Så nej jag försörjer honom inte.

    Kanske bör uttrycka mig bättre. Han somnar väl i princip 10-20 minuter innan man tittat klart. Ibland halvvägs.

    Problemet ligger ju också i att han inte är riktigt närvarande innan dess
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sun 7 Mar 2021 11:48
    #29
    Anonym (Gia) skrev 2021-03-07 10:44:53 följande:

    Jag tror han ljuger för dig. Han vill helt enkelt spela dataspel och inte titta på tv eller göra något annat. Men han säger att det är det enda gan kan göra utan att somna pga att det är ett argument som du inte ska kunna bestrida. Om du vill hitta på något och han hävdar att han bara kommer somna då, så vad ska du säga?

    Sedan tycker jag det måste få vara ok att spela dataspel. Men han kanske inte måste göra det varje kväll och hela kvällen. Ni kan ju bestämma att 2-3 kvällar i veckan så gör ni något tillsammans. Det måste ju inte vara titta på film. Ni kan spela sällskapsspel eller sitta och prata, träna eller lära er nåt handarbete.


    Han har inga problem med att somna till filmen. Eller serie.

    Problemet är att jag inte får ut något av att sitta bredvid någon som inte är kommunicerbar och som somnar.

    Han har inte detta som ursäkt och ser det inte som ett problem att han somnar.

    Han har uppenbarligen inte samma behov av att umgås på kvällen. Med andra ord umgås utan barn.

    Och med umgås menar jag att prata i 20 minuter eller städa tillsammans i 20 minuter.

    Han är helt enkelt inte en fungerande människa efter klockan 19-20.

    Och frågan är ju. Går detta att förändra? Och annars. Hur lär jag mig lita på att han inte tycker jag är dödstråkig och att det inte handlar om att ett spel är mycket roligare?

    Till er som föreslår intressantare saker att titta på. Det spelar ingen roll vad han tittar på. Han somnar/är borta innan dess oavsett. Han är alltså inte direkt närvarande innan han somnar
Svar på tråden Somnar om han inte spelat dator