• Anonym (Sara)
    Sat 6 Mar 2021 15:24
    1552 visningar
    105 svar
    -3 +5
    105
    1552

    Stockholmare helt IQ befriade

    Varför är stockholmare så korkade? Mötte just ett lämmeltåg med bilar som kom från fjällen. Demonstrationer i Stockholm just nu. Vad är det för fel på dessa helt inkompetenta människor?

  • Svar på tråden Stockholmare helt IQ befriade
  • Mon 8 Mar 2021 15:53
    #81
    Anonym (fjällresenär) skrev 2021-03-08 15:44:06 följande:

    1. Länken du postar är gammal, från innan sportloven börjat typ.


    2. Det pratas inget om själva smittan, bara ökat antal tester, vilket dom själva säger i länken att dom promotar.


     


    Länken jag postade var en artikel från när det varit sportlov någon vecka, som visade att deras farhågor innan lovet inte stämde. 


    Du har tydligen inte läst länken för det du säger stämmer inte.
    Jag har strykit under för att göra det tydligare och enklare för dig

    "I Åre mer än fördubblades antalet självtester av misstänkt covid-19 förra veckan, som var sportlovets första.

    Gäster i både Åre och Sälen stod för en betydande del av antalet bekräftade fall.
    "15 procent är gäster som inte kan ha blivit smittade i Åre, utan hade smittan med sig", säger smittskyddsläkare Micael Widerström till Ekot."

    j
  • Anonym (fjäll­resenä­r)
    Mon 8 Mar 2021 15:57
    #82
    dsfsdfsdfdsfsdf skrev 2021-03-08 15:53:44 följande:
    Du har tydligen inte läst länken för det du säger stämmer inte.
    Jag har strykit under för att göra det tydligare och enklare för dig

    "I Åre mer än fördubblades antalet självtester av misstänkt covid-19 förra veckan, som var sportlovets första.

    Gäster i både Åre och Sälen stod för en betydande del av antalet bekräftade fall.
    "15 procent är gäster som inte kan ha blivit smittade i Åre, utan hade smittan med sig", säger smittskyddsläkare Micael Widerström till Ekot."

    j

     


    Och sen kom en uppföljande artikel där dom kunde visa att 


     


    ? Vi har inte sett ökad smittspridning under de här veckorna just i Sälen eller Idre bland turisterna, säger Anders Lindblom, smittskydds­läkare i Region Dalarna.

  • Mon 8 Mar 2021 16:10
    #83
    Anonym (fjällresenär) skrev 2021-03-08 15:57:46 följande:

     


    Sanningen är nog att du vet att folk tycker du borde skämmas och du därför försöker rättfärdiga dina val

    Kanske du istället du borde fundera på om du har gjort rätt val, om det verkligen är ok att sätta sina egna nöjen före andras hälsa.
  • Mon 8 Mar 2021 21:47
    #84
    +2
    Anonym (Smittan ökar överallt) skrev 2021-03-08 08:38:08 följande:
    Det konstiga är ju att det tydligen bara är Stockholmsveckan av de 4 sportlovsveckorna som driver smittan.... Man hör inget om korkade göteborgare eller malmöiter som har sportlov v7 och 8 då det också varit fullbokat i fjällen. Inte heller om korkade norrlänningar som åker på sportlov nu v10. Utan allt, precis allt, hänger på Stockholm och v9. 
    Ja, allt är alltid Stockholmarnas fel! Vecka 7,8 och 10 är det fritt fram att åka till fjällen. Det är bara under vecka 9 smittan sprids! Då är det BARA Stockholmare i fjällen! Det är också BARA stockholmare som är smittbärare! Alla andra är immuna!

    Alla eventuella olyckor som sker i hela landet under vecka 9 kan skyllas på Stockholmarna. 

    Alla i min familj är IQ-befriade Stockholmare, utom min far som är född i Skåne. Har han då extra högt IQ? Hade han då kunnat åka till fjällen med gott samvete vecka 9? Han är ju inte stockholmare. 
  • Mon 8 Mar 2021 21:52
    #85
    Anonym (fjällresenär) skrev 2021-03-08 14:29:10 följande:

    Jag kan säga såhär, det var lättare att hålla avstånd, och hålla isoleringen, i fjällen på sportlovet, än vad det är en vanlig vecka hemma. 


    I fjällen så var man antingen i backen, i sin egen bil, eller i sin egen stuga. Det fanns inga caféer, resturanger eller värmestugor öppna. Coop och ica var ju öppet, men eftersom man hade planerat veckan efter de restriktioner som fanns, så hade man ju med sig maten hemifrån.


    Hemma måste man träffa arbetskamrater, barnens vänner, förskolepedagoger osv osv. 


     


    Att åka till fjällen är åt helvete och du vet det också. Men egoistiska människor som du lyckas alltid hitta på ursäkter varför just ni inte ska behöva ändra era liv.
  • Anonym (??)
    Mon 8 Mar 2021 21:55
    #86
    -2

    Som grupp är storstadsmänniskor klar överrepresenterade i idotkategorin ....

  • Anonym (Kalle­)
    Mon 8 Mar 2021 22:00
    #87

    Stanna hemma - Riskera att bli smittad överallt för att ingen fattar avstånd, använder mask, handlar ensam etc. etc.

    Åker till fjällen - Där restriktioner följs då de annars tvingas stänga, begränsat med skipass, begränsade sittplatser med nummerlappar för att få komma in, breddade köer i lift för att folk inte ska vara nära varandra, endast samma sällskap i sittlifter, inte afterski, massor av uteserveringar istället med stora avstånd etc.

    Ja du TS. Vilket skulle du välja? Jag kom precis från fjällen och jag kände mig mycket säkrare där än här. SÅ sluta vara så sjukt opåläst och läs på om vad som egentligen sker.

    Hade restaurangbranchen också tänkt till och följt rekommendationer så kanske de inte begränsats så mycket. Men istället försöker de fuska sig runt alla restriktioner med att stänga en timme sen släppa in folk igen. Företag i fjällen tappar enormt på turismen, så de har anpassat sig. Sen att folk som du är så opålästa och slänger ur sig sån här dynga, ja det är väl egentligen inte så förvånande.

  • Anonym (fjäll­resenä­r)
    Tue 9 Mar 2021 12:44
    #88
    Steven01 skrev 2021-03-08 21:52:15 följande:
    Att åka till fjällen är åt helvete och du vet det också. Men egoistiska människor som du lyckas alltid hitta på ursäkter varför just ni inte ska behöva ändra era liv.
    dsfsdfsdfdsfsdf skrev 2021-03-08 16:10:44 följande:
    Sanningen är nog att du vet att folk tycker du borde skämmas och du därför försöker rättfärdiga dina val

    Kanske du istället du borde fundera på om du har gjort rätt val, om det verkligen är ok att sätta sina egna nöjen före andras hälsa.


    Jag har absolut gjort rätt val, sen att folk som inte vet hur min vardag ser ut, och hur min resa var, trycker en massa på internet, det ger jag inte mycket för. 


    Jag har hållit på restriktionerna under hela vår resa, betydligt hårdare än jag gör annars. Och jag vet att jag inte har smittat någon, eller blivit smittad. 

  • Anonym (Sunt förnuf­t)
    Tue 9 Mar 2021 15:08
    #89
    Anonym (fjällresenär) skrev 2021-03-09 12:44:22 följande:

    Jag har absolut gjort rätt val, sen att folk som inte vet hur min vardag ser ut, och hur min resa var, trycker en massa på internet, det ger jag inte mycket för. 

    Jag har hållit på restriktionerna under hela vår resa, betydligt hårdare än jag gör annars. Och jag vet att jag inte har smittat någon, eller blivit smittad. 


    Om de förutsättningar du beskriver stämmer då har du gjort helt rätt tycker jag. Att stanna kvar i en stad med barn och tonåringar under sportlovet ger fler nära kontakter än att resa i egen bil, bo i egen stuga, äta medhavd mat och tillbringa tid utomhus. Skulle någon av er varit smittad redan innan och insjukna under resan är det ju inte som att ni tar ett positivt test och sen läggs in direkt på lokala sjukhuset och upptar deras resurser - ni skulle ju precis som i er stad bli hemskickade (i egen bil) och tillsagda att återkomma till sjukvården i er hemstad om ni blir sämre.

    De som har antikroppar, blivit vaccinerade eller som klarar av, samt har förutsättningar, att hålla restriktionerna även på resa, är de som kan hålla landet under armarna och se till att inte allt går i konkurs under Coronatiden.
  • Anonym (fjäll­resenä­r)
    Tue 9 Mar 2021 15:11
    #90
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2021-03-09 15:08:19 följande:
    Om de förutsättningar du beskriver stämmer då har du gjort helt rätt tycker jag. Att stanna kvar i en stad med barn och tonåringar under sportlovet ger fler nära kontakter än att resa i egen bil, bo i egen stuga, äta medhavd mat och tillbringa tid utomhus. Skulle någon av er varit smittad redan innan och insjukna under resan är det ju inte som att ni tar ett positivt test och sen läggs in direkt på lokala sjukhuset och upptar deras resurser - ni skulle ju precis som i er stad bli hemskickade (i egen bil) och tillsagda att återkomma till sjukvården i er hemstad om ni blir sämre.

    De som har antikroppar, blivit vaccinerade eller som klarar av, samt har förutsättningar, att hålla restriktionerna även på resa, är de som kan hålla landet under armarna och se till att inte allt går i konkurs under Coronatiden.
    Hade testerna vi tog innan vi åkte visat på smitta hade vi givetvis stannat hemma. Nu var alla negativa när vi åkte, och alla var negativa när vi kom hem. 
Svar på tråden Stockholmare helt IQ befriade