• Sun 7 Mar 2021 10:23
    935 visningar
    10 svar
    +1
    10
    935

    Är det något fel?

    Har en dotter på 17 månader och skulle boka tid för 18m kontroll i fredags, BVC frågade om hon kunde några ord ännu och i så fall hur många. Jag sade att vi inte räknat men drygt 60 eller så. Hon sade att det var väääldigt ovanligt och bad mig ge exempel, som om hon inte trodde mig. jag sade att hon kan namn på alla i familjen, några djur, lite olika saker hon äter och att hon kan räkna till 10. Då skrattade kvinnan och sade DET är verkligen inte möjligt, haha, vi får se den 19e.

    Har tänkt på det hela helgen, vad menar hon? 

  • Svar på tråden Är det något fel?
  • Sun 7 Mar 2021 12:34
    #1

    Strunta i det märkliga uttalandet! Fel och oproffsigt. Vår äldsta kunde ca 200 ord på 18-månaderskollen. Den yngsta något färre. Barn är olika och Bvc ställer väldigt låga krav på vad de ska kunna. 4-årskollen var ett skämt! 

  • Sun 7 Mar 2021 13:46
    #2

    Tråkigt att sköterskans ord fick dig att bli osäker. Alla barn är olika och lär sig i olika takt. Bvc ska ju säkerställa att barnet mår bra. De har en standardmall som de utgår från som är minimikrav för vad de anser att barn ska kunna vid en viss ålder. Många barn kan mer än vad som krävs.

    De barn som inte visar det som behövs på bvc, eller där föräldrarna kan intyga att barnen visar hemma, får komma tillbaka. Det är som oftast ingen fara eller tecken på att något är annorlunda/fel utan har att göra med att alla är olika och därmed utvecklas i olika takt.

    Detsamma gäller barn som presterar högt över vad som förväntas.

    Kort sagt; olyckligt uttryckt av bvc-sköterskan. Jag har en 4-åring och en 17 månaders. Min yngsta kan omkring 5 ord skulle jag säga. Och kan några djurläten. 60 ord låter mycket för mig men jag tror att både ditt och mitt barn mår bra och utvecklas som de ska :)

  • Mascar­aklump­ar
    Sun 7 Mar 2021 15:28
    #3

    Det var kanske just räknandet hon syftade på. Barn i den åldern kan memorera siffror i en viss ordning på samma sätt som de kan memorera en ramsa, men de förstår inte innebörden. Väldigt ohyfsat av henne att skratta, dock.

  • Sun 7 Mar 2021 16:34
    #4
    +1

    Det är visst möjligt... men bvc ska alltid säga att allt är omöjligt som att min två månaders kunde sitta och så vidare, min sambo pratade nästan som en vuxen vid 2 och fick gå upp i förskoleklass då han blev galen på att dom andra barnen inte kunde prata :)

  • Mon 8 Mar 2021 17:16
    #5
    +2

    Tack alla som svarat. Skrev ner en lista nu på alla ord hon kan och kom till drygt 170 styckem. Får kolla med BVC om det är ok.


    Mascaraklumpar skrev 2021-03-07 15:28:44 följande:

    Det var kanske just räknandet hon syftade på. Barn i den åldern kan memorera siffror i en viss ordning på samma sätt som de kan memorera en ramsa, men de förstår inte innebörden. Väldigt ohyfsat av henne att skratta, dock.


    Fast om jag viser henne siffran 8 på mobilen så säger hon ju åtta. Så hon vet vad siffran heter och att den kommer innan nio tex. det kallar jag att räkna.
  • Mon 8 Mar 2021 17:34
    #6
    Blue Waffle skrev 2021-03-08 17:16:51 följande:
    Tack alla som svarat. Skrev ner en lista nu på alla ord hon kan och kom till drygt 170 styckem. Får kolla med BVC om det är ok.

    Fast om jag viser henne siffran 8 på mobilen så säger hon ju åtta. Så hon vet vad siffran heter och att den kommer innan nio tex. det kallar jag att räkna.
    Men det är väl klart att det är okey! Barn lär sig olika fort och de kan ju det dom kan. Detsamma gäller ju fysiken. Säger Bvc nåt  nedsättande om barn som ligger lite före utvecklingsmässigt så gör de fel. Vår Bvc-sköterska konstaterade bara på 2,5årskollen att vår äldsta redan kunde det som kollas på 4-årskollen. 
  • Mascar­aklump­ar
    Tue 9 Mar 2021 10:22
    #7
    Blue Waffle skrev 2021-03-08 17:16:51 följande:

    Tack alla som svarat. Skrev ner en lista nu på alla ord hon kan och kom till drygt 170 styckem. Får kolla med BVC om det är ok.


    Fast om jag viser henne siffran 8 på mobilen så säger hon ju åtta. Så hon vet vad siffran heter och att den kommer innan nio tex. det kallar jag att räkna.
    Det är ok att du kallar det det och hon förstod alldeles säkert vad du menade och hade inte behövt vara otrevlig. Men du frågade i din TS vad hon menade och jag tror det var just räknandet hon syftade på. Rent tekniskt innebär "att kunna räkna till 10" att du kan ge barnet t.ex. 10 pennor och att barnet själv kommer fram till att det är just 10. 
  • Tue 9 Mar 2021 18:44
    #8
    Mascaraklumpar skrev 2021-03-09 10:22:15 följande:
    Det är ok att du kallar det det och hon förstod alldeles säkert vad du menade och hade inte behövt vara otrevlig. Men du frågade i din TS vad hon menade och jag tror det var just räknandet hon syftade på. Rent tekniskt innebär "att kunna räkna till 10" att du kan ge barnet t.ex. 10 pennor och att barnet själv kommer fram till att det är just 10. 
    Fast det är väl mer mängdlära, det är väl sådant som 2-3åringar ska kunna.
    Att räkna är att kunna siffrorna och deras ordningsföljd tänker jag.
  • Mascar­aklump­ar
    Tue 9 Mar 2021 21:13
    #9
    Blue Waffle skrev 2021-03-09 18:44:32 följande:

    Fast det är väl mer mängdlära, det är väl sådant som 2-3åringar ska kunna.

    Att räkna är att kunna siffrorna och deras ordningsföljd tänker jag.


    Oavsett om din definition eller min är korrekt, kan det inte ha varit just det ordet hon hängde upp sig på och påstod var omöjligt? För att ett barn i den åldern kan många ord, namn på familjemedlemmar och dylikt är ju inte så märkligt även om det kanske är mer vanligt att de bara kan några enstaka ord.
  • Thu 11 Mar 2021 17:46
    #10
    Mascaraklumpar skrev 2021-03-09 21:13:16 följande:
    Oavsett om din definition eller min är korrekt, kan det inte ha varit just det ordet hon hängde upp sig på och påstod var omöjligt? För att ett barn i den åldern kan många ord, namn på familjemedlemmar och dylikt är ju inte så märkligt även om det kanske är mer vanligt att de bara kan några enstaka ord.
    Jag antar att det kan vara så.
Svar på tråden Är det något fel?