• Anonym (Orolig)

    Farligt att skrika (gravid)?

    Är det farligt för fostret om man blir arg och skriker? Vecka 8.. När jag googlar står det bara om stress men inte specifikt om ilska/skrik. Är i vecka 8 och känner att jag har lite ont i magen nu också. Kan man riskera missfall pga det?

  • Svar på tråden Farligt att skrika (gravid)?
  • Anonym (Nej)

    Nej, fostret mår inte dåligt av att skrika, det finns ju knappt ens! Men du kan iaf tänka på att fostret hör ljud när det blir större så försök låta bli.

    Stress har med helt andra saker att göra, inte tillfällig stress utan långsiktig.

    Nej, man får inte missfall för att man skriker. Du kanske har ont för att du spänt dig.

    Oavsett vad skriket beror på så gör du bäst i att hantera det så att det inte blir mer.

  • Anonym (Hjälp)

    Inte än men låter ju inte alls bra att du mår så dåligt att du börjar skrika... men senare i graviditeten så kommer barnet höra och barn i magen så som utanför magen blir rädda av högaljud och stressade.. sök hjälp

  • Anonym (En mamma)

    Fostret får hörsel ca v 24-26. Ditt foster kan alltså inte höra.

    För att foster ska få hörselskador krävs 85 decibel eller mer, enligt Hörselskadades riksförbund.

    Att fostrets hörsel skulle skadas är med andra ord väldigt osannolikt. Däremot kan väl inte du må så bra, tänker jag?

    Ett barn mår mycket dåligt av bråk och skrik omkring sig, så i god tid innan barnet föds behöver situationen ha ordnat upp sig. Men för din skull behöver det ju ordna sig snabbare än så. Var rädd om dig!

  • Anonym (Orolig)

    Jag tänkte såklart inte på hörseln utan att fostret på något sätt drabbas av att man är arg och skriker (såsom mycket stress t.ex kan påverka) iom att jag fick ont i magen. Men tack för svar.

Svar på tråden Farligt att skrika (gravid)?