• Whyyouthugme

    Glasögon bidrag

    Hej är 17 år och jag ska till optikern imorgon. Och undra om någon vet hur det här med glasögon bidrag fungerar.

    Ska jag fråga om en ansökan i receptionen eller dras bidraget av i slutet av besöket när det egentligen skulle vara dax att betala?


    Glasögon bidrag
  • Svar på tråden Glasögon bidrag
  • nnnnnnnn

    Det brukar finnas flera möjligheter, när mina barn köpt glasögon så har de alltid erbjudit gratisvarianter eller möjlighet att lägga till och kunna välja på fler bågar.
    När barnen varit små har de bara fått välja mellan gratisglasögonen, men när de blivit äldre har vi sagt en summa tex max 500 kr extra, så har optikerna visat vilka som är gratis och vilka som kostar max 500 kr mer.

    Berätta direkt hur din budget är tex:
    Jag vill helst inte lägga till extra pengar, men kan tänka mej att lägga 500 kr mer om det är en väldigt snygg både.
    Eller:
    Jag lägger gärna ett par tusen extra för att få lite mer ovanliga glasögon och kunna välja helt fritt.

  • Whyyouthugme
    Trippelmamma76 skrev 2021-03-08 09:41:05 följande:

    De löser det hela med bidraget åt dig i butiken.


    Okej så jag behöver inte be om en blankett eller ansöka om något när jag kommer till butiken?.
  • Gryntroll

    Det fungerar lite olika de olika regionerna har jag förstått. Och om du köper ett par eller tecknar abonnemang.

    Här i Stockholm får man 800 sek i bidrag när man är över 8 år, de flesta optikerna sköter hanteringen av bidraget när du köper glasögon. Men hos ex Synoptik, om du tecknar abonnemang behöver du fylla blankett själv, och får sedan tillbaka pengen.

  • Gameofthrones

    Det funkar nog på lite vart man bor någonstanns. Men bidraget kan man ta upp innan man köper. Jag tror attt det kan läggas på abonnemang och betala ett förskott på nga hundra kr. 

    Det är så man har sett och hört. 

  • Karlington
    Agneta01 skrev 2021-05-10 14:58:47 följande:

    Glasögonbidraget ska vara på 800 kr oavsett var man bor någonstans, du kan läsa mer här: www.alltomlinser.se/barnglasogon.asp

    Men det finns säkert ett och annat undantag, som vanligt...


    800 kronor är minimibeloppet som lagen kräver att regionerna betalar. De får vara mer generösa, och vissa regioner är faktiskt det ibland. :)
Svar på tråden Glasögon bidrag