• Angeline850127

    Halsbränna,gallan,magsår? Hjälp

    Har sedan oktober haft problem med bröstsmärtor och känsla av svullnad under höger revben, har även haft värk från mellangärdet/revbenen på höger sida och astmakänsla pga magsyra/halsbränna.

    Jag har sökt akut en gång där dem kolla EKG och tog några blodprover, inget var fel.

    1 vecka senare sökte jag på vc för samma. Andfådd och bröstsmärtor.

    Dem trodde det var ångest och jag menade på att jag hade inte ångest.men det trodde dem.

    2 v senare sökte jag på vc igen... förklara igen att jag har ont i bröstet, det brinner i halsen och jag har astmakänsla/svårt att andas pga magsyra.och det värker till höger ii mellangärdet under höger revben.. när jag böjer mig framåt eller sitter ner så kunde det kännas som ett sår precis där revbenen börjar svänga neråt, mellan revbenen fast på höger sida.

    Hon sa då att hon trodde jag hade typ magkatarr / reflux och ångest. Då sa jag att ångest hade jag inte innan men nu har jag det definitivt efter all denna tid utan hjälp.

    Fick utskrivet omeprazol 40 mg, gaviscon vid behov och lergigan mot ångest.

    Jag mår lite bättre idag, inte alls lika mycket halsbränna och inga bröstsmärtor alls MEN jag har värk nästan konstant under höger revben och något gör ont/bränner till höger om mellangärdet fortfarande. Allt känns värst när jag sitter ner.

    Värken kan även gå bak i ryggen

    Ska på UL snart för att kolla lever och galla, är jätte orolig över att det är något farligt ????

    Någon som varit med om samma symtom ? Vad har det varit som spökat?

    Jag börjar undra om jag inte har magsår och gall känningar och ofta kommer hjärnspökena och säger cancer :(

  • Svar på tråden Halsbränna,gallan,magsår? Hjälp
  • Anonym (hmm)

    Hade liknande. Röker du cigg?


    Iallafall så misstänkte jag levern eller gallblåsan.


    Helt sjukt ang dina vc bemötelser. 


    Har du någon missbruks eller bruk problem/"problem"? Eller varför tar dom dig inte seriöst? Hade inte ätit de medicinerna på ett tag då de uppenbart inte lyssnar eller försöker ta reda på vad felen är på riktigt. Gå till botten med ditt problem innan du äter medicinerna.


    Vad gällande blåsan kan du vända dig till Werlabs för att "kolla" den genom ett blodprov. Du får själv stå för kostnaden tyvärr.


    Om det är gallan så kan det vara gallsten ev påväg.


    Kan ju även vara något fel på magmunnen. 


    Hoppas du finner det! 


    Röker du cigg så testa byta ut det till snus.

  • Anonym (hmm)

    Vad gällande levern* kan du vända dig till Werlabs för att "kolla" den genom ett blodprov. 

  • Angeline850127

    Nej jag sluta röka för 6 år sedan, däremot så har jag ätit ca 10 st micro tab tabletter om dagen under dessa år.

    Jag slutade med tabletterna när jag fick ont i bröstet. Så jag har varit fri i ca 4,5 månad.

    Ja jag tycker också att det verkar så lätt att skylla på ångest. Har haft ångest tidigare så visste direkt att det inte var det som var problemet.

    Har inga missbruk förutom nikotin tabl tidigare

  • Anonym (Mia)

    Jag hade inflammerad bukspottskörtel (som orsakades av inflammerad gallblåsa). Och den smärtan upplevde jag som väldigt speciell. Satt mycket högre upp och påminde om att ha en djävulsk halsbränna som aldrig riktigt gick över. Gjorde dom mest ont i "hjärthöjd" typ mellan pattarna och sen 10-15 cm ner. Det var därför jag dragit ut på det innan jag kontaktade vården för jag trodde jag hade halsbränna som bara inte ville gå över. 

    Åkte hur som helst in akut när jag fick feber och började kallsvetas och se vit ut i ansiktet. Dom gav mig antibiotika i 10 dagar, fick inte käka mat, och så satte dom upp mig på väntelistan för operation, så opererade dom bort gallblåsan i samma veva som jag låg inne, för den var roten till problemet. Hade haft problem med gallan till och från sedan tidig tonår, kunde inte äta fet mat öht och vissa grönsaker och vissa äpplen, så dom bara "ja, lika bra vi tar bort den då". 

    Har ej haft besvär med vare sig gallan eller bukspottskörteln efter operationen.

    På din beskrivningen låter det som att det antingen är något liknande det jag beskriver ovanför ELLER en ordentlig magkatarr. Du bör försöka få det utrett vilket som. 

  • Kråksången

    Haft liknande problem det visade sig efter gastroskopi och röntgen att jag hade både magmunsbråck och ett gäng godartade tumörer i levern.

  • Angeline850127

    Hade ni också känningar av värk och ut mot ryggen på höger sida?

    Känner när jag ligger ner på höger sida hur något känns malande/värkande på en viss punkt inne mellan mellangärdet och höger sida revben, där typ revben bågen börjar svänga. När jag trycker så kan jag inte lokalisera exakt var det sitter.

    Usch är super orolig

  • Anonym (X)

    Gallsten?

    När jag hade det hade jag ont varje kväll under höger revben i ett halvår, och ibland satt smärtan även i bröst och rygg.

  • Anonym

    När jag hade gallsten kändes smärtan mest i ryggen så det kan vara lite olika, en del har ryggen, andra höger sida, andra i mitten.

Svar på tråden Halsbränna,gallan,magsår? Hjälp