• 21UppeVidFem

    Bröstsmärta från att springa/jogga, etc

    Är det fler som får en förjävla ont i lungorna/brösten från att jobba, springa, m.m. Inget kommer upp när jag söker upp det, förutom alla andra olika anledningar till att jag kan ha ont. 

    För att ge det lite bakgrund så är min kondition otränad, och jag antar att det kommer göra mindre ont när jag kommer in i det hela. Är det så att fler än jag känner denna smärta eller är det dags för mig att skriva ett testamente?

  • Svar på tråden Bröstsmärta från att springa/jogga, etc
  • Hum Hum Humla

    När jag inte har tränat på ett tag och sen återgår till gymet (där jag brukar värma upp på crosstrainer) känner jag alltid så där efter ca 8-10 minuter. Då måste jag sänka tempot några minuter tills det går över men sen kan jag köra vidare igen. 
    Och när jag hållit på några veckor och börjar komma tillbaks till min vanliga nivå så känner jag inte av det längre. Så det är nog helt enkelt dålig kondis :) 

  • LFF
    21UppeVidFem skrev 2021-03-08 18:31:16 följande:

    Är det fler som får en förjävla ont i lungorna/brösten från att jobba, springa, m.m. Inget kommer upp när jag söker upp det, förutom alla andra olika anledningar till att jag kan ha ont. 

    För att ge det lite bakgrund så är min kondition otränad, och jag antar att det kommer göra mindre ont när jag kommer in i det hela. Är det så att fler än jag känner denna smärta eller är det dags för mig att skriva ett testamente?


    Jag har "sensorisk hypersensibilitet" (= "nästan astma") och får stora problem när jag springer fort/är stressad eller anstränger mig konditionsmässigt. 

    Sen tre dagar tillbaks har jag påbörjat en runstreak. Har inte sprungit/joggat sen jag spelade fotboll (=sent 80-tal). Ja, andningen blir periodvis jobbig, blir inte bättre av att jag är pollenallergiker heller men på det stora hela så känns det riktigt bra. Springer inte fort, det tar drygt 12 minuter för mig att springa mina 1,6km men det gör liksom inget. 

    Så jag skulle säga att ge det tid, ta det lugnare och spring kanske inte så långt så här i början. När man börjar springa ska man tydligen ha ett tempo där du kan prata "normalt" samtidigt som du springer, kan du inte det så springer du för fort.
  • Inga bekymmer

    Jag får alltid ont i revbenen typ som det känns om jag joggar. En krampaktigt känsla och svårt att fortsätta när det kommer. Det är inte håll utan nåt annat och skitirriterande. Brukar komma efter en liten stund kanske 10 min. Ingen aning varför men har alltid haft så, därav blir det inte mkt joggande för min del. Om jag istället går över 400 steg uppför en trappa och sen springer ner i en backe så får jag inte ont alls och det är ju riktigt tuff träning. Likaså om jag går på ett svettigt pass med kondition varvat styrka så får jag heller aldrig ont. Så kanske intervaller skulle funka bättre.

Svar på tråden Bröstsmärta från att springa/jogga, etc