• Anonym (Julie­)
    Mon 8 Mar 2021 21:15
    2040 visningar
    30 svar
    +1
    30
    2040

    Är Klarna ett rasistiskt företag?

    Jag tycker det är väldigt märkligt faktiskt.

    För det första bryr jag mig inte om Färgen på huden på den jag handlar av. För det andra är det inte klarnas business. För det tredje för det tankarna till någon slags inverterad apartheid. Varför liksom?

  • Anonym (Julie­)
    Mon 8 Mar 2021 22:58
    #8
    Anonym (A) skrev 2021-03-08 21:59:09 följande:

    Jag försöker att hålla min kränkthet för mig själv.


    Jaså?
  • Anonym (Julie­)
    Mon 8 Mar 2021 23:01
    #10
    Anonym (G) skrev 2021-03-08 21:16:43 följande:

    Det står dig fritt att inte använda Klarna, problem solved.

    Hade du varit serlös hade du låtit det framgå att det är i USA det gäller och inte i Sverige.


    Lite som att det är fritt fram att inte lyssna när någon skriver slagord om hets mot folkgrupp?

    Att det inte gäller Sverige, ännu, är kanske bara en tidsfråga men det visar hur kapitalismen inte är sen att profitera på godhetssymbolik.

    Otroligt ofräscht.
  • Anonym (Julie­)
    Tue 9 Mar 2021 15:11
    #13
    Tow2Mater skrev 2021-03-09 15:09:35 följande:

    Nej, inte alls samma. Tänk dig företag promotade som "Caucasian owned", dvs  ägda av vitskinnade. Vilket ramaskri det skulle bli.


    Rasism kan inte vara mot ljusa människor. Det är sen gammalt.
  • Anonym (Julie­)
    Tue 9 Mar 2021 18:30
    #15
    Anonym (Afro) skrev 2021-03-09 17:36:03 följande:

    Jag ser det som samma sak. Hade inte reagerat.


    Du hade alltså inte reagerat om Klarna skulle erbjuda sina kunder möjligheten att filtrera BORT affärsinnehavare med mörk hy?

    Intressant.
  • Anonym (Julie­)
    Tue 9 Mar 2021 19:55
    #19
    Anonym (Afro) skrev 2021-03-09 19:43:33 följande:

    Nu var ts fråga:

    Vad tycker ni.

    För mig spelar det ingen roll. Man kan använda denna funktion för att välja afroamerikanskt ägda bolag eller att sålla bort afroamerikanska bolag som Klarna har avtal med. Klarna önskar antagligen med detta visa sin stöd till det afroamerikansk samhället och klappa sig själv på axeln. Personligen är detta ingen funktion jag kommer använda på det ena eller andra sättet eftersom etnicitet inte är viktigt vid köp av en produkt eller tjänst utan för mig är det viktigt med arbetsvillkor, acceptabla löner, klimatpåverkan och kvalité för fysiska varor och kunskap och hantverksförmåga vid köp av tjänster (inte aktuellt för Klarnaköp). Black-owned business har en historia som begrepp. Oavsett detta funktion säger således ingenting om huruvida Klarna är rasistiskt eller ej. Det är personerna bak som i sånt fall är rasistiska men visst det blir bolagets framtoning.


    Jag var från början inget större fan av Klarna och deras affärsmodell som uppenbart riktar sig mot konsumenter som bara måste köpa en liten skitgrej för 299:- på avbetalning. Nu när de tagit klivet in i pk-dimman kommer jag välja bort butiker som inte erbjuder andra betalningsalternativ än just Klarna.
  • Anonym (Julie­)
    Tue 9 Mar 2021 20:18
    #21
    Anonym (A) skrev 2021-03-09 20:09:10 följande:

    Men är inte deras affärsmodell nu för tiden att tillgängliggöra ett säkert alternativ för konsumenten att handla av små okända nätbutiker. Bra både för butiken och konsumenten.


    Det är den officiella förklaringen ja. Väldigt vänligt och gentilt av dem.
Svar på tråden Är Klarna ett rasistiskt företag?