• Anonym (P)

    Blir jag stalkad?

    Behöver bolla lite. Ursäkta om det blir långt.

    Jag och min pojkvän har varit ett par i ca 1 år. November-20 till januari -21 var det dock slut mellan oss.

    Under den tiden dejtade jag en annan kille kortvarigt innan jag bröt med honom. Fick dåliga vibbar: han hade lätt att bli arg och höjde sig själv till skyarna mm.

    När jag och min pojkvän blev ihop igen fick han reda på det och efter det började han bete sig konstigt och obehagligt. Omväxlande tala om hur ful och fet och dålig i sängen jag var till att försöka vara snäll, och sedan i detalj berätta om sin nya tjej. Alltså, han försöker få mig att må dåligt på olika sätt. Kruxet för honom är att det inte funkar. Jag vill inte vara med honom och blir följaktligen inte svartsjuk och hans åsikter om min sexighet intresserar mig inte.

    Men då han verkar vara en rätt instabil person så har jag inte vågat be honom dra åt helvete.

    Jag bor i lägenhet och igår när jag skulle ut med hunden på kvällen stod det en ölburk i hissen. Av samma märke som han alltid dricker. Och det är ingen av de boende i huset som skulle komma på tanken att ställa en burk i hissen. Det är en jättevälskött förening och jag är den enda under 65 år i huset.

    Jag är rädd för att det är han som har ställt den där för att skrämma mig. Det låter helt sjukt, jag vet, men eftersom han så uppenbart är arg och svartsjuk och så är jag orolig.

    Vad tror ni? Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Blir jag stalkad?
  • Anonym (K)

    Du skriver ett riktigt tydligt meddelande om att han ska lämna dig ifred (om han fortfarande hör av sig), annars kommer du att polisanmäla honom. Sedan ska du blockera honom på alla sätt du kan och om han kontaktar dig så går du till polisen.

    Ölen var nog inte hans däremot, den kan stå där av alla möjliga orsaker, t ex nån besökare till någon annan i huset. Det finns nog rätt många som dricker öl av en viss sort så det skulle jag ta mer som ett sammanträffande.

  • Anonym (eee)

    Menar du att ni fortsatt ha kontakt trots att du nu är ihop med din pojkvän? Blocka på telefon och medier, svara inte om han kommer åt dig via någon annan kanal. Du är inte skyldig denne något. Viktigt att du är tydlig, visar att du är stark, annars är ju risken att han fortsätter. 

  • Anonym (P)

    Han fortsatte hålla kontakten

    När jag berättade att jag blivit tillsammans med min nuvarande och därför inte ville ha fortsatt kontakt så började han bete sig knäppt.

    Jag vågar inte blocka. Är livrädd för att trigga ännu mer

  • Anonym (K)
    Anonym (P) skrev 2021-03-09 21:51:50 följande:

    Han fortsatte hålla kontakten

    När jag berättade att jag blivit tillsammans med min nuvarande och därför inte ville ha fortsatt kontakt så började han bete sig knäppt.

    Jag vågar inte blocka. Är livrädd för att trigga ännu mer


    Så han ska få fortsätta trakassera dig? Vad tror du att han gör om du blockar, dödar dig eller? Du kan alltid ringa polisen om han fortsätter.
  • fornminne
    Anonym (P) skrev 2021-03-09 21:51:50 följande:
    Han fortsatte hålla kontakten När jag berättade att jag blivit tillsammans med min nuvarande och därför inte ville ha fortsatt kontakt så började han bete sig knäppt. Jag vågar inte blocka. Är livrädd för att trigga ännu mer

    Att blocka är bättre än att be honom dra åt helvete, och du måste ju bli av med honom på något sätt. Jag tror det triggar honom mer att kunna kontakta dig. Ge honom inte den minsta uppmärksamhet, vare sig positiv eller negativ. Har du någon som kan bo hos dig ett tag, t ex din pojkvän? Vet har förresten om vad som pågår? Många stalkers är egentligen strykrädda hundar och ger upp om de får oväntat besök av partner, släktingar eller vänner till offret, som tydligt förklarar att det är bäst att hålla sig borta. Med handgripligheter om så behövs. Andra kan dock bli ännu argare och hämndlystna av det, så det är svårt att veta. Och innan du tar till en sådan åtgärd, måste du ha försökt blocka honom och varit tydlig med att du inte vill ha någon mer kontakt. Respekteras inte det, får man antingen polisanmäla eller ta saken i egna händer.
  • Anonym (K)
    fornminne skrev 2021-03-11 11:22:01 följande:

    Respekteras inte det, får man antingen polisanmäla eller ta saken i egna händer.
    Vadå "ta saken i egna händer"? 
  • Anonym (P)

    Jag har blockat honom nu och hoppas på det bästa.

Svar på tråden Blir jag stalkad?