• Wed 10 Mar 2021 00:35
    2112 visningar
    5 svar
    5
    2112

    Funkar Mirena spiral mot myom

    Jag har två konstaterade intramurala myom (största ca 5 cm) som ställer till stora problem för mig. Jag blöder VARJE dag, har som en ständig molande mensvärk, buken känns uppsvälld och jag har som en tryckkänsla ner mot korsrygg och ändtarm. Eftersom myomen sitter inuti livmoderväggen går det inte att operera bort dem, såvida inte man tar bort hela livmodern, ngt sjukvården helst tycks vilja undvika. Först fick jag därför testa p-pillret Slinda, som skulle kunna minska besvären enligt läkaren jag träffade, men det har inte funkat alls på mig. Nu vill man testa att sätta in Mirena spiral istället, men jag känner mig såååå tveksam till det. Jag är överlag väldigt skeptisk till allt vad hormonbehandling heter (ville helst inte testa Slinda heller) och jag har hört mkt negativt om Mirena i form av jobbiga biverkningar.

    Nu vill jag gärna veta om det finns ngn här som har erfarenhet av myom och som har testat hormonspiral som behandling? Vad jag kan hitta på nätet, så kan blödningarna minska men inget om att myomen ska krympa av behandlingen. Även om blödningarna skulle minska lär väl då mina andra symptom som tryckkänsla, molvärk och svullnad vara kvar eftersom myomen inte blir mindre, eller? Även om blödningarna är jobbiga i sig så är också de andra symptomen det. Helst vill jag nog ta bort min livmoder helt så att jag slipper detta :( Kan tillägga att jag är 45 år och färdig med barnafödande.

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Funkar Mirena spiral mot myom
  • Anonym (johan­na)
    Wed 10 Mar 2021 08:31
    #1

    hej

    Nu har jag inte myom men hade sista tiden plötsligt stora jätte blödning. Vilket dem sa berodde på den stigande ålder ( 40 år snart) . Så gyn sa det bästa som finns är mirena. Verkar lokalt går inte ut i kroppen bla, bla, bla. Men hade jag vetat det jag vet nu hade jag aldrig, aldrig stoppat i mig skiten. Mådde jätte konstig, depression, panikångestatacker, illamående, ont i huvudet från början, blödningar hela tiden. Och sista 3 mens fick svåra hjärtklappningar. Som jag var på akuten för. Hjärtat var påverkad. Jag vill inte skrämma dig, men tänk igenom. Alla reagerar inte likadant, jag vet det. Men hur ska man veta. Det är en chansning. Hjärtläkare tyckte det var också märkligt att det uppkom bara vid mens, och dem sa till mig det är skitsnack att det verkar lokalt bara. Det påverkar hela kroppen. Och googlar man lite på andra språk så finns det tjejer som klagar om allt med mirena bla hjärtklappnigar. Som sagt vill inte skrämma dig. Men tycker det är för jävligt att mirena inte skriver alla biverkningar man kan få.

  • Anonym (johan­na)
    Wed 10 Mar 2021 08:32
    #2

    hej

    Nu har jag inte myom men hade sista tiden plötsligt stora jätte blödning. Vilket dem sa berodde på den stigande ålder ( 40 år snart) . Så gyn sa det bästa som finns är mirena. Verkar lokalt går inte ut i kroppen bla, bla, bla. Men hade jag vetat det jag vet nu hade jag aldrig, aldrig stoppat i mig skiten. Mådde jätte konstig, depression, panikångestatacker, illamående, ont i huvudet från början, blödningar hela tiden. Och sista 3 mens fick svåra hjärtklappningar. Som jag var på akuten för. Hjärtat var påverkad. Jag vill inte skrämma dig, men tänk igenom. Alla reagerar inte likadant, jag vet det. Men hur ska man veta. Det är en chansning. Hjärtläkare tyckte det var också märkligt att det uppkom bara vid mens, och dem sa till mig det är skitsnack att det verkar lokalt bara. Det påverkar hela kroppen. Och googlar man lite på andra språk så finns det tjejer som klagar om allt med mirena bla hjärtklappnigar. Som sagt vill inte skrämma dig. Men tycker det är för jävligt att mirena inte skriver alla biverkningar man kan få.

  • Wed 10 Mar 2021 09:29
    #3

    Hej och tack för ditt svar Glad
    Precis så sa läkaren till mig också, att spiralen bara verkar lokalt i livmodern. Varför säger de så, när det t o m i listan över mkt vanliga/vanliga biverkningar står saker som "cystor på äggstockarna, buk- & bäckensmärta, inflammation i övre könsorganen, nedstämdhet, migrän, yrsel, illamående, kraftig kroppsbehåring" m.m.??? När jag redan har så stora problem pga myom, vill jag helst inte stoppa in ngt mer i min stackars livmoder som kan leda till sådana ytterligare åkommor. 

  • Anonym (johan­na)
    Wed 10 Mar 2021 09:39
    #4

    ja jag tycker rent ut sagt att det är för jävligt. För när dem dem skulle rekommendera den då var det bästa som finns. När jag blev dåligt så sa dem det är pga stressen. Men hur fan kan stressen uppkomma exakt samma tid, vid mens. Och efter att jag har satt in den. Nej jag skulle personligen avråda alla från skiten. Fick ta 2 sprutor för att lugna ner hjärtat. När jag var sen hos barnmorskan för att ta ut den frågade jag henne vad hon trodde om det, då vågade hon inte säga nåt. Sa så här jag vågar inte säga eller tänka nåt???? Men när dem skulle rekommendera då var det såååå perfekt.  Om du läser lite på andra sidor så finns det biverknngar på alla hormonella preparat ( p-piller, hormonspiral) och där har du massor av biverkningar. Som ökad puls, hjärtklappning, stroke, osv osv. Som sagt vill inte skrämma dig men hade jag vetat det jag vet nu fy i helvete ALDRIG.

  • Anonym (japp)
    Wed 10 Mar 2021 10:23
    #5
    +1

    Jag har inte myom, men fick en Mirena pga förändringar i slemhinnan som gynekologen såg. Tydlige skulle de kunna utvecklas till något dåligt. 

    Jag har aldrig tålt p-piller (depressioner, ingen sexlust), men Mirenan funkar klockrent för min del. Magen blev lite större och jag gick upp 1-2 kg som sen stannat kvar. Det är enda biverkningen. Jag var skeptiskt till Mirena pga hormoner, men som sagt det har fungerat jättebra för mig. 

Svar på tråden Funkar Mirena spiral mot myom