Inlägg från: LillaTjockaBertil |Visa alla inlägg
  • LillaTjockaBertil

Man kan alltid vända sig till Jesus

Anonym (Tro) skrev 2021-03-11 15:01:35 följande:

Köp dig en psalmbok. Sätt dig i fåtöljen hemma och sjung och nynna lite melodier ur psalmerna och ha lite kontemplation över texten.

Jag brukar faktiskt vända mig till musik när jag behöver ha energi men för mig är det melodierna snarare än texterna som funkar och då får jag en mycket större boost av death metal än av psalmer.
    Anonym (Tro) skrev 2021-03-11 15:25:34 följande:

Därför att allt kan man inte läsa sig fram i en vetenskapsbok. Eller forska fram i ett labb. Vissa saker måste upplevas för att förstå innebörden av det.

Jag förlitar mig hellre till vetenskapsböcker än till bibeln. Det som står i vetenskapsböcker tål för det mesta att granskas till skillnad från en hel del av det som står i bibeln. Samma sak gäller om jämför vetenskap i stort med religion. Vetenskapsmän som står fast vid teorier som har motbevisats brukar få väldigt lågt anseende. Inom religiösa samfund får sådana personer istället ofta maktpositioner.
  • LillaTjockaBertil
    Anonym (Tro) skrev 2021-03-12 22:28:24 följande:

Jag menar att den har stor genomslagskraft. Den började som en liten fjuttgrupp i Israel, och fick till sist hela romarriket att ge upp sina gudar och börja följa kristendomen istället.

Nja var det inte så att det i själva verket var Rom som skapade kristendomen ett par hundra år efter Jesus dog? Annars kan religionen via Judendomen spåras tillbaka till forntida Egypten. Troligtvis är det guden Aton som använts som förebild för den gud som Kristna, Muslimer och Judar idag tillber.
Svar på tråden Man kan alltid vända sig till Jesus