• idape

    7 åring med långvariga magbesvär

    Min pojk på 7 år har sedan ca 2 månader klagat på magont och illamående då och då. Magknip är flera dagar i veckan lite när som under dagen kommer det och går. Illamåendeperioder tillkommer ibland.

    Läste att det är vanligt bland barn med magproblem. Men undrar ändå om nån varit med om liknande?

  • Svar på tråden 7 åring med långvariga magbesvär
  • Hyllemor

    Det är inte så att din 7-åring är orolig för något? Min 7-åring får rejält ont i magen när han går och grubblar över någonting och det kan sitta i under flera dagar.

    Oavsett vilket så tycker jag att du ska prata med vårdcentralen.

  • Tow2Mater

    Går barnet i skolan? Sammanfaller det med något specifikt i skolan, t ex en viss lektion eller ämne?

  • idape
    Hyllemor skrev 2021-03-12 22:53:51 följande:

    Det är inte så att din 7-åring är orolig för något? Min 7-åring får rejält ont i magen när han går och grubblar över någonting och det kan sitta i under flera dagar.

    Oavsett vilket så tycker jag att du ska prata med vårdcentralen.


    Det kan säkert vara så att han grubblar över nåt ibland och kan få ont i magen över det. Men detta kan komma lite när som. Magknip mest när han ätit verkar det vara. Han är hård och lös vartannat. Nåt krångel med magen verkar det vara. Barn kan visst ha funktionella magbesvär. Undrar bara ommålning upplevt detta?
  • idape

    Undrar bara om nån upplevt funktionella magbesvär med sina barn? Eller haft barn som haft problem med magen?

  • idape
    Gameofthrones skrev 2021-03-13 00:05:33 följande:

    Blindtarmen?


    Nja, inte så långdraget?
  • PessimistiskaRelaisten

    Har du funderat på om han har IBS? Det kan ge rätt så spontan värk, speciellt i samband med att man äter. Det bästa vore ju om ni tar kontakt med läkare, om ni tror att det är något annat än att det är kopplat till psykiska besvär. 

  • Gameofthrones
    idape skrev 2021-03-13 13:03:47 följande:

    Nja, inte så långdraget?


    Det vet ju inte du? Inflammation sitter länge tills immunförsvaret inte orkar längre sen är det poff blindtarmen spricker och då är det farligt.

    Om du är då oroligt varför ringer man inte 1177 och varför lägger man ett inlägg här?
  • momjanet
    Gameofthrones skrev 2021-03-13 13:52:52 följande:
    Det vet ju inte du? Inflammation sitter länge tills immunförsvaret inte orkar längre sen är det poff blindtarmen spricker och då är det farligt.

    Om du är då oroligt varför ringer man inte 1177 och varför lägger man ett inlägg här?
    Blindtarmen spricker inte sådär POFF.
    Man märker sådant långt innan bland annat på mycket hög feber, hårt spänt buk och smärta som är grönjävlig.

    Brusten blindtarm är ovanligt idag och ingen dör av det tack vare att vi har antibiotika. Annat var det för 100 år sedan, då dog man av det men som sagt, inte idag.
  • idape
    PessimistiskaRelaisten skrev 2021-03-13 13:16:12 följande:

    Har du funderat på om han har IBS? Det kan ge rätt så spontan värk, speciellt i samband med att man äter. Det bästa vore ju om ni tar kontakt med läkare, om ni tror att det är något annat än att det är kopplat till psykiska besvär. 


    Jo, det är precis IBS jag funderat på! Eller förstoppning!
  • idape
    Gameofthrones skrev 2021-03-13 13:52:52 följande:

    Det vet ju inte du? Inflammation sitter länge tills immunförsvaret inte orkar längre sen är det poff blindtarmen spricker och då är det farligt.

    Om du är då oroligt varför ringer man inte 1177 och varför lägger man ett inlägg här?


    Knappast.
  • lövet2

    Har du funderat på allergier? Eller intolerans mot gluten eller laktos?
    Om han äter lite osunt, så kan han ha en förstoppning som kommer och går.

    Kolla fysiska orsaker i första hand. Hittar du ingen så kan du börja fundera på oro/ångest av något slag.

  • idape
    mia1234 skrev 2021-03-13 23:33:01 följande:

    Har du kollat gluten å laktos? Låter mer som allergi än förstoppning.


    Kan absolut vara gluten!
  • idape
    lövet2 skrev 2021-03-13 23:30:32 följande:

    Har du funderat på allergier? Eller intolerans mot gluten eller laktos?

    Om han äter lite osunt, så kan han ha en förstoppning som kommer och går.

    Kolla fysiska orsaker i första hand. Hittar du ingen så kan du börja fundera på oro/ångest av något slag.


    Ja det är mycket möjligt med nån allergi! Har pollenallergi. Och pappan är allergisk mot lite olika saker.
Svar på tråden 7 åring med långvariga magbesvär