• Anonym (Syste­r)
    Sat 13 Mar 2021 09:19
    4156 visningar
    20 svar
    20
    4156

    Förskollärare omskolning socionom

    Jag tycker du ska börja söka jobb redan nu! Det finns många arbetsplatser med den inriktning du söker men där dina tidigare erfarenheter kan vara meriterande, t ex hvb-boenden och liknande. Man måste inte vara socionom för det, de söker en bredd i kompetens där, allt från fritidsledare och uppåt. Och du kan börja med ett deltidsjobb eller inhoppstimmar medan du pluggar :) Du kanske kan tillgodoräkna dig vissa tidigare kurser också men annars tar det ju inte mer än några få år att få en ny examen. Lycka till!

  • Anonym (Syste­r)
    Sat 13 Mar 2021 14:40
    #8
    Studentpappa skrev 2021-03-13 14:09:05 följande:
    Jag avsåg ju budgeten och den är väl gemensam för hela förvaltningen även om det säkert finns uppdelade man inte får läsa om i tidningen. Är man less på nedskärningar i förskolan och tror det blir bättre på soc är det nog upplagt för att bli besviken.

    Min sambo är fskl och rätt less, skulle hon skola om sig till och börja på soc skulle jag fundera om det brunnit på kontoret.
    Budgeten för en kommun är uppdelad i väldigt många beståndsdelar. Därför är budgeteringen för skola inte alls i samma "säck" som socialförvaltningen eller kultur (t ex bibliotek) och många andra saker.
  • Anonym (Syste­r)
    Sat 13 Mar 2021 14:43
    #9

    TS, du kan ju börja med en socionomutbildning och arbeta dig vidare inom något annat område än just socialförvaltningen. 

  • Anonym (Syste­r)
    Sat 13 Mar 2021 14:53
    #13
    Malva78 skrev 2021-03-13 14:47:50 följande:
    vad finns det för andra områden är socialförvaltningen?
    T ex kuratorstjänster, både inom skola och sjukvård. Hvb har jag ju nämnt förut. Man kan jobba med äldre och handikappade, alltså både boenden och som biståndshandläggare. Invandrare/flyktingar. Företagshälsovård. Till och med såna jobb som hos AF skulle säkert passa någon med den utbildningen. BUP. Familjerådgivning. Kriminalvården.

    Och även om du tänker dig inom soc finns så klart annat än ekonomihandläggare där.
  • Anonym (Syste­r)
    Sat 13 Mar 2021 14:53
    #14
    Studentpappa skrev 2021-03-13 14:48:51 följande:
    Tack jo det vet jag, men jag antar att även socialförvaltningen har en uppdelad budget mellan sina olika ansvarsområden. Här brukar skolan klara sin budget med nöd och näppe, medans soc alltid går över sin och ska spara ännu mer.
    Ja då går du ner ytterligare en nivå och de har säkert en intern uppdelning också.
Svar på tråden Förskollärare omskolning socionom