• Sat 13 Mar 2021 19:44
    1893 visningar
    7 svar
    7
    1893

    Konisering, rädd!

    Har nu fått bekräftat måttlig dysplasi med högrisk HPV efter cellprov och kolposkopi. Ska göra en konisering om en månad och ser inte fram emot det alls.

    Ska göras under lokalbedövning. Hur går det till? Vad ska man ha på sig? Får man klä om till något annat där? Ni som gjort det, hur mådde ni efter?

    Speciellt nyfiken på er som har fysiskt tunga jobb, det har jag, och undrar såklart om man kan jobba dagen efter? Sitter knappt ner alls, både lyfter, bär och rör mig i stort sett i 8 timmar.

    Kommer såklart ringa och ställa frågor till gyn med, men vore skönt att ha lite kött på benen innan.

    Har redan ångest, och vet att jag kommer ha det på dagen också. Kan man be om lugnande tro?

  • Svar på tråden Konisering, rädd!
  • Anonym (Carro­)
    Sat 13 Mar 2021 20:13
    #1

    Jag var också orolig när jag skulle göra min konisering för några månader sedan, men helt ärligt är det som ett vanligt gynbesök. Du får ta av dig på underkroppen och lägga dig i gynstolen. Gör inte ont alls då man får bedövning. Jag fick lyssna på lugn musik och läkaren berättade hela tiden vad hon gjorde. Ang lyft så ska man inte lyfta tungt efter men utöver tunga lyft så kunde jag leva precis som vanligt direkt efter.

  • Sat 13 Mar 2021 21:14
    #2

    Jag gjorde för några år sedan, var också skiträdd! Fick välja själv, sövd eller bara lokalbedövning, jag valde att bli sövd. Fick lugnade innan, vi var 4 på en sal och alla skulle göra samma. Jag var nr 2 eller 3, men somnade av det lugnande och vaknade av att de väckte mig och sa ?nu ska vi söva dig?. Vaknade igen och det var klart. Lätt mensvärk någon dag, men skulle varit hemma en dag just om du lyfter så tungt, mest bara för din egen skull, viktigt att ta hand om sig själv.

    Men själva ingrepp och allt, easy peasy, ingen fara alls. Och då var jag verkligen livrädd, jag gråter vid blodprov i armen, så obehagligt tycker jag sjukhus är.

    Och har du gjort kolposkopin så är det lugnt, den är 1000ggr värre än själva koniseringen!!

  • Sat 13 Mar 2021 22:13
    #3
    Anonym (Carro) skrev 2021-03-13 20:13:00 följande:

    Jag var också orolig när jag skulle göra min konisering för några månader sedan, men helt ärligt är det som ett vanligt gynbesök. Du får ta av dig på underkroppen och lägga dig i gynstolen. Gör inte ont alls då man får bedövning. Jag fick lyssna på lugn musik och läkaren berättade hela tiden vad hon gjorde. Ang lyft så ska man inte lyfta tungt efter men utöver tunga lyft så kunde jag leva precis som vanligt direkt efter.


    Hoppas jag upplever det likadant och att det går for fick du gå hem direkt efter eller stanna en stund?
  • Sat 13 Mar 2021 22:21
    #4
    Liten till skrev 2021-03-13 21:14:12 följande:

    Jag gjorde för några år sedan, var också skiträdd! Fick välja själv, sövd eller bara lokalbedövning, jag valde att bli sövd. Fick lugnade innan, vi var 4 på en sal och alla skulle göra samma. Jag var nr 2 eller 3, men somnade av det lugnande och vaknade av att de väckte mig och sa ?nu ska vi söva dig?. Vaknade igen och det var klart. Lätt mensvärk någon dag, men skulle varit hemma en dag just om du lyfter så tungt, mest bara för din egen skull, viktigt att ta hand om sig själv.

    Men själva ingrepp och allt, easy peasy, ingen fara alls. Och då var jag verkligen livrädd, jag gråter vid blodprov i armen, så obehagligt tycker jag sjukhus är.

    Och har du gjort kolposkopin så är det lugnt, den är 1000ggr värre än själva koniseringen!!


    Hade helst också blivit sövd, men det gör dem nog bara om det är "allvarligare" här där jag bor.

    Har blivit opererad flera gånger, både sövd och med lokalbedövning. Har inte mått dåligt av att bli sövd, men att opereras på vaken är fruktansvärt, man spänner sig så det gör ont i hela kroppen efteråt. :/

    Jag fick bedövningsspray vid kolposkopin, så det kändes obehagligt, men gjorde inte ont. Får inte alla sån spray?

    Hoppas jag får samma upplevelse!! Fick du stanna kvar en stund efteråt eller gå hem direkt?
  • Anonym (Carro­)
    Sun 14 Mar 2021 10:59
    #5
    Cheneyney skrev 2021-03-13 22:13:55 följande:

    Hoppas jag upplever det likadant och att det går for fick du gå hem direkt efter eller stanna en stund?


    Jag vet inte hur lång tid det tog, men läkaren var väldigt noga och gick igenom allt där inne. Tog biopsi på livmoderslemhinnan bla för att utesluta att jag inte hade cellförändringar någon annan stans än bara på livmodertappen. Men direkt hon var färdig fick jag klä på mig och åkte till flyget för jag skulle på jobbresa.
  • Sun 14 Mar 2021 11:18
    #6

    Gjorde detta i måndags. Sticket när dom la lokalbedövningen kändes lite, sen kändes resten inte alls. Läkaren berättade hela tiden var som hände. Undersköterskan som var med samtidigt stod bredvid och klappade lite på armen och kollade så allt kändes bra för mig. Fick gå hem på en gång, jag tog ledigt dagen efter, jobbar som lokalvårdare och rör mig mycket i jobbet, lyfter en del, men sen jobbade jag som vanligt och gick till gymet som vanligt ett par dar senare. Mensvärk till och från i 2 dagar.

  • Mon 15 Mar 2021 05:15
    #7
    Cheneyney skrev 2021-03-13 22:21:49 följande:

    Hade helst också blivit sövd, men det gör dem nog bara om det är "allvarligare" här där jag bor.

    Har blivit opererad flera gånger, både sövd och med lokalbedövning. Har inte mått dåligt av att bli sövd, men att opereras på vaken är fruktansvärt, man spänner sig så det gör ont i hela kroppen efteråt. :/

    Jag fick bedövningsspray vid kolposkopin, så det kändes obehagligt, men gjorde inte ont. Får inte alla sån spray?

    Hoppas jag får samma upplevelse!! Fick du stanna kvar en stund efteråt eller gå hem direkt?


    Nej ingen bedövningsspray, men det var ju några är sen. Jag fick stanna någon timme eller så, men det var för att jag var lite snurrig efter att ha varit sövd, inte av ingreppet. Det kommer gå bra <3
Svar på tråden Konisering, rädd!