• Anonym (91)
    Sun 14 Mar 2021 14:13
    1340 visningar
    8 svar
    8
    1340

    När är progesteronkräm ok atr använda sig av?

    Jag har beställt hem en pump progesteronkräm jag tänkt testa.

    Men nu velar jag då jag läst äl kan utebli istället?

    När ska man använda krämen? Alltså, vid vilka symtom eller vad man ska säga.

    Jag brukar få positiva äl tester 2 ggr under månaden med ca 1 veckas mellanrum, som om kroppen inte klarar av att äl nästan, så fick då rådet att använda progesteronkräm.

    Men hur ska jag göra? Våga använda eller inte?

  • Svar på tråden När är progesteronkräm ok atr använda sig av?
  • Anonym (Bro)
    Sun 14 Mar 2021 14:48
    #1
    +1

    Enda anledningen till att behandlas med progesteron är när man har lätt att få missfall, om du vill bli gravid alltså. Vill du bli gravid och aldrig haft missfall så hoppa över progesteronet! Tar du inte det på rätt sätt så kan det orsaka utebliven ägglossning eller till och med missfall om du slutat med det för tidigt.

  • Anonym (???)
    Sun 14 Mar 2021 14:58
    #2

    Var har du köpt krämen? Vad jag förstår så får sån inte säljas i Sverige sedan ett tag tillbaka:
    www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/kopa-anvanda-och-hantera/kopa-medicin/kopa-medicin-pa-natet/progesteronkram

    Jag använde progesterall mot klimakteriebesvär men sen försvann den alltså 

  • Anonym (91) Trådstartaren
    Sun 14 Mar 2021 15:27
    #3
    Anonym (Bro) skrev 2021-03-14 14:48:07 följande:

    Enda anledningen till att behandlas med progesteron är när man har lätt att få missfall, om du vill bli gravid alltså. Vill du bli gravid och aldrig haft missfall så hoppa över progesteronet! Tar du inte det på rätt sätt så kan det orsaka utebliven ägglossning eller till och med missfall om du slutat med det för tidigt.


    Jag har haft 1 mf och 2 ma. MA kanske inte är samma sak som mf?
  • Anonym (Bro)
    Sun 14 Mar 2021 15:44
    #5
    Anonym (91) skrev 2021-03-14 15:27:54 följande:

    Jag har haft 1 mf och 2 ma. MA kanske inte är samma sak som mf?


    Då skulle jag tipsa om att börja smörja morgon och kväll så fort du fått plus. Börjar du smörja direkt efter ÄL måste du veta exakt när ÄL varit med hjälp av temp och stickor, men får du då inget plus alltså ingen graviditet så kan det ta några dagar innan mensen kommer = ännu mer utdraget. Så mitt tips är att smörja från plus till TIDIGAST v 14 (v12 tar moderkakan över och försörjer graviditeten med progesteron, innan det är det gulekroppen som inte producerar progesteron i tillräcklig dos om du använder progesteronkräm). Trappa ner mycket långsamt, i flera veckor för att undvika missfall.
  • Anonym (Ghost­)
    Sun 14 Mar 2021 15:48
    #6
    +1
    Anonym (91) skrev 2021-03-14 14:13:12 följande:

    Jag har beställt hem en pump progesteronkräm jag tänkt testa.

    Men nu velar jag då jag läst äl kan utebli istället?

    När ska man använda krämen? Alltså, vid vilka symtom eller vad man ska säga.

    Jag brukar få positiva äl tester 2 ggr under månaden med ca 1 veckas mellanrum, som om kroppen inte klarar av att äl nästan, så fick då rådet att använda progesteronkräm.

    Men hur ska jag göra? Våga använda eller inte?


    När läkare sagt att du behöver det.
  • Anonym (X)
    Sun 14 Mar 2021 17:32
    #7

    Jag hade inte vågat använda om jag vore du.

    Rekommenderar att du gör en missfallsutredning och därefter kan du om du har tur få utskrivet lutinus som också är progesteron (om de inte hittar anledning till missfallen). Då vet du exakt hur mycket du ska ta så att du inte riskerar mf/ma på en kanske frisk graviditet bara för att du helt plötsligt slutar med krämen.

  • Anonym (ioioi­o)
    Mon 15 Mar 2021 10:00
    #7
    Anonym (91) skrev 2021-03-14 15:27:54 följande:
    Jag har haft 1 mf och 2 ma. MA kanske inte är samma sak som mf?
    Jo, det är samma. Om man inte vet att man har ett MA, och till sist börjar blöda av sig själv, så tror man ju att det är ett vanligt mf. Så många har nog faktiskt MA fast dom tror embryot dött precis innan dom börjar blöda. 
  • Anonym (S)
    Mon 15 Mar 2021 10:12
    #8

    Det är absolut ingen fara att använda progesteronkräm. Dock är den väldigt svag om man jämför mot vagitorier. Tycker du ska be din gyn/fertilitets läkare skriva ut crinone el lutinus ist. Vad hade du för värde på progesteronet en vecka efter äl? Vill du använda krämen ska du börja smörja 2-4 dgr efter bekräftad äl. Tempar du är de enklast att se när äl varit å smörj så fort tempen ökar. Ta ett gravtest 2 dgr innan BIM. Fortsätt med krämen tills v12 ungefär om du är gravid annars sluta med krämen. Och gör om nästa månad! Lycka till!

Svar på tråden När är progesteronkräm ok atr använda sig av?