• Anonym (Hjälp Mig)

    Våldtäktsanklagelser - Hur ska man agera?

    Hur ska man agera när man får samma brev från flera bekanta (facebookvänner) med en anonym anklagelse och berättelse om en kompis som ska ha våldtagit en tjej när hon sov?
    Brevet är skriven av tjejen som vill vara anonym och skickas runt för att varna andra kvinnor i gärningsmannens närhet och man uppmanas sprida det till alla gemensamma bekanta.
    Å ena sidan. Man måste ju få ha ett sätt att skydda sig och andra genom att varna för en förövare. Hur ska man annars göra det? (Rättssystemet funkar inte särskilt bra)
    Å andra sidan vet jag att min anklagade kompis (mer bekant egentligen, har inte haft kontakt på år.) har gjort sig en del fiender under hans knarkarperiod (som nu är länge sedan). Ifall man sprider det och han är oskyldig kan man ju förstöra hans liv, och han har ingen möjlighet att försvara sig.
    Hur ska man göra??? Är intresserad både av just min situation och liknande. Vill höra hur ni tänker.
  • Svar på tråden Våldtäktsanklagelser - Hur ska man agera?
  • Drottningen1970

    Skulle inte göra något. Vad ska du göra liksom? Du har ju ingen nära relation med vederbörande. Du vet inte vem som gör anklagelsen och vet inte om det är sant. Du ska inte göra något.

  • lövet2

    Jag skulle inte sprida det. Om tjejen har seriösa anklagelser ska hon vända sig till polisen. Annars har det där brevet samma värde som skvaller och skitsnack.

  • Anonym (F)

    Lägg dig inte i. Man kan iofs misstänka att det är sant men hon kan ju också vara helt psykiskt vrickad med falska anklagelser. Tyvärr begår hon ett brott och det kan du berätta för henne om du bryr dig om henne för det hon sysslar med är förtal och åtalbart, se t ex Cissi Wallin mot Fredrik Virtanen. Be henne gå till polisen istället. Hon tassar på farligt tunn is här.

  • Anonym (-)

    Jag hade inte spridit det, då man i Sverige kan åtalas för förtal trots att det är sanning, MEN jag hade tagit till mig informationen och hålt mig undan från personen och sett till att även andra nära och kära gör det

    En gammal pundare som även har våldtäktsanklagelse på sig är oavsett ingen man vill umgås med.

  • Anonym (L)

    Sprid inte, du vet ju inte om det här stämmer.

    Jag övervägde att upplysa mitt ex nya kvinna om att han är dömd för brott mot mig men då handlar det alltså om en dömd person och en specifik kvinna. Han hade tydligen visat domen för henne på eget bevåg och hävdat att det bara är jag som är psyksjuk. Sedan misshandlade han henne så grovt att han åkte in på anstalt.

    Men att sprida något från en anonym eller känd källa om en person som inte är dömd till en massa random personer är bara fel. Det skulle jag aldrig göra.

    Att få någon åtalad för förtal är mycket svårt så det lär hon inte bli, om nu hennes identitet röjs.

    Det hela verkar skumt. Vi har ju ett rättsväsende för att undvika den typen av privata hämndaktioner om din bekant skulle vara skyldig. Om en polisanmälan inte går vidare till åtal så finns det inte tillräckliga bevis och då kan inte åklagaren göra något åt saken oavsett hur sannolikt det än är att han är skyldig. Det fruktansvärt för den drabbade men rättsväsendet kan inte fungera på något annat sätt.

  • Anonym (F)
    Anonym (L) skrev 2021-03-14 16:12:39 följande:

    Sprid inte, du vet ju inte om det här stämmer.

    Jag övervägde att upplysa mitt ex nya kvinna om att han är dömd för brott mot mig men då handlar det alltså om en dömd person och en specifik kvinna. Han hade tydligen visat domen för henne på eget bevåg och hävdat att det bara är jag som är psyksjuk. Sedan misshandlade han henne så grovt att han åkte in på anstalt.

    Men att sprida något från en anonym eller känd källa om en person som inte är dömd till en massa random personer är bara fel. Det skulle jag aldrig göra.

    Att få någon åtalad för förtal är mycket svårt så det lär hon inte bli, om nu hennes identitet röjs.

    Det hela verkar skumt. Vi har ju ett rättsväsende för att undvika den typen av privata hämndaktioner om din bekant skulle vara skyldig. Om en polisanmälan inte går vidare till åtal så finns det inte tillräckliga bevis och då kan inte åklagaren göra något åt saken oavsett hur sannolikt det än är att han är skyldig. Det fruktansvärt för den drabbade men rättsväsendet kan inte fungera på något annat sätt.


    Varför skulle det vara svårt att döma henne? Hon verkar rätt tydlig med vad hon anklagar den där killen för, hennes syfte är att svartmåla honom offentligt och hans namn och hennes namn är ju också med i smeten. Tycker det känns som ett open-shut case här.
  • walkers
    Anonym (F) skrev 2021-03-14 16:20:30 följande:
    Varför skulle det vara svårt att döma henne? Hon verkar rätt tydlig med vad hon anklagar den där killen för, hennes syfte är att svartmåla honom offentligt och hans namn och hennes namn är ju också med i smeten. Tycker det känns som ett open-shut case här.
    Eh.. har du missat att tjejen är anonym? man vet ju inte om det är samma tjej som blivit våldtagen som skrivit brevet eller om det är en vän/släkting osv som skrivit
    Nej det är långt ifrån ett open shut case

    Om ts däremot under sitt namn sprider vidare anklagelsen däremot kan ts åka dit för förtal (att det sen är sjukt att rätttsystemet i många fall mer skyddar förövaren än offren oavsett brott är en annan sak)
  • Anonym (IV)

    Du sprider det inte, men ser till att aldrig hamna ensam med personen i fråga.

  • walkers
    Anonym (Six) skrev 2021-03-14 16:32:04 följande:

    Man ska givetvis erkänna " ja jag våldtog henne och är mycket stolt över det".


    Eh what? Är du full?
  • Anonym (F)
    walkers skrev 2021-03-14 16:45:25 följande:
    Eh what? Är du full?
    Det är ett troll som återkommer på forumet lite nu och då, hans konto stängs av snart igen. Mata inte bara.
  • Anonym (F)
    walkers skrev 2021-03-14 16:43:40 följande:
    Eh.. har du missat att tjejen är anonym? man vet ju inte om det är samma tjej som blivit våldtagen som skrivit brevet eller om det är en vän/släkting osv som skrivit
    Nej det är långt ifrån ett open shut case

    Om ts däremot under sitt namn sprider vidare anklagelsen däremot kan ts åka dit för förtal (att det sen är sjukt att rätttsystemet i många fall mer skyddar förövaren än offren oavsett brott är en annan sak)
    Ja jag missade att hon var anonym. Kan med andra ord lika gärna vara ett idiotiskt kedjebrev, eller nån som bara vill jävlas med killen.
  • Anonym (L)
    Anonym (F) skrev 2021-03-14 16:20:30 följande:

    Varför skulle det vara svårt att döma henne? Hon verkar rätt tydlig med vad hon anklagar den där killen för, hennes syfte är att svartmåla honom offentligt och hans namn och hennes namn är ju också med i smeten. Tycker det känns som ett open-shut case här.


    Det är svårt rent juridiskt. En sådan polisanmälan faller inte automatiskt under allmänt åtal och vägs alltid mot yttrandefriheten. Det är särskilt svårt när avsändaren är anonym att kunna bevisa vem som har spridit uppgifterna. Jag har gått igenom det här själv tyvärr och då spreds allvarliga lögner om mig och min familj helt öppet på nätet av mitt ex. Trots omfattande dokumentation räckte det inte för åtal. Lägg därtill att rättsväsendet är överbelastat och det sållas hårt så ett sådant här fall lär inte gå vidare, vilket är för jävligt men sannolikt.
  • Hugful80

    Du kan göra dig skyldig till förtal om du sprider det vidare, oavsett sanningshalt. Den som påstår sig blivit utsatt bör gå till polis. Utifrån eventuell dom eller frikännande kan du bilda dig en egen uppfattning och välja själv om du vill ha den anklagade kvar i ditt liv eller inte.


    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
Svar på tråden Våldtäktsanklagelser - Hur ska man agera?