• Mon 15 Mar 2021 09:52
    11462 visningar
    30 svar
    30
    11462

    Pirrningar, vibrationer i tungan och ben

    Hej, någon annan som känner igen sig. Symtom över ett år.

    Mina symtom började för ett år sedan.
    5 sekunders stickningar i händer och fötter som hoppade runt på olika ställen. Torrhostat inte mycket men ca 6ggr per dygn.
    Utredes även för musarm. Ont i armbågarna.

    Efter ca 5 månader så fick jag symtom i tungan, kändes tjock och den känns som det vibrerar/drar i den. Det syns dock inget. 
    Blev även "jobbigt" att prata, läsa bok precis som att jag inte ska uttala ordet rätt. Det låter dock rätt. Bara jobbigt att prata.  Extremt konstig känsla. 

    Underarmarna kändes spända precis som efter ett träningspass dock utan att ha tränat. (Detta har släppt sedan några månader tillbaka)

    Det har under lång period känts som "socker" i ben och armar och hoppat i lår och i armar. Nu sista månaderna så har fokuset ändrats till benen och tungan.

    Sedan några månader så är symtomen i tungan kvar och hostan. Benen och då framförallt knän och underben samt lår känns som dom vibrerar/kolsyra.
    Det som tillkommit är att båda knäna gör ont när jag går och speciellt nedför trappor men på slutet så gör knäna även ont när jag går som vanligt.

    Det jobbigaste är tungan och rösten, benen blir mer som en psykisk tortyr.

    Är det någon som har liknande symtom och då speciellt hostan, tungan och "sockerdrickan", hoppningarna från benen?

    Jag har utredd hos Neurolog som inte hittar något fel samt gjort olika tester genom husläkaren som inte hittar vad som är fel. 

  • Svar på tråden Pirrningar, vibrationer i tungan och ben
  • Wed 9 Jun 2021 11:08
    #3

    Hej Zlimman,

    Stort tack för svar!
    Jag känner ingen ångest eller oro och är glad och energisk. Har haft det stressigt på jobb och delvis privat men det var för två år sedan och bakåt i tiden. Sista två åren så tycker jag att det är tvärtom. Har en lugnare tillvaro rent arbetsmässigt.

    Har svår själv att koppla detta till stress men neurologen har vart inne på stress men läkaren tror inte det.

    Allt gott, 

    B

  • Wed 9 Jun 2021 11:11
    #4

    Hej ComeHiter,

    Tack så mycket för ett svar!
    Läkarna har tagit massor av blodprov som ser bra ut och jag äter normal kost så läkaren trodde inte på B12 brist. Hon har dock tagit även detta test nu efter att jag läste ditt tips.

    Stort tack!

    B

  • Mon 5 Jul 2021 10:15
    #5

    Alla värden, B12 osv ser bra ut. 
    Det enda som stack ut var ett något högre värde på Magnesium än normalt.

    Mina ben, lår, knän och underben känns som kolsyra eller att dom är spända inne i musklerna och min egen teori är att det är liknande i tungan och svalget, ibland när munnen känns som mest så drar det även i övre gommen under en period. 
    Samma typ av känsla finns även i armarna ibland, dock är benen mer frekvent. 

    På kvällen vid läggdags känns det extra mycket och då känns även fascikulationer och då oftast i benen men kan även komma på andra ställen i kroppen, helt nya ställen.

    Ingen annan som har liknande symtom?

  • Mon 16 Aug 2021 17:23
    #8

    Zlimman, det känns som det drar i tungan, svårt att beskriva. Kan även kännas tjock. Min egen teori är att det är samma symtom som jag har i knän och armbågar. .
    Jag har gjort MRT på hjärnan, ENeg och EMG samt även röntgat lungorna.

    Magnesiumbrist har jag inte, jag hade något för högt värde.

    Allt gott,

    L

  • Sat 19 Feb 2022 21:08
    #10
    Mnb12, har du andra symtom också? Min tunga har känts 24/7 under en lång tid, extremt jobbigt psykiskt, turkisk peppar var det ända som minskade tortyren en kort stund. Jag har haft en period nu i tungan då jag haft mindre känningar vilket är otroligt skönt. ?Strömmande? känsla i benen är kvar samt pulseringar musklerna hoppar runt om i kroppen är kvar. Talet kommer o går, hostan är kvar och kommer vid tal.. För att svara på frågan, har inte så mycket att välja på det bara pågår. Tränar styrke 2 ggr i veckan vilket är skönt. Får ont i knäna som sväller upp vid löpning tyvärr. Hur länge har du haft symtomen? Laken
  • Wed 2 Aug 2023 13:55
    #14

    Hej, jag har kvar samtliga symtom, kolsyra i benen och tungan. Även musklerna hoppar på olika ställen på kroppen dock inte hela tiden.

    Jag fick en kur tidigt mot borelia men ingen skillnad.

    när benen under korta perioder inte har kolsyra så känns inte tungan heller.

    Lake

  • Wed 2 Aug 2023 13:59
    #15

    MR på hjärnan är gjord samt i nutid MR på hela kroppen.

  • Wed 2 Aug 2023 22:18
    #18

    Inteutanproblem, tack för tips!

  • Thu 3 Aug 2023 08:07
    #19

    Aveni, hur vet jag om det är Borelia?
    Vilken medicin ska man be att få?

    tack för ditt inspel!

  • Fri 4 Aug 2023 10:57
    #21

    Stort tack för svar.

    Mina symtom började 2019 i december med att det stack i fingrarna i ca 5 sekunder. Dessa stickningar hoppade runt.
    Efter detta kom allt annat.

    Jag har haft dessa symtom länge nu går det fortfarande att få bort om det skulle vara Borrelia? 

  • Sun 26 Nov 2023 21:03
    #27

    Hej Makomiko, 

    Jag har gjort två borreliatest som visat negativt. Jag har nu haft mina symptom/besvär i 4 år.

    Jag har kvar symtomen med kolsyra i benen kontinuerligt samt att tungan/munnen är det samma, äter konstant Turkisk peppar då det dövar. Musklerna hoppar/pulserar på olika ställen på kroppen precis som förr dock inte hela tiden.

    Upplever inget som värre mer att jag är "van" att leva med "tortyren". 
    Benen och munnen/tungan och hostan är kontinuerligt/dagligen. Ibland känns det som det är värre och ibland något mindre men aldrig helt borta med symtom.

    Det är sensoriskt. Det funkar att styrketräna vilket jag gör. Löpning som jag gillar funkar dock inte men kan också bero på att knäna inte funkar och kanske inte kär kopplat till detta, ingen aning.
    I början av 2020 så tappade jag styrkan i armarna men detta har jag inte haft sedan dess. Orkade inte ens lyfta ett bord..

    B12 ligger på 270.

    Jobbigast är munnen/tungan. Hur har du det med tungan/munnen, hosta?
    Är det benen för dig också?

    Allt gott, 

    Lake

Svar på tråden Pirrningar, vibrationer i tungan och ben