• Anonym (Orkeslös)

    Slippa känna känslor

    Hur dödar jag lättast ovälkomna känslor? Fått känslor för en annan, båda jag och personen det gäller är upptagna.

    Vill inte känna så här. Är rädd att det märks på mig.

    Kan inte undvika personen helt.

    Hjälp....

  • Svar på tråden Slippa känna känslor
  • Anonym (sådär)
    Anonym (L) skrev 2021-03-18 17:02:35 följande:

    Många säger att man inte ska mata känslorna. Jag förstår precis vad de menar. Man ska undvika och man ska distansera sig och förtränga. Men va fan!? Hur mår man när man förtränger sin känslor? Det låter så jävla förnuftigt och fint men är det bra för själen? Jag tror inte att det. Det uppfyller säkert mångas ideal och moraliska aspekter. Men man mår skit. 


    Det bero väl kanske på vilka känslor det handlar om och hur destruktiva de kan tänkas bli?

    Jag tycker minst lika många verkar ha en väldigt naiv och idealiserad bild av känslor, framför allt romantiska känslor som man på nåt sätt sätter i en hel annan klass som alltid fint och felfritt. Samma personer har en tendens att agera oerhört egoistiskt eftersom de anser att just deras känslor och välmående står över allt annat i universum.

    Men sanningen är att människor kan känna massor med saker och alla känslor är inte alltid varken rationella eller önskvärda att leva ut.

    Alla människor kan känna ilska, men är det ok att leva ut sin ilska hur som helst?

    Alla människor kan känna avvund eller svartsjuka, men är det ok att leva ut det hur som helst?

    Allt handlar ju inte alltid om hur man själv mår av saker, det handlar kanske lika mycket om hur ens agerande får andra att må? Och vår förmåga att kunna kontrollera våra känslor och tänka rationellt är väl i grunden vad som skiljer oss från djuren?
  • Anonym (LS)
    Anonym (Stina) skrev 2021-03-17 19:21:05 följande:

    Den brutala sanningen formulerades väldigt bra av Carl Jung "what you resist persists." Det vill säga att ju mer man jobbar på att trycka undan en känsla desto mer biter den sig fast.

    Tyvärr så är det bara att erkänna att känslan finns och acceptera den och sedan ta hand om sig själv i den sorg man känner.

    Vill man jobba med detta kan jag rekommendera Radical Acceptens av den underbara kvinnan Tara Brach.


    Håller fullständigt med. Det är viktigt att acceptera att man ibland faktiskt har olämpliga känslor och faktiskt tillåta sig att känna dem. Ingen dör av att vara lite betuttad!
  • Anonym (Orkeslös)

    Anonym(L) och Anonym(Ls) och Stina - tack!

    anonym(sådär) - du verkar upprörd? det har inte hänt eller ska hända nåt....jag agerar inte på alla känslor som kommer i olika sammanhang....är inget djur...

    Hur är hen ett hot om bara jag har känslor och inte gör nåt?

    Skriver av mig här för att jag inte kan ta upp det me nån annan.

  • Anonym (sådär)
    Anonym (Orkeslös) skrev 2021-03-18 21:47:14 följande:

    Anonym(L) och Anonym(Ls) och Stina - tack!

    anonym(sådär) - du verkar upprörd? det har inte hänt eller ska hända nåt....jag agerar inte på alla känslor som kommer i olika sammanhang....är inget djur...

    Hur är hen ett hot om bara jag har känslor och inte gör nåt?

    Skriver av mig här för att jag inte kan ta upp det me nån annan.


    Iof har jag inte påstått att DU skulle agerar på alla känslor eller vara ett djur. Det jag skrev var svar på vad andra skrivit om känslor, etc. Det är ju en fördel om du har koll på i vilket sammanhang saker skrivs så du inte tar saker ur dess sammanhang och tar åt dig av saker som inte är riktade till dig.

    Att ha känslor är inget hot för någon så länge du inte agerar på dem, däremot är det ju ganska lätt att man agerar på känslor, speciellt när man resonerar som vissa gör i denna tråd. 

    Jag kan absolut förstå att såna "livsfilosofier" är lockande i din situation, bara slappna av och go with the flow, det löser sig av sig självt bara du släpper handbromsen...låter ju skitfint men sen går det ju ganska många ggr fel oxå...vänd på det, tror du inte att många som varit otrogna börjat sin "karriär" precis där du är nu?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (LS) skrev 2021-03-18 17:55:47 följande:
    Håller fullständigt med. Det är viktigt att acceptera att man ibland faktiskt har olämpliga känslor och faktiskt tillåta sig att känna dem. Ingen dör av att vara lite betuttad!
    Mmmm, låter ju fint, men det Stina glömde närmna är att hon själv lever i ett öppet förhållande är swinger och har lite svårt att förstå sig på vad problemet med otrohet är öht i monogama förhållanden, utan tycker otrohet är helt ok och tar det i försvar i var och varannan tråd.

    Jag rekommenderar att du läser lite otrohetstrådar så lär du snart märka Stinas verkliga livsfilosofi....
  • Anonym (A)

    Hänt liknande här också förstår vad du genomgår. Vilken ålder är ni i?

  • Anonym (Stina)
    Anonym (sådär) skrev 2021-03-18 22:40:29 följande:

    Mmmm, låter ju fint, men det Stina glömde närmna är att hon själv lever i ett öppet förhållande är swinger och har lite svårt att förstå sig på vad problemet med otrohet är öht i monogama förhållanden, utan tycker otrohet är helt ok och tar det i försvar i var och varannan tråd.

    Jag rekommenderar att du läser lite otrohetstrådar så lär du snart märka Stinas verkliga livsfilosofi....


    Nu tror inte jag att Carl Jung, Mindfulness, RAIN med mera endast fungerar om man är Swinger och lever i öppna förhållanden. Tror du på allvar att min livstil gör att man är immun mot känslor som måste ha testas.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Stina) skrev 2021-03-19 02:41:44 följande:

    Nu tror inte jag att Carl Jung, Mindfulness, RAIN med mera endast fungerar om man är Swinger och lever i öppna förhållanden. Tror du på allvar att min livstil gör att man är immun mot känslor som måste ha testas.


    Självklart skall det stå hanteras inte ha testas. Autokorr är inte helt felfritt.
  • Anonym (Kimchi)

    Förstår att det är jobbigt. Använd förälskelsen som boost till ditt förhållande istället. Vad jag förstår så vill du fortsätta att leva med din man.

    Vad står den här förälskelsen för? Verkar inte som ren sexuell attraktion utan mer att du gillar personligheten. Du väljer att inte agera utefter känslan. Låt det bara vara. Det ger med sig. Är du kanske lite skraj för känslan? Är det första gången du blir förälskad i en kvinna?

  • Anonym (LS)
    Anonym (sådär) skrev 2021-03-18 22:40:29 följande:

    Mmmm, låter ju fint, men det Stina glömde närmna är att hon själv lever i ett öppet förhållande är swinger och har lite svårt att förstå sig på vad problemet med otrohet är öht i monogama förhållanden, utan tycker otrohet är helt ok och tar det i försvar i var och varannan tråd.

    Jag rekommenderar att du läser lite otrohetstrådar så lär du snart märka Stinas verkliga livsfilosofi....


    Jag förstår inte vad du menar! Att faktiskt erkänna att man har känslor är inte samma sak som att vara ett hjälplöst offer för dessa och kasta sig in i otrohet.

    Min erfarenhet är snarare att det inte är konstruktivt att fokusera på att "känna något annat" eftersom det riskerar att göra att känslan blir förbjuden.

    Jag tänker att man blir förvånad och bestört av vissa känslor och att det faktiskt finns teorier kring hur dessa ska hanteras.

    Vad skulle jag eller TS få ut av att läsa massa otrohetstrådar? Vi är ju i denna tråden och funderar över ovälkomna känslor och hur man hanterar dem?
Svar på tråden Slippa känna känslor