• Anonym (Trådstartaren Hedda)

    Enligt FHM kan det komma en tredje Coronapandemi-trots vaccin!!! Varför tror så många att 2021 kommer bli så mycket annorlunda än 2020?

    Många tror att under 2021, vissa till sommaren och "vissa" även nu att Corona Pandemin kommer ta slut (helt/delvis) (el t.o.m tagit slut???) 
    Jag har hört och läst från Folkhälsomyndigheten att enligt dem så kommer den INTE ta slut = även om folk vaccineras - vilket kommer ta lång tid innan alla är vaccinerade!! Iaf så kommer vi enligt FHM få leva med fortsatta restriktioner och hur man ska bete sig för att minska smitta och spridning - ex hålla avstånd, tvätta händer ofta osv - under hela 2021...
    Vissa har ju redan börjat leva som om Corona inte existerar längre - vilket jag tycker är fel och (egoistiskt i vissa fall)

    Sen finns ju dom muterade virusen som är liknade Covid 19, men mycket mer smittsamma tex Sydafrikanska mutationen...

    Jag tror inte att Corona "tiden" är slut...och att alla bör ta mer ansvar-ta vaccin, hålla avstånd etc,,

    Vad tror/vet/tycker ni???

  • Svar på tråden Enligt FHM kan det komma en tredje Coronapandemi-trots vaccin!!! Varför tror så många att 2021 kommer bli så mycket annorlunda än 2020?
  • Anonym (Q)

    Den tredje vågen är ju redan här i vissa delar av landet. Det som kommer att stoppa viruset är vaccin, och de flesta i Sverige (som vill) kommer vara vaccinerade ungefär nånstans mitt i semestertider. Hösten kommer bli väldigt mycket bättre och jul kommer vi kunna fira som vanligt, iaf för de som är vaccinerade. Restriktioner kommer vi få leva med året ut och kanske lite till, men det kommer finnas en stor frihet för de som vaccinerar sig!

    Du kommer med märkliga påståenden som du gärna får länka till, jag har hittills inte sett FHM påstå att covid-19 aldrig kommer att försvinna.

  • Anonym (C)
    Anonym (Q) skrev 2021-03-16 19:34:27 följande:
    Den tredje vågen är ju redan här i vissa delar av landet. Det som kommer att stoppa viruset är vaccin, och de flesta i Sverige (som vill) kommer vara vaccinerade ungefär nånstans mitt i semestertider. Hösten kommer bli väldigt mycket bättre och jul kommer vi kunna fira som vanligt, iaf för de som är vaccinerade. Restriktioner kommer vi få leva med året ut och kanske lite till, men det kommer finnas en stor frihet för de som vaccinerar sig! Du kommer med märkliga påståenden som du gärna får länka till, jag har hittills inte sett FHM påstå att covid-19 aldrig kommer att försvinna.

    Nu minns jag inte om jag hört någon från just fhm säga det, men de sakkunniga tycks vara helt överens om att viruset är här för att stanna. Dock betyder ju inte det att det kommer att ställa till lika mycket problem som det gör nu. Det kommer att bli ett i mängden av luftvägsvirus som cirkulerar, men större delen av befolkningen kommer att ha ett immunförsvar som hanterar det hyfsat väl.
  • korngryn

    Restriktionerna lär finnas kvar i åratal! Viruset kommer inte försvinna. Men när tillräckligt många haft sjukdomen kommer viruset sluta bete sig som en pandemi. Då blir det kanske mer som en annan typ av luftvägsinfektion som man kommer få då och då. Ingen kan veta exakt hur det kommer utveckla sig.

  • Anonym (Trådstartaren Hedda)
    Anonym (Q) skrev 2021-03-16 19:34:27 följande:

    Den tredje vågen är ju redan här i vissa delar av landet. Det som kommer att stoppa viruset är vaccin, och de flesta i Sverige (som vill) kommer vara vaccinerade ungefär nånstans mitt i semestertider. Hösten kommer bli väldigt mycket bättre och jul kommer vi kunna fira som vanligt, iaf för de som är vaccinerade. Restriktioner kommer vi få leva med året ut och kanske lite till, men det kommer finnas en stor frihet för de som vaccinerar sig!

    Du kommer med märkliga påståenden som du gärna får länka till, jag har hittills inte sett FHM påstå att covid-19 aldrig kommer att försvinna.


    Då pratar dom om en annan tredje våg -som INTE har brutit ut än -som dom ev räknar bryta ut i maj...Sen skrev jag iof inte att FHM skrivit att det aldrig kommer försvinna - utan att dom tror att det med vaccinationer kan ta lång tid - innan alla är vaccinerade och att restriktioner osv skulle fortsätta iaf under Året 2021 -Beroende på hur allt utvecklar sig.-med den muterade Sydafrikanska viruset, etc...men jag har en länk här - så kan du läsa själv..Jag kanske har missförstått vad dom menade - www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/mars/risk-for-tredje-vag-av-covid-19-enligt-nya-scenarier/
  • Anonym (Trådstartaren Hedda)
    korngryn skrev 2021-03-16 20:56:19 följande:

    Restriktionerna lär finnas kvar i åratal! Viruset kommer inte försvinna. Men när tillräckligt många haft sjukdomen kommer viruset sluta bete sig som en pandemi. Då blir det kanske mer som en annan typ av luftvägsinfektion som man kommer få då och då. Ingen kan veta exakt hur det kommer utveckla sig.


    Precis vad jag också tror...Ingen vet ju exakt hur det kommer utvecklas - vaccinerna är nya och snabbt framtagna - Astra Zeneca vaccinet har dom "stoppat" ett tag för att kolla varför flera dött av den -i andra länder, men även i Sverige pga blod proppar el hjärnblödning Och dom vet inte heller hur den "nya" Sydafrikanska virus pandemin kommer utvecklas heller -som jag läst är 40-60% mer smittsam...
    Om den är värre eller mildare än covid 19 från Kina vet dom inte riktigt än
    Enligt fhm så tror dom att en tredje våg kommer komma i maj-så den har inte kommit än-men hur allvarlig eller mild den kommer bli beror på många olika saker tex hur folk fortsätter bete sig..
  • Tow2Mater
    Anonym (Trådstartaren Hedda) skrev 2021-03-16 23:58:43 följande:
    Precis vad jag också tror...Ingen vet ju exakt hur det kommer utvecklas - vaccinerna är nya och snabbt framtagna - Astra Zeneca vaccinet har dom "stoppat" ett tag för att kolla varför flera dött av den -i andra länder, men även i Sverige pga blod proppar el hjärnblödning Och dom vet inte heller hur den "nya" Sydafrikanska virus pandemin kommer utvecklas heller -som jag läst är 40-60% mer smittsam...
    Om den är värre eller mildare än covid 19 från Kina vet dom inte riktigt än
    Enligt fhm så tror dom att en tredje våg kommer komma i maj-så den har inte kommit än-men hur allvarlig eller mild den kommer bli beror på många olika saker tex hur folk fortsätter bete sig..
    Det finns inget rapporterat fall i Sverige, var har du läst/hört det?
  • Anonym (Trådstartaren Hedda)
    Tow2Mater skrev 2021-03-17 00:29:26 följande:
    Det finns inget rapporterat fall i Sverige, var har du läst/hört det?
    Pratar du om dödsfallen och även allvarliga biverkningar folk fått pga Astra Zeneca vaccinet eller?
    Det står bla på folkmyndighetens sida och så tog dom t.o.m upp det på nyheterna på tv i dag...Det är ju inte många i Sverige som har dött pga det vaccinet, men  från andra länder där dom använt det tidigare och längre...
    Det var iaf så pass många som dött och fått biverkningar (som inte är normala biverkningar efter ett influensa vaccin)  att dom har gjort ett "stopp" i att ge just AZVaccinet-just nu för att kolla VARFÖR folk - har dött eller blivit sjuka av det - fått blod proppar osv..
  • Tow2Mater
    Anonym (Trådstartaren Hedda) skrev 2021-03-17 01:45:06 följande:
    Pratar du om dödsfallen och även allvarliga biverkningar folk fått pga Astra Zeneca vaccinet eller?
    Det står bla på folkmyndighetens sida och så tog dom t.o.m upp det på nyheterna på tv i dag...Det är ju inte många i Sverige som har dött pga det vaccinet, men  från andra länder där dom använt det tidigare och längre...
    Det var iaf så pass många som dött och fått biverkningar (som inte är normala biverkningar efter ett influensa vaccin)  att dom har gjort ett "stopp" i att ge just AZVaccinet-just nu för att kolla VARFÖR folk - har dött eller blivit sjuka av det - fått blod proppar osv..
    Eftersom du skrev " flera dött av den -i andra länder, men även i Sverige pga blod proppar el hjärnblödning" menade jag pga blod proppar el hjärnblödning.

    "misstänkta biverkningar om blodpropp i kombination med blödning hos individer som vaccinerats med Astra Zenecas vaccin mot covid-19. .. I Sverige har inget sådant fall hittills rapporterats in."
    www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/mars/astra-zenecas-vaccin-pausas-som-en-forsiktighetsatgard-i-vantan-pa-emas-utredning/  (Publicerat 16 mars 2021)
  • hammarhajen

    Tvätta händerna kan väl ändå inte räknas som restriktion? Snarare normal hygien och folkvett. 

    Är faktiskt helt förfärad över hur så stor del av den vuxna befolkningen som behövt lära sig grundläggande hygien under pandemin. Det ska väl bara sitta?

  • Anonym (Q)
    hammarhajen skrev 2021-03-17 05:31:37 följande:

    Tvätta händerna kan väl ändå inte räknas som restriktion? Snarare normal hygien och folkvett. 

    Är faktiskt helt förfärad över hur så stor del av den vuxna befolkningen som behövt lära sig grundläggande hygien under pandemin. Det ska väl bara sitta?


    Ja men eller hur! Hur svårt ska det vara liksom, man tvättar händerna åtminstone när man kommer hem, efter toabesök och innan man lagar mat, ganska grundläggande tycker jag.

    Med lite humor kan man också konstatera att 2 meters avstånd borde passa den stereotype svensken alldeles utmärkt. Har läst och hört många som är jättenöjda att man nu slipper tvångskramas och ta i handen (jag är en av dem).
  • Anonym (Trådstartaren Hedda)
    Tow2Mater skrev 2021-03-17 01:57:20 följande:
    Eftersom du skrev " flera dött av den -i andra länder, men även i Sverige pga blod proppar el hjärnblödning" menade jag pga blod proppar el hjärnblödning.

    "misstänkta biverkningar om blodpropp i kombination med blödning hos individer som vaccinerats med Astra Zenecas vaccin mot covid-19. .. I Sverige har inget sådant fall hittills rapporterats in."
    www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/mars/astra-zenecas-vaccin-pausas-som-en-forsiktighetsatgard-i-vantan-pa-emas-utredning/  (Publicerat 16 mars 2021)
    På nyheterna på TV igår så sa dom att 16 personer dött bara i Sverige, men inte hur många som hade blivit sjuka och kunnat dött efter biverkningar som blodproppar i benen osv -som man kan dö av om det inte behandlas.. och du såg ju själv att dom hade pausat AZ-vaccinet pga försiktighetsåtgärder-För att dom antagligen inte vet varför personer dött av detta vaccin..
    Men det är väl tillåtet att välja det vaccinet om man vill sen antar jag..
    Jag skulle ju hellre välja det andra vaccinet från Ryssland - som verkar mycket bättre..Men det är väl en smaksak...
  • Anonym (Trådstartaren Hedda)
    hammarhajen skrev 2021-03-17 05:31:37 följande:

    Tvätta händerna kan väl ändå inte räknas som restriktion? Snarare normal hygien och folkvett. 

    Är faktiskt helt förfärad över hur så stor del av den vuxna befolkningen som behövt lära sig grundläggande hygien under pandemin. Det ska väl bara sitta?


    Nej det räknade eller skrev jag inte var restriktioner utan som annat man egentligen ska göra...Normal hygien och tvätta eller och sprita händerna så fort du ska, har rört vid något är inte normal hygien...Det folk har fått lära sig är extrem hygien ..Några ex som man ska göra nu är att tvätta och eller sprita händerna - om du inte har tillgång till tvål och vatten.Så ofta som du ska eller har rört vid någonting/nån annan .ETT ex bara är innan du går in på Ica OCH efteråt så ska du sprita händerna i 30 sek (iaf har vi handsprit vid ingången) annars har folk det i bilen/väskan, etc utanför hemmet, men även hemma så bör man tvätta el sprita händerna så fort man rört vid nånting iaf är det mycket mer handtvätt som rekommenderas än normalt..
    Restriktioner är att man bara får sitta 1-2 personer per bord på en restaurang tex el att dom stänger olika ställen kl 18 istället för kl 22, osv osv..
  • Anonym (Trådstartaren Hedda)
    Anonym (Q) skrev 2021-03-17 06:54:07 följande:
    Ja men eller hur! Hur svårt ska det vara liksom, man tvättar händerna åtminstone när man kommer hem, efter toabesök och innan man lagar mat, ganska grundläggande tycker jag.

    Med lite humor kan man också konstatera att 2 meters avstånd borde passa den stereotype svensken alldeles utmärkt. Har läst och hört många som är jättenöjda att man nu slipper tvångskramas och ta i handen (jag är en av dem).
    Fast nu ska man eller rekommenderas det ju -från regeringen utöver det "grundläggande" eller den normala hygienen angående handtvätt speciellt- att om du inte har tillgång till tvål och vatten -som tex innan och efter du går in i en affär eller var som helst utanför hemmet att du spritar händerna - tvättar med handsprit- och gnider in det i 30 sek-varenda gång innan och efter du i princip rört vid nånting-exv handtag!!!
    Det är ju inte restriktioner utan rekommendationer...
    Sen vet jag ju inte hur det är där du bor, men i Stockholm så är det 2 m avstånd-jättebra - tills nån tränger sig för han har bråttom eller skiter i corona ha ha
  • Anonym (Q)
    Anonym (Trådstartaren Hedda) skrev 2021-03-17 09:16:04 följande:
    Fast nu ska man eller rekommenderas det ju -från regeringen utöver det "grundläggande" eller den normala hygienen angående handtvätt speciellt- att om du inte har tillgång till tvål och vatten -som tex innan och efter du går in i en affär eller var som helst utanför hemmet att du spritar händerna - tvättar med handsprit- och gnider in det i 30 sek-varenda gång innan och efter du i princip rört vid nånting-exv handtag!!!
    Det är ju inte restriktioner utan rekommendationer...
    Sen vet jag ju inte hur det är där du bor, men i Stockholm så är det 2 m avstånd-jättebra - tills nån tränger sig för han har bråttom eller skiter i corona ha ha
    Tyvärr är det inte bara ett Sthlms-fenomen det där med att skita i avstånd... Bor i en större stad och det är allt från personer med munskydd som håller sig väl på avstånd till de som skiter i allt och går på som vanligt. Bedrövligt...

    Nej men grejen med handtvätt är ju den att många personer inte ens sköter det grundläggande, och det är ju både förvånande, äckligt och ja, idiotiskt rent ut sagt. Det borde väl de flesta fatta nu med ett par hundra år av handtvätt för att minska smittspridning att det är bra att tvätta händerna om man t ex kommer hem efter en lång arbetsdag, men nej då.
  • Pope Joan II
    Anonym (Trådstartaren Hedda) skrev 2021-03-17 07:03:37 följande:
    På nyheterna på TV igår så sa dom att 16 personer dött bara i Sverige, men inte hur många som hade blivit sjuka och kunnat dött efter biverkningar som blodproppar i benen osv -som man kan dö av om det inte behandlas.. och du såg ju själv att dom hade pausat AZ-vaccinet pga försiktighetsåtgärder-För att dom antagligen inte vet varför personer dött av detta vaccin..
    Men det är väl tillåtet att välja det vaccinet om man vill sen antar jag..
    Jag skulle ju hellre välja det andra vaccinet från Ryssland - som verkar mycket bättre..Men det är väl en smaksak...
    Läkemedelsverkets Ulla Wändel Liminga sade på den myndighetsgemensamma presskonferens som höll igår att Sverige ännu inte sett något fall av den möjliga biverkan som nu undersöks.
  • Anonym (Trådstartaren Hedda)
    Anonym (Q) skrev 2021-03-17 09:41:57 följande:
    Tyvärr är det inte bara ett Sthlms-fenomen det där med att skita i avstånd... Bor i en större stad och det är allt från personer med munskydd som håller sig väl på avstånd till de som skiter i allt och går på som vanligt. Bedrövligt...

    Nej men grejen med handtvätt är ju den att många personer inte ens sköter det grundläggande, och det är ju både förvånande, äckligt och ja, idiotiskt rent ut sagt. Det borde väl de flesta fatta nu med ett par hundra år av handtvätt för att minska smittspridning att det är bra att tvätta händerna om man t ex kommer hem efter en lång arbetsdag, men nej då.
    Tyvärr är det inte bara ett Sthlms -fenomen - det lät roligt Skrattande
    Som om vi i Stockholm Cool skulle vara av en annan typ av människor-förutom att vi är coola-skojade lite!!

    Men det är nog lite annorlunda i små by hålor än större städer -el jag vet inte utan gissar bara nu!!! Men jag håller med vissa går med munskydd även i sthlm medans vissa skiter i allt som om corona inte ens existerar!-även om det står skyltar vid exv kassorna -HÅLL AVSTÅND!!

    Men det där med handtvätt - så trodde ju jag att det var den extrema handtvätten som du skulle göra nu under corona tider..Dom har ju t.o.m instruktioner hur du tvättar händerna med handsprit  och kanske även tvål ha ha-jag menar om det är svårt att förstå hur man tvättar händerna med tvål el sprit - så kan det ju vara bra att ha till "hands" -sorry tråkig humor...

    Men vi har t.o.m handsprit vid ingången till Affärer som man ska tvätta sig med....Man har ju inte alltid tillgång till tvål och vatten ute på "byn" så dom menar väl att man ska sprita händerna så fort man varit eller kommer komma i kontakt med något som mänga tar i - tex saker /mat i en mat affär osv -listan är lång...Kan vara som du säger också - men jag trodde folk visste hur man höll en grundläggande hygien - och gjorde det iaf vuxna människorFörvånad
Svar på tråden Enligt FHM kan det komma en tredje Coronapandemi-trots vaccin!!! Varför tror så många att 2021 kommer bli så mycket annorlunda än 2020?