• Anonym (Why?)

    Varför väljer kvinnor att föda barn??

    Med tanke på hur hemskt det är att föda barn, hur smärtsamt det är, okontrollerat, otrevliga barnmorskor, brist på bra smärtlindring som inte alltid hinns med och bara så brutalt så förstår jag faktiskt inte varför kvinnor utsätter sig för detta.  

    Skulle alla resonera som mig skulle ju mänskligheten dö ut så det är väl tur att alla inte gör det. Men när jag ser gravida kvinnor tänker jag bara "men snälla", varför utsätter ni er för det??? 

    Har ett barn som är fött med planerat kejsarsnitt pga av rädsla men kommer aldrig bli gravid igen p g a risken att inte få snitt. Kommer ALDRIG utsätta mig för den hemska processen igen. 

  • Svar på tråden Varför väljer kvinnor att föda barn??
  • Anonym (Sonja)
    Anonym (Why?) skrev 2021-03-18 10:29:15 följande:

    Med tanke på hur hemskt det är att föda barn, hur smärtsamt det är, okontrollerat, otrevliga barnmorskor, brist på bra smärtlindring som inte alltid hinns med och bara så brutalt så förstår jag faktiskt inte varför kvinnor utsätter sig för detta.  

    Skulle alla resonera som mig skulle ju mänskligheten dö ut så det är väl tur att alla inte gör det. Men när jag ser gravida kvinnor tänker jag bara "men snälla", varför utsätter ni er för det??? 

    Har ett barn som är fött med planerat kejsarsnitt pga av rädsla men kommer aldrig bli gravid igen p g a risken att inte få snitt. Kommer ALDRIG utsätta mig för den hemska processen igen. 


    Hmmm jag har fött vaginalt båda barnen och andra utan smärtlindring. Inte upplevde jag det som hemskt eller jättesmärtsamt. Hade lätt gjort om det.

    Tycker det är märkligt att du själv skriver så när du inte har en aning om hur det känns.

    Min stora rädsla var att bli smittad. Jag är otroligt tacksam att jag slapp det och var på benen direkt efteråt.

    Sen tycker jag absolut kritiken kring brister i vården är befogad. Men det är en annan diskussion.

    Att föda barn är det mäktigaste jag gjort. Det var fantastiska upplevelser.

    Testa
  • Anonym (Beatrice)
    Anonym (Undrar också men förstår) skrev 2021-03-18 20:27:04 följande:

    Jag med! Men vi finns! Och vi är säkert fler än vi tror också, men man vågar ju inte prata om det. 


    Så är det säkert! Det blir ju svårare dels för att det är lite tabubelagt, men också för att man liksom pratar illa om det alternativet. Jag har så otroligt svårt för alla som är öppet kritiska mot kejsarsnitt/kvinnans rätt till sin kropp och ett fritt vårdval, och då känns det egentligen inte så bra att äckelförklara deras sätt :)
  • lövet2

    Frågan är lite felställd. Du förutsätter att alla som föder barn genomlider ett helvete, TS, och det är helt enkelt inte så.

    Jag tycker inte en förlossning är hemsk. Klart att det kan vara hemskt, om man drabbas av svåra komplikationer t ex. Själv har jag haft fantastiska förlossningar som jag ofta och gärna tänker tillbaka på.

  • Mimosa86
    Anonym (Beatrice) skrev 2021-03-18 20:51:20 följande:

    Så är det säkert! Det blir ju svårare dels för att det är lite tabubelagt, men också för att man liksom pratar illa om det alternativet. Jag har så otroligt svårt för alla som är öppet kritiska mot kejsarsnitt/kvinnans rätt till sin kropp och ett fritt vårdval, och då känns det egentligen inte så bra att äckelförklara deras sätt :)


    Det handlar inte om att kvinnan berövas rätten till sin kropp. Det handlar om att medicinsk kunniga läkare och barnmorskor med långvarig erfarenhet helt enkelt är bättre på att göra dessa bedömningar. För hur skulle det se ut om patienter helt plötsligt skulle styra sin egen vård? Kejsarsnitt är en magoperation. Det finns risker kopplade till alla operationer och dessutom är det bästa för barnet att få mamman bakterieflora och tömma sina lungor på vatten genom vaginal förlossning.

    Ja du känner din egen kropp men du kan omöjligen känna den i en situation du aldrig upplevt. Nej, har du inte fött barn vaginalt har du inte en susning om hur du kommer reagera i en förlossningssituation.

    Jag säger detta för att jag själv varit förlossningsrädd och hade en bild av vilka moment som skulle bli värst för mig. Vilket visade sig vara helt fel. Den (i mina tankar) värsta biten var faktiskt den enklaste och det slutade med att jag födde barn helt utan bedövning. Och det var en fantastiskt upplevelse. Inför nästa barn längtade jag efter förlossningen och den gick som en dans, även om min kropp agerade HELT annorlunda där än mot första förlossningen. Första förlossningen kunde jag inte sitta stilla än mindre ligga ner. Andra ville jag ligga i lugn oc ro och bara blunda. Och jag är så tacksam att jag som oerfaren inte tilläts ta beslutet hur jag skulle föda utan att kunnig personal guidade mig rätt. För det blev rätt.

    Så jag måste säga att jag tycker du och många andra här inne uttalar er lite väl starkt kring vaginala födslar utan att ha en enda aning om vad det faktiskt innebär. Kanon att era förlossningar gick bra och ni är nöjda. Men att kritisera något nu själva inte upplevt... hallå. Lite ödmjukhet tack.
  • Anonym (NEJ skulle aldrig skaffa jobbiga barn)

    Nä jag förstår inte heller det...
    Är kvinna, men har ALDRIG velat haft barn...och har inte ångrat mig-även om jag varit gravid och gjorde abort och inte har nån som tar hand om mig när jag blir gammal-vilket verkar vara en anledning för att folk utsätter sig för detta - det har jag nog fått höra - men jag har iaf nån som kan ta hand om mig när jag blir gammal--Eh var det bara därför du skaffade barn eller - så är väl inte det säkert att hen vill ta hand om dig ens när du blir gammal eller kanske barnet dör innan dig..

    Det finns ju spädbarn som dör och barn så det är väl ingen säkerhet-om man nu inte föder 15 ungar typ..
    Jag är gift sen 2005 och som tur är ville inte min man heller ha barn...

    Det hade iofs inte BARA med smärtan att föda barn som gjorde att jag aldrig velat ha barn utan ALLT negativt som har med jobbiga skrikandes bäbisar och ungar att göra -  jag skulle inte skulle stått ut med nån som väcker en hela tiden och ärligt talat den störtsta anledningen är att jag hade/har NOLL intresse för egna barn..
    Egna barn älskar mamman pga gener el för att vi är programmerade att älska dom - det är inget du kan välja..

    Jag väljer hellre vilka och vad jag ska älska -som hundar - det är mina "barn" och har alltid varit i hela mitt liv..JA men hundar lever inte lika länge- nä det VET jag väl och är förberedd på det även om det känns som om halva hjärtat slitits ur kroppen när nån av mina hundar dött..

    MEN spädbarn och barn kan också dö när som helst- i sjukdom, olyckor osv -då är det inte lika ROLIGT längre...Iofs förstår inte vissa hur man kan älska en hund-medans det finns FB grupper tex där många människor älskar hundar mer än människor - vissa har t.o.m barn och älskar ändå sina hundar mer eller lika mycket.. men hur kan man älska ett spädbarn som man inte ens lärt känna då-skulle ju jag kunna fråga - det är ju BARA biologiskt...

    Men man "får" ju inte tycka om djur mer än barn i Sverige som ska vara så öppet och tyckande fritt - utan att folk blir irriterade -om folk så gillar ormar mer än barn så är väl det upp till var och en

    Jag vet för jag har varit gravid och gjorde abort - ganska sent - i 1 v typ hade jag värsta ångesten efteråt - inte för att ångrat mig, men antagligen hade min kropp ångest pga det,,,

  • Anonym (Beatrice)
    Mimosa86 skrev 2021-03-18 22:02:16 följande:

    Det handlar inte om att kvinnan berövas rätten till sin kropp. Det handlar om att medicinsk kunniga läkare och barnmorskor med långvarig erfarenhet helt enkelt är bättre på att göra dessa bedömningar. För hur skulle det se ut om patienter helt plötsligt skulle styra sin egen vård? Kejsarsnitt är en magoperation. Det finns risker kopplade till alla operationer och dessutom är det bästa för barnet att få mamman bakterieflora och tömma sina lungor på vatten genom vaginal förlossning.

    Ja du känner din egen kropp men du kan omöjligen känna den i en situation du aldrig upplevt. Nej, har du inte fött barn vaginalt har du inte en susning om hur du kommer reagera i en förlossningssituation.

    Jag säger detta för att jag själv varit förlossningsrädd och hade en bild av vilka moment som skulle bli värst för mig. Vilket visade sig vara helt fel. Den (i mina tankar) värsta biten var faktiskt den enklaste och det slutade med att jag födde barn helt utan bedövning. Och det var en fantastiskt upplevelse. Inför nästa barn längtade jag efter förlossningen och den gick som en dans, även om min kropp agerade HELT annorlunda där än mot första förlossningen. Första förlossningen kunde jag inte sitta stilla än mindre ligga ner. Andra ville jag ligga i lugn oc ro och bara blunda. Och jag är så tacksam att jag som oerfaren inte tilläts ta beslutet hur jag skulle föda utan att kunnig personal guidade mig rätt. För det blev rätt.

    Så jag måste säga att jag tycker du och många andra här inne uttalar er lite väl starkt kring vaginala födslar utan att ha en enda aning om vad det faktiskt innebär. Kanon att era förlossningar gick bra och ni är nöjda. Men att kritisera något nu själva inte upplevt... hallå. Lite ödmjukhet tack.


    Fast det är ju precis vad du gör... Kritiserar ett annat sätt. Ett planerat snitt är dessutom säkrare för barnet.

    Många vaginala förlossningar slutar i akuta eller urakuta snitt, andra slutar med sugklocka eller t.o.m. tång. Speciellt bland förstföderskor. Det indikerar att den där kunniga personalen inte alls alltid tar rätt beslut.

    Jag vet inte hur jag skulle reagera under en vaginal förlossning, men jag kan forma en gissning utifrån mina livslånga äckelkänslor kring det, hur stresskänslig jag är generellt, hur illa jag tycker om att vara i utelämnande situationer osv. Om jag inte har klarat av att duscha eller ens idrotta inför andra sedan jag var 10 eftersom jag blir så självmedveten över min kropp, så är jag ganska säker på att jag inte fixar att stå halvnaken och stöna okontrollerat. Jag har sett förlossningsfilmer och läst förlossningsberättelser som allmänt anses vara rena drömförlossningar och jag har tyckt att samtliga har varit vidriga och helt otänkbara. Smärtan skrämmer mig inte ett dugg, utan jag tror att kroppen kommer låsa sig totalt, förlossningen kommer gå helt åt helvete, och sen ligger man där helt traumatiserad och förstörd med en vårdapparat som helt plötsligt skiter totalt i en och varken uppmärksammar skador eller tar något som helst ansvar för sin felbedömning.

    Som det redan konstaterats i tråden så är det bara någon/några få procent som i slutändan vill snittas av humanitära skäl. Så det skulle inte se så annorlunda ut om personen som är den som får leva med konsekvenserna av läkarnas beslut har någonting att säga till om.
  • Anonym (NEJ skulle aldrig skaffa jobbiga barn)
    Mimosa86 skrev 2021-03-18 22:02:16 följande:
    Det handlar inte om att kvinnan berövas rätten till sin kropp. Det handlar om att medicinsk kunniga läkare och barnmorskor med långvarig erfarenhet helt enkelt är bättre på att göra dessa bedömningar. För hur skulle det se ut om patienter helt plötsligt skulle styra sin egen vård? Kejsarsnitt är en magoperation. Det finns risker kopplade till alla operationer och dessutom är det bästa för barnet att få mamman bakterieflora och tömma sina lungor på vatten genom vaginal förlossning.

    Ja du känner din egen kropp men du kan omöjligen känna den i en situation du aldrig upplevt. Nej, har du inte fött barn vaginalt har du inte en susning om hur du kommer reagera i en förlossningssituation.

    Jag säger detta för att jag själv varit förlossningsrädd och hade en bild av vilka moment som skulle bli värst för mig. Vilket visade sig vara helt fel. Den (i mina tankar) värsta biten var faktiskt den enklaste och det slutade med att jag födde barn helt utan bedövning. Och det var en fantastiskt upplevelse. Inför nästa barn längtade jag efter förlossningen och den gick som en dans, även om min kropp agerade HELT annorlunda där än mot första förlossningen. Första förlossningen kunde jag inte sitta stilla än mindre ligga ner. Andra ville jag ligga i lugn oc ro och bara blunda. Och jag är så tacksam att jag som oerfaren inte tilläts ta beslutet hur jag skulle föda utan att kunnig personal guidade mig rätt. För det blev rätt.

    Så jag måste säga att jag tycker du och många andra här inne uttalar er lite väl starkt kring vaginala födslar utan att ha en enda aning om vad det faktiskt innebär. Kanon att era förlossningar gick bra och ni är nöjda. Men att kritisera något nu själva inte upplevt... hallå. Lite ödmjukhet tack.
    Att du upplevde det som en dröm-låter konstigt eller var du full proppad med morfin då,  eller är med i en andlig sekt- dom flesta upplever SMÄRTA!!! Jag har själv upplevt vaginal förlossning - när jag gjorde en sen abort -hade gjort det tidigare om jag hade vetat och fått tid tidigare- för jag ville eller har aldrig velat ha barn!!
    Iaf så fanns det inte nån annan lösning så jag var tvungen att genomföra en vaginal förlossning - det var ett litet litet spädbarn...Men jag fick ju så mycket morfin jag behövde-så det går ju inte jämföra riktigt med vad vissa som -känner smärta- ALLA är olika- genomgår utan morfin exvis.
  • Anonym (NEJ skulle aldrig skaffa jobbiga barn)
    Anonym (Sonja) skrev 2021-03-18 20:42:13 följande:
    Hmmm jag har fött vaginalt båda barnen och andra utan smärtlindring. Inte upplevde jag det som hemskt eller jättesmärtsamt. Hade lätt gjort om det.

    Tycker det är märkligt att du själv skriver så när du inte har en aning om hur det känns.

    Min stora rädsla var att bli smittad. Jag är otroligt tacksam att jag slapp det och var på benen direkt efteråt.

    Sen tycker jag absolut kritiken kring brister i vården är befogad. Men det är en annan diskussion.

    Att föda barn är det mäktigaste jag gjort. Det var fantastiska upplevelser.

    Testa
    NEJ. det skulle jag verkligen inte "testa" -låter som om du för nån sorts "test uppfödning" med ungar istället för möss...iofs har jag fött som en gris när jag gjorde en sen abort att föda som vanligt då ungen var för stor att abortera på vanligt vis..Ha ha vissa som har barn tror att bara för man inte har ungar att man aldrig "fött" eller "testat nåt man egentligen INTE ville testa..

    Testa att skaffa en annan hobby istället!!.Det finns många härliga hobbys som är MYCKET roligare än ett barn...Vad gör du när dom flyttat hemifrån och du inte kan skaffa fler ungar-går in i djup depro el..
  • fgnuzwi1
    Anonym (Why?) skrev 2021-03-18 10:39:20 följande:
    Hur kan man INTE se det som ren skräck att bli utsatt för ren tortyr där man bara ligger och skriker, kanske vill dö? 
    Ja det är väl "flummare" som tycker det är SÅ fantastiskt att föda att dom liksom inte är med i verkligheten...
    Med flummare så menar jag inte hash rökande personer he he utan mer meditations typen som "svävar" bort i en annan värld typ..
    Eller får man inte lära sig det på profylax kurser?
  • Anonym (H)
    Anonym (Beatrice) skrev 2021-03-18 23:28:04 följande:

    Många vaginala förlossningar slutar i akuta eller urakuta snitt, andra slutar med sugklocka eller t.o.m. tång. Speciellt bland förstföderskor. Det indikerar att den där kunniga personalen inte alls alltid tar rätt beslut.


    Min förlossning avslutades med sugklocka. Hur menar du att det indikerar ett felbeslut?
Svar på tråden Varför väljer kvinnor att föda barn??