• Thu 18 Mar 2021 20:04
    2135 visningar
    8 svar
    8
    2135

    skilsmässa och ska flytta ut

    Om ni saknar äktenskapsförord så öppnar ni separata konton, delar lika på eventuell besparingar som ligger på era nuvarande konton och lån. Du anmäler till jobbet att du har nytt lönekonto och uppger kontonumret.

  • Fri 19 Mar 2021 10:39
    #5
    jib skrev 2021-03-18 20:47:01 följande:

    Jag ska flytta och vi behöver ju dela våra ekonomier dvs min fru ska kunna söka bostadsbidrag och bo kvar i hyresrätt, jag ska flytta till eget och inte sitta och betala halva hyran osv.

    Måste vi göra ett bodelningsavtal så vi kan splitta på oss?

    Betänketid har bara gått en månad


    Din fru kan endast söka bostadsbidrag när du folkbokfört dig och flyttat till annan adress.

    Är ni överens är det bara att dela allt rakt av. Men jag hade skrivit ett avtal så inte den andra parten kom och ändrade sig i efterhand.

    Man har försörjningsplikt fram till skilsmässan går igenom. Bidrag kan sökas när ni är folkbokförda på var sitt boende.

    Är din fru beroende av bostadsbidrag för att kunna betala hyran på hyresrätten? Så länge du är folkbokförd där så blir halva hyran din att betala. Kan du flytta och folkbokföra dig på tillfällig adress (till en kompis, föräldrar, syskon) medan du söker en annan lägenhet?
  • Sun 21 Mar 2021 21:02
    #7

    Man har försörjningsansvar under betänketiden. Men det är enbart om ni inte är överens som en domstol beslutar om vilket belopp som då skall betalas till vem (det är som regel den med högst lön som får betala till den andra). Detta gäller då försörjningsstöd till make/maka (ej underhåll för eventuella barn).

    Ni verkar vara överens.

    Däremot kan inte du eller din fru söka bostadsbidrag om ni båda är skrivna på samma adress (eller det går men då måste bådas inkomster räknas in). Ni har all rätt att flytta isär och skriva er på olika adresser under betänketiden.

    Skiljer era löner sig mycket åt? Har ni ungefär samma inkomst blir det enklare (eller ingen risk att den ena skulle få en domstolsdom att betala försörjningsstöd till den andre).

Svar på tråden skilsmässa och ska flytta ut