• Anonym (Orolig)

    HPV

    Hej!

    Har nyss fått reda på att jag har högrisk HPV och lätta cellförändringar. Har en fast partner sedan 8 månader men hur hanterar men det? Hur har HPV påverkat ert sexliv? Finns det risk att han också kan få cancer pga min HPV?

    Är så orolig att jag kommer påverka hans liv på ett negativt sätt...

  • Svar på tråden HPV
  • Anonym (F)

    Den största risken om ni har oskyddat sex är snarare att han smittar andra kvinnor efter dig. Män kan nämligen inte få livmodercancer.

  • Anonym (ja)

    Fick du ingen info av den som gav dig beskedet?

    Man gör inget åt det, du kan inte skydda din partner eftersom ni har haft sex redan. 

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (F) skrev 2021-03-19 13:03:17 följande:

    Den största risken om ni har oskyddat sex är snarare att han smittar andra kvinnor efter dig. Män kan nämligen inte få livmodercancer.


    Men de kan ju få andra former av cancer orsakade av hpv? Hur tänker man där?
  • Anonym (Undrar)

    Oralsex lär ska vara en risk sägs det. Har ni inte fått någon info om det?

  • Anonym (man 50)

    Sannolikheten är stor att han har smittats redan och HPV kan ge peniscancer (vilket är rätt sällsynt). Om inte så kan han vaccinera sig och det ger skydd. Nu är det rätt stor sannolikt att han hade blivit smittad sedan tidigare, och i så fall har han antagligen redan antikroppar mot din variant. Jag vet dock inte om man som man kan testa sig för HPV eller i så fall var?

  • Anonym (man 50)

    Han kan också få oralcancer (mycket större risk än peniscancer). Så om ni vill vara uberförsiktiga kanske han bör undvika att slicka dig.

  • Anonym (Undrar)

    Ska du få någon form av behandling eller bara observeras? Jag vet så lite som sånt här. Vet du något om "hur" du har fått det? Oskyddat sex med flera partners eller bara "ändå"?

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-03-19 13:32:07 följande:

    Oralsex lär ska vara en risk sägs det. Har ni inte fått någon info om det?


    Fick bara hem ett papper att dom ska ta nya tester igår! Står lite mer i journalen men kan inte tolka det! Kan va så att jag fick missvisande resultat eftersom jag var gravid vid tillfället också men hpv lär jag ju ha även om cellförändringarna var missvisande
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-03-19 13:51:19 följande:

    Ska du få någon form av behandling eller bara observeras? Jag vet så lite som sånt här. Vet du något om "hur" du har fått det? Oskyddat sex med flera partners eller bara "ändå"?


    Ska in på ett nytt prov om 3 månader. Lär ju va från oskyddat sex då jag haft en del partners innan min nuvarande! Det får man ju ångra nu i efterhand
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-03-19 14:07:54 följande:
    Fick bara hem ett papper att dom ska ta nya tester igår! Står lite mer i journalen men kan inte tolka det! Kan va så att jag fick missvisande resultat eftersom jag var gravid vid tillfället också men hpv lär jag ju ha även om cellförändringarna var missvisande
    Ok. Hoppas att det inte är några förändringar.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-03-19 14:09:26 följande:
    Ska in på ett nytt prov om 3 månader. Lär ju va från oskyddat sex då jag haft en del partners innan min nuvarande! Det får man ju ångra nu i efterhand
    Jo men det är inget ovanligt. Frun har också haft oskyddat med ett antal partners. Om hon kunna göra om något så skulle hon ha velat ha färre partners och sett till att de använde kondom i större utsträckning. Men men, det är svårt att undvika... 
  • Anonym (F)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-03-19 13:22:24 följande:
    Men de kan ju få andra former av cancer orsakade av hpv? Hur tänker man där?
    Man tänker att man använder kondom om man inte är i en seriös relation. Ni har ju varit ett par länge så för er skulle jag säga att ni kan ha andra alternativ, men i tillfälliga förbindelser och korta relationer har man kondom. Man kan inte förebygga allt men man kan vara försiktig. Cancer kan man ju få även om man är oskuld.
  • Anonym (man 50)

    Man kan få HPV även om man använder kondom. En majoritet av alla blir smittade med HPV under sin livstid. Det enda sättet att undvika det är att leva helt i celibat. Så visst är risken högre om man har många partner och inte använder kondom, men att man får HPV betyder inte nödvändigtvis att man har varit oförsiktig eller vidlyftig sexuellt. Det viktiga är som kvinna att man kollar upp sig och får behandling i tid, det brukar vara väldigt effektivt. Man kan också få analcancer av HPV, så det kan vara bra att kolla det hos gynekologen med jämna mellanrum.

Svar på tråden HPV