• Anonym (N)

    Satte in doppengarna på sitt konto

    Min sambo tillika bebisens far satte efter dopet in pengar vi fått i gåva på sitt konto.

    Det hände ungefär en vecka efter dopet och de legat i ett kuvert i hallbyrån.

    Utan att säga något. Tyckte det var konstigt och tog upp det med honom.

    Hans förklaring var att det ju varit hans släkt och vänner som gett oss pengarna ( har själv inte så många närstående)

    Och att om vår son behöver nåt i framtiden så tar han av de pengarna bara.

    Jag kände mig sårad

    Har inte med pengarna att göra egentligen utan att inte vara inkluderad i gemenskapen

    Att det var?hans närstående?

    Och att jag överreagerade och var typ girig som undrade vart pengarna tagit vägen.

    Har han rätt? Hade ni också blivit sårade eller överreagerar jag?

  • Svar på tråden Satte in doppengarna på sitt konto
  • Anonym (J)

    Tror nog hans anhöriga önskade se de pengarna på ett konto till barnet och inte att de åkte in på hans konto. Har barnet inget eget konto?

    Nej jag tycker inte du överreagerar. Konstigt gjort.

  • Anonym (Nej)

    Han får faktiskt inte lov att ta barnets pengar och sätta in till sig själv, de tillhör barnet.

  • Anonym (Vi då)

    Alla pengar vi fått till barnen har legat i kuvert tills vi köpt nåt åt barnen för just de pengarna. De är ju inte våra och de som skänkte pengarna avsåg ju inte att de skulle bli våra heller. Din sambo gjorde fel ur alla aspekter. 

  • Anonym (ooo)
    Anonym (N) skrev 2021-03-20 18:49:28 följande:

    Min sambo tillika bebisens far satte efter dopet in pengar vi fått i gåva på sitt konto.

    Det hände ungefär en vecka efter dopet och de legat i ett kuvert i hallbyrån.

    Utan att säga något. Tyckte det var konstigt och tog upp det med honom.

    Hans förklaring var att det ju varit hans släkt och vänner som gett oss pengarna ( har själv inte så många närstående)

    Och att om vår son behöver nåt i framtiden så tar han av de pengarna bara.

    Jag kände mig sårad

    Har inte med pengarna att göra egentligen utan att inte vara inkluderad i gemenskapen

    Att det var?hans närstående?

    Och att jag överreagerade och var typ girig som undrade vart pengarna tagit vägen.

    Har han rätt? Hade ni också blivit sårade eller överreagerar jag?


    ni ska gemensamt öppna ett konto till barnet så at du kan se att han för över pengarna dit. Om han inte vill det så är de ju högst märkligt. Då får du fråga honom rakt ont om han tänkte sno barnets gåvor? Vill han fortfarande inte så säg att du kommer ringa de som gett pengarna och berätta att han tog pengarna så kommer de säkerligen vilja säga honom ett och annat, och där vill han nog inte hamna.
  • Anonym (Har gjort likadant)

    Jag öppnade konton i mitt namn men som har barnens namn som rubrik. Min man ville liksom inte engagera sig mer än att han tyckte att konto för månadssparande och presentpengar var en bra idé. Så tillslut öppnade jag konton själv. Vi överför allt dit. Det enda är att hans släktingar frågade om kontonummer men har aldrig satt in något i present (vet inte om det beror på att de även fick veta att kontona står på mig som vårdnadshavare).

    Men du menar att han satt in det på sitt vardagskonto och inte ett separat konto? Det verkar onekligen underligt. Svårt att hålla reda på vad som är vad då.

  • Törstiga tuppen

    Motiveringen är konstigast av allt. Det spelar väl ingen roll vems släkt som gett pengarna. Det är barnets pengar, men det låter som att han tycker att han har rätt att bestämma över dem. Öppna ett konto till barnet och sätt över pengarna där.

  • Citronsaft

    Självklart helt tokigt och egoistisk. Dom pengarna ska antingen sättas in på barnets konto eller så diskuterar man tillsamman vad man ska lägga dom på till barnet.

  • Anonym

    Varför är det alltid så att det är den som är girig som kallar den som ifrågasätter den girige för girig?
    Ordstävet "den som sa det han var det" stämmer

  • Anonym (just sayin')

    Pengarna är det minsta problemet TS - du har skaffat barn med en självisk idiot och  det kommer knappast bli bättre om du inte sätter ner foten nu

Svar på tråden Satte in doppengarna på sitt konto