• Sun 21 Mar 2021 21:31
    2701 visningar
    16 svar
    16
    2701

    Hur tar man igen långvarig sömnbrist?

    AMCG skrev 2021-03-21 20:34:12 följande:

    Jag läste en artikel i höstas (kanske?) att föräldrarnas sömn är störd de första 7 åren av barnets liv. Har man då fler barn blir den tiden ännu längre.

    För mig så kan jag inte ta igen den. Efter 5 år med barn så väcks jag 5-10 gånger per natt. Jag har hamnar i det tillståndet där jag är trött men ändå inte kan somna när jag försöker. Har också svårt att somna om. Får jag en sällsynt gång möjlighet att sova ostört så vaknar jag 5-10 gånger på natten och vaknar kl. 6 när barnen brukar gå upp.

    Har du problem med att somna? Du kan testa melatonin i sånt fall.

    I övrigt har jag inga bra tips men skulle behöva några.


    Precis såhär har vi det hemma sen åtta år tillbaka när vårt äldsta barn föddes. Jag hade svårt att somna efter förlossningen och första månaderna, och sen var det liksom svårt att hitta tillbaka till sömnrytmen när dottern började sova längre sträckor nattetid. Sen fick vi fler barn och då blir det ju att de vaknar om vartannat så en bra natt sover jag kanske tre timmar i sträck en gång, och sen är det uppvak varje eller varannan timme resten av natten.

    Jag är urtrött, MEN, jag har ändå märkt att jag klarar mig förvånansvärt bra på den katastrofala sömn som jag får. Det är inte så att jag håller på att gå under på något vis. Maken sover bättre så han känner inte att han behöver ta igen sömn dagtid men min räddning är att sova en timme eller två varje dag, för att inte vara så trött dagtid. När man sover för lite på natten så kan man unna sig dagsömnen, jag upplever inte att jag är mindre sömnig kvällstid när jag sover på dagen.

    Jag har också läst det där om att man är i obalans barnets första sju år. Intressant.

    Till dig TS så vill jag säga samma sak som Kodia skriver ovan, var inte orolig för att sömnbristen kommer göra dig trött resten av livet. Det är inte det man menar. När du väl får sova ordentligt igen så kommer du bli omedelbart piggare. Sen beror det förstås på när ditt barn börjar sova bättre, så ni måste ju lösa situationen här och nu. Men du kommer inte lida någon långvarig skada av att du sover dåligt nu.
  • Sun 21 Mar 2021 21:44
    #13
    AMCG skrev 2021-03-21 20:34:12 följande:

    Jag läste en artikel i höstas (kanske?) att föräldrarnas sömn är störd de första 7 åren av barnets liv. Har man då fler barn blir den tiden ännu längre.

    För mig så kan jag inte ta igen den. Efter 5 år med barn så väcks jag 5-10 gånger per natt. Jag har hamnar i det tillståndet där jag är trött men ändå inte kan somna när jag försöker. Har också svårt att somna om. Får jag en sällsynt gång möjlighet att sova ostört så vaknar jag 5-10 gånger på natten och vaknar kl. 6 när barnen brukar gå upp.

    Har du problem med att somna? Du kan testa melatonin i sånt fall.

    I övrigt har jag inga bra tips men skulle behöva några.


    Till dig fellow förälder med långvarig sömnbrist vill jag bara tipsa om mina bästa knep när jag vaknar varje eller varannan timme. Jag har börjat läsa bok på iphonen med nattläge på. Då är skärmen svart och texten vit så att man får så lite ljus som möjligt i ögonen. Jag läser samma böcker om och om igen så att det inte är någonting nytt, utan bara en trygg upprepning. Det är mycket lättare att somna efter någon/några sidor läsning än om jag ligger vaken och börjar tänka på olika saker.

    Ett annat knep som funkar för mig är att ligga på spikmatta. Då somnar jag om efter tio minuter oavsett om jag är trött eller ej. Jag somnar på spikmattan och tar bort den nästa gång jag vaknar. Det funkar såklart inte första tiden man använder den men man härdas vartefter ;)

    Sen är det en smaksak, och kanske inget för alla, men jag sover med tyngdtäcke, och det har minskat mina uppvak när barnen inte väcker mig väldigt mycket. Jag har också mycket lättare att somna om med tyngdtäcket. Jag var väldigt varm när jag fick tillbaka min mens efter min sista graviditet för några månader sen, och då kunde jag inte sova med tyngdtäcket, och märkte direkt hur svårt det var att somna om utan det.
Svar på tråden Hur tar man igen långvarig sömnbrist?