• Anonym (??)

    Lekland, pulkabacke, bad mm

    Jag som förälder har alltid när man åkt med barnen någonstans varit den som är med dem och leker.

    Tycker liksom det är en självklarhet att åker man tex iväg till pulkabacken eller till ett lekland så är man med barnen där de är.

    Varför ens åka iväg med barnen om man ändå bara ska stå eller sitta och kolla på?

    Ursäkten med att det är barnsligt finns inte.

  • Svar på tråden Lekland, pulkabacke, bad mm
  • MsM84

    Om man själv inte vill leka så är det väl bara positivt att ta med barnen så de får leka ändå? Tänk i så fall på alla barn som får vara hemma för föräldrarna inte hittar på något med dem istället.

  • Anonym (va)

    Har aldrig hört någon säga att de inte deltar för att det vore barnsligt. Däremot finns det ju hundra andra anledningar som gör att någon inte slänger sig i lianer eller utför pulkabacken...

  • Räkan77

    Allt behöver ju inte vara så svart eller vitt. Jag har flera kompisar som jag brukade träffa på lekland. Barnen lekte med varandra och jag och min kompis umgicks, win-win. Beroende på barn, bland annat hur gamla de är så kan de ju leka mer eller mindre självständigt. Är jag i en pulkabacke så åker jag gärna en del själv, men sen kanske jag står och pratar med andra föräldrar. Jag tycker att det är viktigt att barn kan leka själv också så att de själva kan gå till pulkabacken när de är tillräckligt gamla och inte bara kommer ut när föräldrar har möjlighet.

  • Anonym (fast)
    Anonym (??) skrev 2021-03-22 08:19:26 följande:

    Jag som förälder har alltid när man åkt med barnen någonstans varit den som är med dem och leker.

    Tycker liksom det är en självklarhet att åker man tex iväg till pulkabacken eller till ett lekland så är man med barnen där de är.

    Varför ens åka iväg med barnen om man ändå bara ska stå eller sitta och kolla på?

    Ursäkten med att det är barnsligt finns inte.


    Man kan ju också se det som att du är i vägen och tar plats för dem som leklandet är till för, inte kul för småbarnen när stora mamman står i kö till hoppborgen och ska ta upp utrymme.

    Sen kan det vara väldigt nyttigt för barn idag att lära sig att roa sig på egen hand, utan vuxen inblandning. Med stigande ålder förstås, men många barn verkar inte får chansen att leka på egen hand förrän långt upp i åldrarna, delvis för att föräldrar som du ska vara med och leka och störa barnets egen lekutveckling. 

    Sen finns det en tid för allt, leka är för barn, vuxna gör annat. Ju äldre barnen är desto mer kan de leka själva och vuxna kan börja vara på avstånd för att se till att allt flyter på men inte lägga sig i om det inte behövs.
  • LFF
    Anonym (??) skrev 2021-03-22 08:19:26 följande:

    Jag som förälder har alltid när man åkt med barnen någonstans varit den som är med dem och leker.

    Tycker liksom det är en självklarhet att åker man tex iväg till pulkabacken eller till ett lekland så är man med barnen där de är.

    Varför ens åka iväg med barnen om man ändå bara ska stå eller sitta och kolla på?

    Ursäkten med att det är barnsligt finns inte.


    Lekland: Mina barn springer omkring som två vilddjur, det är betydligt bättre att jag sitter på en specifik plats så de vet vart jag är (de har inte tålamod att vänta på att mamma hänger med i alla virvlande turer de tar).

    Bad: Självklart badar man med barnen. I vårt badhus får inte barn bada utan vuxet sällskap förrän de är 12 år (och simkunniga).

    Pulkabacken: De har roligt själva och far upp och ner i backen. Tycker det är skitkul när mamma fotar/filmar deras eskapader.

    Men, jag har ju barn som utan problem kan leka själva, utan vuxet sällskap. Kanske är där det skiljer?
  • Anonym (Mamm)

    För att jag har värk och inte klarar av att gå upp för pulkabacken igen om jag åkt ner. Värk syns inte och är vanligare än man kan tro.

    Men även på aktiviteter där jag hade kunnat vara med står jag ibland vid sidan av. Barnen umgås jag med massor ändå, det finns ingen anledning att vara med i precis allt. Dessutom är vuxna ibland bara störande i barnens lek. Jag blir inte en sjöjungfru eller isalv på samma sätt som de blir. Och mycket av det barnen leker tycker jag dessutom är tråkigt.

    Inte sällan (före Corona) gör vi utflykter med andra familjer och då vill jag ju hinna umgås med mina jämnåriga kompisar. Så himla mycket sånt hinns ju i ärlighetens namn inte med när man är förälder till relativt små barn. Barnen träffar jag många timmar varje dag, kompisen kanske några få timmar i månaden.

  • Anonym (??)
    Anonym (fast) skrev 2021-03-22 08:29:28 följande:

    Man kan ju också se det som att du är i vägen och tar plats för dem som leklandet är till för, inte kul för småbarnen när stora mamman står i kö till hoppborgen och ska ta upp utrymme.

    Sen kan det vara väldigt nyttigt för barn idag att lära sig att roa sig på egen hand, utan vuxen inblandning. Med stigande ålder förstås, men många barn verkar inte får chansen att leka på egen hand förrän långt upp i åldrarna, delvis för att föräldrar som du ska vara med och leka och störa barnets egen lekutveckling. 

    Sen finns det en tid för allt, leka är för barn, vuxna gör annat. Ju äldre barnen är desto mer kan de leka själva och vuxna kan börja vara på avstånd för att se till att allt flyter på men inte lägga sig i om det inte behövs.


    Mina barn klarar att leka för sig själva och har gjort sen en bra lång tid.

    Sen är det ju så att bara för att barnen blir äldre så vill de inte att ens föräldrar ska sluta umgås med dem.

    De uppskattar och tycker det är roligt att jag fortfarande kan bjuda på mig själv och att jag själv tycker det är roligt.
  • Anonym (fast)
    Anonym (??) skrev 2021-03-22 08:47:25 följande:
    Mina barn klarar att leka för sig själva och har gjort sen en bra lång tid.

    Sen är det ju så att bara för att barnen blir äldre så vill de inte att ens föräldrar ska sluta umgås med dem.

    De uppskattar och tycker det är roligt att jag fortfarande kan bjuda på mig själv och att jag själv tycker det är roligt.
    Det låter ju utmärkt! Men bara för att du och dina barn uppskattar ett visst sätt att göra saker betyder inte att andra som gör annorlunda gör fel eller bryr sig mindre om sina barn. 

    Man kan umgås med sina barn utan att hoppa runt på lekland eller åka i pulkabacken. Det du ser av andras föräldraskap på tex ett lekland är en miniliten del av deras relation med sina barn och säger egentligen ingenting om hur de har det. 
  • Anonym (E)

    Min 2.5åring har lite svårt att leka själv så då är jag naturligtvis med och leker, speciellt när man är i pulkabacken osv.

    Men ibland måste han leka själv tex när jag hjälper småsyskon eller lagar mat osv. När barnen är större och klarar av att leka mer själva kan jag tänka mig att jag kommer leka mindre med dom men inte när man är iväg på badhuset, lekland osv, då leker man tillsammans.

Svar på tråden Lekland, pulkabacke, bad mm