• Anonym (Undrar)

    Ärftlighet cancer?

    Båda mina föräldrar har haft urinblåsecancer, varav mamma gick bort av sjukdomen för många år sedan. Finns det någon ärftlighet för den sortens cancer? Kan man ta något slags test för att se om man har benägenhet eller början till cancer?

  • Svar på tråden Ärftlighet cancer?
  • Anonym (Y)

    Förmodligen är det cancerframkallande restprodukter i urinen som skadar urinblåsans slemhinna, så att följden efter många år kan bli cancer. Både livsstil och miljö påverkar risken att få urinblåsecancerUrinblåsecancer kan ibland vara ärftlig. Rökning är orsaken hos ungefär hälften av alla som får urinblåsecancer.



    källa  1177

  • AndreaBD

    Rökning är en viktig faktor där, vad jag vet. Har själv haft den cancern (och jag har slutat röka). Ofta är det ganska harmlöst ändå. Rökte dina föräldrar, röker du? 

  • Anonym (Undrar)
    AndreaBD skrev 2021-03-22 10:47:21 följande:

    Rökning är en viktig faktor där, vad jag vet. Har själv haft den cancern (och jag har slutat röka). Ofta är det ganska harmlöst ändå. Rökte dina föräldrar, röker du? 


    Ja, båda mina föräldrar rökte/röker. Jag hade en period i mina yngre år där jag rökte under några år men inte sedan 13 år tillbaka. Snusar dock.
  • AndreaBD
    Anonym (Undrar) skrev 2021-03-22 10:50:00 följande:
    Ja, båda mina föräldrar rökte/röker. Jag hade en period i mina yngre år där jag rökte under några år men inte sedan 13 år tillbaka. Snusar dock.
    Bra då att du inte röker. Snusning påverkar nog inte. Sedan vet jag inte om det finns ärftliga varianter av urinblåsecancer. Kanske är också ärftligheten olika hög med olika sorters cancer. Du hittar säkert info om det. 
Svar på tråden Ärftlighet cancer?