• hon mot strömmen

    Träningstips

    Hej,

    Har efter många års uppehåll börjat träna igen, dels för att gå ner i vikt och bli lite smalare.

    Vet att man ska ligga på underskott av kalorier för att gå ner i vikt, att få i sig 2g protein/kroppskilo och dricka vatten osv osv.

    Tränar runt 6 dagar i veckan i bland mindre och hållit på I ca 2.5 månader. Tycker dock att det händer väldigt lite i kroppen, startvikt 88.9kg och vågen pendlar mellan 86.1-88.9kg från dag till dag.

    Midjemåttet har inte hänt någonting med.

    Ena dagen kör jag på löpbandet promenad varvat med löpning ca 400m i högt tempo i 30min. Därefter 60 situps och 60 rygglyft, avslutar med 60 armhävningar på knä.

    Andra dagen kör jag intervaller varvat löpning och gång i 1timme. Har dock inte haft träningsvärk ännu av min träning.

    Äter normal mat, har dock en last som är läsk, har gått från vanlig till zero läsk, dricker 0.5 liter om dagen max. Inga energidrycker och sån skit.

    Har ni några tips på vad jag ska förändra i mi träning för sitt det ska hända lite mer än vad det gör?

    Det ska dock inte gå i raketfart utan ett lämpligt tempo för att jag ska klara av att hålla kvar mig när jag når mitt mål.

  • Svar på tråden Träningstips
  • nnnnnnnn

    Testa en app för att hålla koll på kalorierna, det finns flera olika gratisvarianter som funkar bra.
    Vill du bränna mer kalorier så kanske det är bättre att köra längre pass? Tex få in 30 min promenad 3 ggr/dag, varav ett av passen är uppvärmning till träningen.

  • Steven01

    Jag tror att du som dom flesta andra överskattar hur mycket energi det går åt vid träning. Fokus vid viktnedgång är kosten och sen är träningen ett komplement. Men du kan absolut träna mer, längre lugna pass och hårdare intervaller. Men försök att öka långsamt så att du inte skadar dig för det är det sämsta för motivationen.
    Sen behöver träning inte vara roligt, men det måste vara utvecklande och stimulerande. Träna för resultat dvs progression, träna hårdare och längre än förra passet.

  • hon mot strömmen

    Innan jag skaffade barn och familj så tränade jag mer än i dag. Tycker om att träna och har inga problem med det. Skademässigt så har jag varit förskonad från skador under mina aktiva år.

    Tidsmässigt så kan jag just nu ha 1 timmes träning, så den behöver vara så effektiv som möjligt.

    Dock så har jag aldrig varit i situationen att behöva går ner i vikt som nu. Äter frukost, lunch och middag, går ca 15000steg om dan på jobbet. Så hur jag ska tänka är för mig helt nytt...

Svar på tråden Träningstips